• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 217963
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GZVN0
+
-

معرفی کتاب

روزشمار انقلاب اسلامی

کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی» جلد سیزدهم به کوشش میرزاباقر علیان‌نژاد به چاپ رسیده است. روزشمار انقلاب اسلامی مجموعه‌ای است که به توصیف وقایع انقلاب اسلامی از اول فروردین۱۳۵۶ تا ۲۲بهمن۱۳۵۷ می‌پردازد. منابعی که برای تهیه این روزشمار استفاده شده شامل نشریات آن دوره و بعد از انقلاب اسلامی است که به حوادث زمان خود پرداخته‌اند، کتاب‌هایی که در رابطه با تحولات دوره انقلاب در داخل و خارج از کشور منتشر شده‌اند، بولتن‌های عادی و محرمانه خبرگزاری پارس و بولتن محرمانه رادیو و تلویزیون ملی هستند.

گام به گام با انقلاب

کتاب دوجلدی «گام به گام با انقلاب» نوشته اکبر خلیلی، اثری است که در آن مسائل و اتفاق‌های سیاسی منجر به پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شده است. نویسنده در این نوشتار که به‌صورت یادداشت‌های روزانه تنظیم کرده، بر آن است که پیشامدهای متعدد سیاسی را در سال۱۳۵۷ از ۱۷ شهریور تا  ۲۴بهمن‌ روایت کند. او در خلال این یادداشت‌ها اشاره‌هایی دارد به جمعه خونین شهریور۵۷، متن لایحه حکومت نظامی در همان ‌ماه و بازگشت حضرت امام‌ خمینی(ره) به ایران و پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی  در ۲۲بهمن به ملت درباره ارتش.

حدیث انقلاب

کتاب دوجلدی «حدیث انقلاب» مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و نوشته‌های شمس آل‌احمد (۱۳08-۱۳89) است که ابتدا در اوایل انقلاب منتشر شده بود و اکنون به‌صورت یکپارچه منتشر شده است. کتاب اول این مجموعه، آزادی و مرزهایش و کتاب دوم استقلال فرهنگی نام دارد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «من نمی‌شناسم کسی را که آزادی را نخواهد. تو می‌شناسی؟ معدودی را شنیده‌ام که آزادی را می‌پرستند. و من همه این ادعاها را باور دارم. نمی‌توانیم کسی را نشان بدهیم که آزادی‌خواه نباشد... وقتی همه می‌گویند آزادی‌خواهیم، چطور می‌توان شک کرد؟ من که قادر نیستم...»

خاطرات 15خرداد

کتاب خاطرات ۱۵خرداد؛ قم(دفتر اول) نوشته علی باقری یکی از کتاب‌های مجموعه خاطرات ۱۵خرداد است که به قیام مشهور مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی در ۱۵خرداد۱۳۴۲ می‌پردازد و در هر جلد خاطرات شفاهی یکی از شهرهای ایران را که در این قیام نقش داشتند بررسی می‌کند. قیام ۱۵خرداد، مجموعه اعتراضاتی است که در خرداد۱۳۴۲ خورشیدی به‌دنبال بازداشت امام‌خمینی(ره) در انتقاد به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید شاه و مردم که توسط رژیم پهلوی شروع شده بود، رخ‌ داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید