• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 217957
+
-

قرار با حریف مکار

ایران و قطر امشب برای صعود به فینال جام‌ملت‌ها می‌جنگند؛ فینالی که قطر 4سال قبل هم در آن حاضر بود اما ایرانی‌ها 47سال است رنگش را ندیده‌‌اند

ماجراجویی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام‌ملت‌های آسیا بالاخره به مرحله نیمه‌نهایی رسید و این تیم از ساعت18:30 امروز برای صعود به فینال رقابت‌ها مقابل تیم ملی قطر قرار خواهد گرفت. ایران با 4پیروزی در جریان 90دقیقه و یک برد در ضربات پنالتی به این مرحله رسیده است. قطر هم دقیقا همین شرایط را دارد، 3پیروزی در مرحله گروهی، برد 2 بر یک مقابل فلسطین در یک‌هشتم و بالاخره حذف ازبکستان در ضربات پنالتی و صعود به نیمه‌نهایی. قطر و ایران دو تیمی هستند که در دوره قبلی هم در مرحله نیمه‌نهایی حضور داشتند. در واقع از 4تیم نیمه‌نهایی دوره قبلی یعنی قطر، ژاپن، امارات و ایران در این دوره ایران و قطر باز هم به جمع 4تیم پایانی رسیده‌اند. ایران البته در این راه بازی‌های سخت‌تری انجام داد و حذف کردن ژاپن که مدعی اول قهرمانی به شمار می‌رفت، وظیفه‌ای بود که بر دوش ملی‌پوشان ایران افتاد و آنها هم به خوبی از عهده این وظیفه برآمدند.

   از جام‌ملت‌ها تا جام‌ملت‌ها
سابقه رویارویی‌های ایران و قطر در فوتبال آسیا به 35سال می‌رسد. طی این 35سال 2تیم 25بار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که قطر فقط 3بار موفق به پیروزی شده و از این 3پیروزی هم فقط یکی در بازی رسمی اتفاق افتاده است. قطری‌ها 2بار در بازی‌های دوستانه ایران را شکست داده‌اند و یک‌بار هم در مقدماتی جام‌جهانی1998 تیم محمد مایلی‌کهن را 2 بر صفر بردند تا مایلی‌کهن بعد از بازی برکنار شود و کار تیم ملی برای صعود به ژاپن و استرالیا بیفتد. در مقابل این 3پیروزی اما ایرانی‌ها 17بار قطر را شکست داده‌اند که اغلب این پیروزی‌ها رسمی بوده است. آخرین مصاف این دو تیم در رقابت‌های چهارجانبه اردن بود که با برتری 4 بر صفرشاگردان قلعه‌نویی به پایان رسید. نخستین رویارویی 2تیم هم مثل بازی امشب در جام‌ملت‌های آسیا بود که از قضا مثل امروز در کشور قطر برگزار می‌شد. سال1988 در بازی افتتاحیه جام‌ملت‌ها ایران با 2گل کریم باوی و فرشاد پیوس بر میزبان رقابت‌ها چیره شد.
 
   بازی ساده، سخت‌تر است!
بعد از یک برد شیرین و باارزش مقابل ژاپن، آن هم در شرایطی که ایران یکی از بهترین نمایش‌های سالیان اخیرش را ارائه کرده است، شاید بزرگ‌ترین نگرانی درباره ملی‌پوشان این باشد که قطر را دست‌کم بگیرند و در بازی امشب خودشان را از پیش برنده بدانند. قطر شاید با هر متر و معیاری ضعیف‌تر از ژاپن باشد و شکست دادن این تیم آسان‌تر از غلبه بر ژاپن به‌نظر برسد اما این ذهنیت، یعنی ساده شمردن بازی نیمه‌نهایی مقابل قطر، دقیقا بزرگ‌ترین خطری است که تیم ملی ایران را تهدید می‌کند. امیر قلعه‌نویی صبح روز بعد از برد تاریخی مقابل ژاپن وقتی شاگردانش تازه از خواب شیرین بعد از پیروزی بیدار شده بودند درباره همین موضوع به آنها هشدار داد که مبادا شیرینی این فتح بزرگ آنها را به خواب غفلت دچار کند. نگرانی قلعه‌نویی، نگرانی بی‌موردی نیست. تاریخ تورنمنت‌های فوتبالی، پر از خاطره تلخ تیم‌هایی است که بعد از یک برد بزرگ و حذف رقیب اصلی، کار را تمام‌شده پنداشته‌اند و با یک شکست غافلگیرکننده مقابل یک تیم کوچک‌تر مجبور به ترک تورنمنت شده‌اند. این اتفاق برای تیم ملی ایران شاید محتمل‌تر از هر تیم دیگری باشد. چون کارنامه یوزهای ایرانی نشان می‌دهد آنها سابقه‌ای طولانی در سخت کردن بازی‌های آسان دارند و خیلی اوقات تیم‌های بزرگ را راحت‌تر از تیم‌های کوچک‌تر برده‌اند. ماجرایی که در همین تورنمنت هم به‌وضوح دیده شد.
 
   خلیج‌فارس همیشه فارس
علاوه بر امیر قلعه‌نویی که در نشست قبل از بازی یک‌بار دیگر بر دست‌کم نگرفتن حریف تأکید کرد، سعید عزت‌اللهی که به نمایندگی از بازیکنان در این نشست حاضر بود هم گفت: «آقای قلعه‌نویی و کادرشان پس از بازی با ژاپن در رختکن صحبت کردند. خود ما بازیکنان نیز با توجه به تجربه‌ای که داریم می‌دانیم اگر بخواهیم در باد برخی از بازی‌ها و شادی‌هایش بخوابیم، قطعا بعدش حسرت می‌خوریم.» عزت‌اللهی همچنین درباره انتخاب داور عرب‌زبان برای این بازی هم گفت: «این تصمیم برای ما عجیب بود. قطر از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است و فکر نمی‌کردیم بخواهند داوری از این حوزه انتخاب کنند. ما انتظارات بیشتری داشتیم و امیدوارم در آینده نزدیک به این اتفاقات بیشتر فکر شود.» این صحبت‌های سعید عزت‌اللهی و تأکید او روی کلمه خلیج‌فارس باعث واکنش خبرنگاران عرب‌زبان شد چنان که در پایان نشست خبری خبرنگاران قطری به این بخش از اظهارات عزت‌اللهی و استفاده از کلمه خلیج‌فارس اعتراض کردند. این موضوع با واکنش مسئولان تیم ملی مواجه شد و آنها خطاب به خبرنگاران قطری تأکید کردند که «عزت‌اللهی از اسمی تاریخی، اصیل و صحیح استفاده کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :