• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 217959
+
-

چرا ژاوی به این روز افتاد؟

بررسی دلایل ضعف بارسلونا در این فصل

چرا ژاوی به این روز افتاد؟

بارسلونا بلافاصله پس از اعلام کناره‌گیری ژاوی در پایان فصل به 2‌برد پیاپی مقابل اوساسونا و آلاوس دست یافت. انگار مشکل بارسا همین بود. این درست که ژاوی حتی با قهرمانی لالیگا هم نشان نداد که مربی بزرگی است، اما فراموش نکنیم او در دوره‌ای سرمربی بارسا شد که مشکلات زیادی وجود داشت. لیونل مسی در دوره رونالد کومان رفته و به مشکل این سرمربی هلندی تبدیل شده بود اما در دوره ژاوی هم غیبتش همچنان حس می‌شد. باشگاه با وجود پیش‌فروش درآمدهای 25‌سال آینده خود، قطع همکاری با بازیکنان قدیمی و خریدهای زیاد به لطف شم اقتصادی ماتئو آله‌مانی، باز هم تا خرخره در مشکل مالی فرو رفته بود. جدا از این، مشکلات دیگر هم از راه رسید.

   رفتگان
از طرفی، سرخیو بوسکتس، جوردی آلبا، عثمان دمبله، اریک گارسیا و آنسو فاتی که فصل پیش هر کدام بیش از هزار دقیقه بازی کرده بودند، از تیم رفته‌اند؛ 2‌تای اولی به‌عنوان بازیکن آزاد و مازاد جدا شدند، دمبله به پاریس فروخته شد و اریک گارسیا به خیرونا و فاتی به برایتون قرض داده شدند. جانشین بوسکتس یک هافبک 32‌ساله به نام اوریول رومئو بود؛ محصول آکادمی لاماسیا تنها 716‌دقیقه بازی کرد و در هر 10‌مسابقه‌ای که در ترکیب ثابت قرار گرفت، از زمین بیرون رفت؛ حتی در بازی با ویارئال که از نیمه دوم وارد زمین شده بود. فرنکی دی‌یونگ با اینکه لمس توپ‌هایش از 93.1در فصل گذشته به 110.5در این فصل افزایش یافته، اما تأثیرش کمتر شده. قرار بود مارتین زوبیمندی و یوزوا کیمیش و حتی برناردو سیلوا در این تابستان به تیم بیایند که همگی به‌دلیل مشکلات مالی باشگاه منتفی شدند. در عوض 2تا ژائوی پرتغالی -فیلیکس و کانسلو- قرضی به جمع کاتالان‌ها آمدند. فراموش نکنیم یکی از دلایل گلایه ژاوی از پاس‌های اشتباه زیاد در خط میانی، رفتن بوسکتس است. بارسلونا از نظر گل‌های مورد انتظار (50.9) در 5‌لیگ بزرگ بعد از بایرن مونیخ (53.5) در رده دوم قرار دارد، اما آنها در زمینه گل‌های مورد انتظار دریافتی (24.6) در رده 30جای گرفته‌اند و بخش قابل‌توجهی از گل‌های دریافتی آنها از حملات مستقیم تحمیل شده است. این یعنی بارسلونا در کفش‌هایش می‌لرزد (در پایه یا عقب زمین مشکل دارد).

   ضعف مهاجمان
با توجه به مالکیت توپ بارسلونا (65.1درصد)، همیشه احساس می‌شود که آنها یک ضدحمله با گل فاصله دارند. دیدیم که مقابل ویارئال، همان مسابقه‌ای که سرنوشت ژاوی را رقم زد، زمانی که آنها در کمتر از 10‌دقیقه به بازی برگشتند و 3بر‌2 پیش افتادند، در وقت استراحت 3‌گل خوردند. آنها در این فصل 40‌حمله از بازی مستقیم علیه خود دیده‌اند که سومین رکورد در لالیگا‌ست و نشان‌دهنده ناتوانی در مهار ضد‌حمله قبل از شروع آنهاست. آنها 5‌گل از این حملات دریافت کرده‌اند و تنها ویارئال در دفاع از این موقعیت‌های حمله در بازی مستقیم رکورد ضعیف‌تری دارد و 6‌گل دریافت کرده است. این یعنی هافبک‌ها قادر به جلوگیری از حمله حریف نیستند و مهاجمان هم پرس نمی‌کنند. بارسا تا پیش از 2‌برد اخیر و اعلام کناره‌گیری ژاوی در این فصل، 2‌8فرصت بزرگ در لیگ داشته است (در رده دوم پس از بایرن مونیخ با 85موقعیت در 5‌لیگ برتر اروپا). بارسایی‌ها 55‌مورد از آنها را از دست داده‌اند که در صدر تمام تیم‌های 5‌لیگ برتر اروپایی قرار دارند و 32.9درصد نرخ تبدیل شانس بزرگ به گل را دارند که بسیار پایین‌تر از میانگین است (39.2درصد). لواندوفسکی مقصر این موقعیت‌های از دست رفته است چون نرخ گلزنی‌اش در تبدیل موقعیت‌های مسلم گلزنی به گل 28.6درصد بوده. بین همه مهاجمان لیگ‌های بزرگ اروپایی تنها داروین نونیس عملکرد ضعیف‌تری دارد(20درصد). لوا در این فصل 15‌گل از دست داده و تنها 7گل زده است. با همه اینها کسی که مقصر است خود ژاوی است. سرمربی اگر این چیزها را نبیند و درصدد رفع مشکل برنیاید، حتما تقصیرکار است.

مصدومیت‌ها
مارک آندره تراشتگن که به همراه لواندوفسکی 2‌نفره بارسا را قهرمان لالیگا کرده بودند، در ابتدای فصل مصدوم شد. او تنها 1170‌دقیقه در این فصل بازی کرد و سپس جایش را به اینیاکی پنیا داد که تقریبا 2‌گل در هر بازی می‌خورد. تراشتگن فصل پیش از 9‌گل صددرصد که هر دروازه‌بانی می‌خورد، جلوگیری کرد و از این حیث بین دروازه‌بان‌های 5‌لیگ بزرگ اروپایی که حداقل 500‌دقیقه بازی کرده بودند، در رده پنجم قرار گرفت. تراشتگن در این فصل هم تا پیش از مصدومیت میانگین 1.34شوت در هر بازی را مهار می‌کرد. این در حالی است که پنیا 2.8‌گل بیش از گل‌های مورد انتظار دریافت کرده است. 12‌تیم در این فصل کمتر از بارسلونا گل خورده‌اند. فراموش نکنیم در خط میانی پیش از سوپرجام هم گاوی مصدوم شد. وجود او در ترکیب ضروری بود. او با خشونت و خطاهای زیاد و همچنین شرکت در کارهای هجومی، بهترین هافبک بارسا به‌حساب می‌آمد. بالده هم که در دفاع چپ بدون جانشین بود، اخیرا مصدوم شده و فصل را از دست داده.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید