• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217905
+
-

تأکید رهبر معظم انقلاب بر نقش شتاب‌دهنده خواص در انتخابات

مخاطب خاص

نیروی‌هوایی با بیعت نوزدهم بهمن، شتاب‌دهنده انقلاب بود

گزارش
مخاطب خاص

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

همزمان با ایام دهه فجر و در آستانه فرارسیدن سالروز بیعت تاریخی جمعی از همافران با حضرت امام‌خمینی(ره) در ۱۹بهمن‌ماه سال۱۳۵۷، عده‌ای از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش صبح دوشنبه (دیروز) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار بیعت شماری از همافران با امام‌خمینی(ره) را در ۱۹بهمن ۱۳۵۷، «شتاب‌دهنده» انقلاب خواندند و با تبیین نقش شتاب‌دهندگی خواص - به‌معنای مجموعه‌ها و عناصری که با شناخت و تشخیص صحیح و شجاعانه و به‌موقع اقدام می‌کنند- افزودند: خواص در ایجاد شتاب لازم برای تحقق اهداف انقلاب، وظایف سنگینی برعهده دارند. در ابتدای این دیدار، امیر حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به تعهد نیروی هوایی به راه و مکتب شهیدانی چون بابایی و ستاری، گزارشی از برنامه‌ها و دستاوردهای یک‌سال گذشته این نیرو ارائه کرد.

درس‌ها و عبرت‌های یک حادثه شگفت‌انگیز
حادثه شگفت‌انگیز بیعت جمعی از همافران و کارکنان نیروی هوایی با امام‌خمینی(ره) در ۱۹بهمن ۴۶سال قبل، دارای عبرت‌ها و درس‌های پایان‌‌ناپذیری بود. نیروی‌هوایی با از‌خودگذشتگی و با آن کار مخلصانه و شجاعانه، در پیوستن به انقلاب پیشگام شد و در روزهای بعد با مقاومت درمقابل حمله گارد شاه به مرکز نیروی‌هوایی در تهران، مردم و جوانان را به شوق و امید آورد و به خیابان کشاند و در پیروزی انقلاب در ۲۲بهمن، نقش بسیار مهم «شتاب‌دهنده» را ایفا کرد.

جاذبه‌های درونی انقلاب‌اسلامی
 برخی جاذبه‌های درونی انقلاب اسلامی ازجمله مبارزه با ظلم و ظالم، ایستادگی در مقابل قلدرهای جهانی، توجه به دنیای مردم و آینده کشور و درعین‌حال توجه کامل به معنویت و مراسم و مناسک عبادی، باعث رویش‌های جدید و جایگزینی ریزش‌ها‌ست. با وجود این جاذبه‌های ذاتی، انقلاب و کشور نیازمند وجود شتاب‌دهنده‌هایی است تا در کارهای بزرگ دچار کندی و سستی ‌نشویم.

تشکیل جهاد خودکفایی
جهاد خودکفایی در نیروی هوایی چند ‌ماه بعد از پیروزی انقلاب تشکیل شد. همان روحیه «اقتدار»، «شجاعت» و «قدرت روحی» باعث شد نیروی هوایی در تشکیل جهاد خودکفایی هم پیشگام و شتاب‌دهنده شود.

تحول‌آفرینی در نیرویی ایرانی
 نیروی هوایی دوره طاغوت از لحاظ فرماندهی، سیاستگذاری و تجهیزات، کاملا در اختیار و تحت امر آمریکایی‌ها بود. عناصر مؤمن و انقلابی با جهاد خودکفایی، نیروی‌هوایی را از مالکیت آمریکا خارج و کاملا به نیرویی ایرانی تبدیل کردند و پیش‌برندگی و قدرت تحول‌آفرینی خود را نشان دادند.

ضرورت فعالیت شتاب‌دهنده‌ها
برخورداری از عناصر و مجموعه‌های شتاب‌دهنده نیاز مستمر انقلاب‌ها و حرکات عظیم و هدف‌دار اجتماعی است. براساس تجربیات تاریخی، حرکات بزرگ به‌تدریج دچار رکود، کندی، سستی و حتی بازگشت به عقب می‌شوند که جلوگیری از ابتلا به این آفت مخرب، نیاز به فعالیت شتاب‌دهنده‌ها دارد.

خواص چه کسانی هستند؟
خواص، شتاب‌دهندگان حقیقی هستند. منظور از خواص، صرف نام و نشان‌داربودن نیست؛ بلکه خواص کسانی هستند که در همه قشرها و صنوف ملت، با فکر و شناخت و قدرت تشخیص عمل می‌کنند و بدون تبعیت از جو و فضاسازی‌ها، با قدرت و شجاعانه و بهنگام، به وظایف خود عمل می‌کنند.

نقشه دشمن برای خواص
جبهه دشمن برای خواص برنامه خاص دارد. هدف دشمن این است که خواص با گرفتارشدن به تردید و تعلل و جذب‌شدن به چرب و شیرین دنیا، در بزنگاه‌ها و مواقع حساس، کار لازم و نقش شتاب‌دهندگی خود را انجام ندهند.

دایره شمول خواص
هرکس در میان دانشگاهیان، دانشجویان، سیاسیون، روحانیون، بازاریان، مطبوعاتی‌ها، نظامیان و هر قشر دیگر با فهم مسائل و شناخت جبهه‌بندی دوست و دشمن عمل می‌کند، جزو خواص محسوب می‌شود.

وظیفه مهم خواص
وظیفه خواص در مقابل نقشه دشمن، جهاد تبیین و خنثی‌کردن تردیدافکنی و شک‌آفرینی بدخواهان است. در قرآن کریم، نمونه‌ای از نقش‌آفرینی یک مرد مؤمن بیان شده‌است که درمقابل توطئه برای قتل 3 پیغمبر الهی، با شجاعت و صراحت مردم را به پیروی از پیامبران دعوت و با صدای بلند ایمان خود را بیان می‌کند.

تعیین جهت عمومی حرکت جامعه
وظیفه و نقش‌آفرینی خواص در موارد حساس سنگین است. خواص باید جهت عمومی حرکت جامعه را حفظ کنند و نگذارند این حرکت دچار انحراف شود که اگر از این وظیفه غفلت شود، حوادثی پیش خواهد آمد که ضربه‌های تاریخی به همراه می‌آورد.

نمونه یک غفلت‌ خسارت‌بار
«تردید و تعلل» یا «خیانت و تبانی» برخی خواص در جنگ صفین نمونه‌ای از غفلت‌های خسارت‌بار تاریخ اسلام است. در تاریخ اسلام موارد زیادی وجود دارد که خواص و اهل تشخیص در لحظه لازم به‌خاطر تردید، تأمل، تنبلی و در مواردی خیانت، حضور بهنگام نداشتند و این غفلت آنها، روی دیگران و جمعیت تابع جوّ نیز آثار منفی داشته است.

لزوم بیان صریح حقایق
وظیفه خواص، بیان صریح حقایق و پرهیز از دوپهلوگویی و بیان سخنان تردیدآمیز است. امروز یک میدان جدی برای نقش‌آفرینی خواص دنیای اسلام اعم از علما، دانشمندان، سیاسیون و مطبوعاتی‌ها، موضوع غزه است.

وظیفه خواص در موضوع غزه
در غزه فجایع انسانی با پشتیبانی آمریکا از رژیم‌صهیونیستی رقم خورده‌است. تبیین این حقیقت برای ایجاد مطالبه عمومی ملت‌های مسلمان از دولت‌هایشان برای ضربه قاطع به رژیم‌صهیونیستی، وظیفه مهم خواص است. «ضربه قاطع» به معنی وارد جنگ‌شدن با رژیم‌صهیونیستی نیست، بلکه به معنی قطع رابطه اقتصادی با رژیم‌صهیونیستی است.

لزوم قطع حمایت از رژیم‌صهیونیستی
ملت‌ها توان به‌خط‌کردن دولت‌ها و وادار‌کردن آنها به قطع حمایت و پشتیبانی از رژیم‌صهیونیستی را دارند. با وجود اینکه این رژیم ظالم و گرگ‌صفت اینگونه به جان زن و کودک و بیمار افتاده و بیست و چند هزار نفر را به قتل رسانده، اما برخی کشورهای اسلامی بازهم به آن کمک اقتصادی می‌کنند و حتی شنیده می‌شود بعضی از آنها سلاح هم به رژیم‌صهیونیستی می‌دهند.

حضور پرشور در راهپیمایی 22بهمن
حضور هرچه پرشورتر مردم در انتخابات ۱۱اسفند‌ماه، تضمین‌کننده اقتدار و امنیت ملی است. به فضل الهی مردم در راهپیمایی سراسری ۲۲بهمن نیز شرکت گسترده و پرشوری خواهند داشت و با دفاع از انقلاب، وفاداری خود به امام‌خمینی(ره) را برجسته خواهند کرد.

انتخابات؛ میدان مهم دیگری برای خواص
 انتخابات اسفندماه میدانی است که خواص می‌توانند در آن نقش ایفا کنند. انتخابات هرچه پرشورتر برگزار شود، قدرت ملی و امنیت ملی بیشتر نمایان و تأمین می‌شود.

خنثی‌سازی تهدید دشمن
 با حضور مردم در صحنه و مشاهده قدرت نظام و کشور، تهدید دشمن خنثی می‌شود؛ چراکه قدرت و اقتدار ملی، امنیت ملی به‌وجود می‌آورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید