• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217877
+
-

تهران از خورشید برق گرفت

در دوره جدید مدیریت شهری، نیروگاه‌های خورشیدی توسعه پیدا کرده است

گزارش
تهران از خورشید برق گرفت

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

توجه تهران به نیروگاه‌های خورشیدی طی 2سال‌ گذشته به اوج خود رسیده و این شهر را عضو باشگاه شهر‌های تولیدکننده برق خورشیدی کرده است. تنها طی 2سال اخیر 7نیروگاه خورشیدی در تهران به بهره‌برداری رسیده است و این روند ادامه دارد.

تأمین انرژی ناوگان برقی با نیروگاه های جدید
دیروز در نودوهفتمین پویش امید و افتخار شهرداری تهران، بسته محیط‌زیستی مدیریت انرژی و منابع تجدیدپذیر رونمایی شد. در این مراسم ۲نیروگاه کوچک‌مقیاس خورشیدی به ظرفیت ۱۰ و ۱۵ کیلووات در مناطق ۲۱ و ۹ به بهره‌برداری رسید. مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: رویکرد شهرداری تهران در استفاده از انرژی‌های نو و نیروگاه‌های خورشیدی نیاز آینده تهران را هدف‌گذاری کرده است. به‌گفته حلیاسادات حسینی، این کار هم برای تولید برق بیشتر هم با توجه به وضعیت فعلی کشور انجام شده و هم برای افزایش توان تولید برق تهران صورت گرفته و می‌گیرد. در این زمینه قرار است در سال‌های پیش‌رو بخشی از ناوگان تردد شهری برقی شود و نیروگاه‌های جدید می‌توانند برای برقی‌سازی ناوگان آینده تهران مفید باشند.

ایجاد نیروگاه های بزرگ و کوچک
 مدیرکل محیط‌زیست شهرداری تهران تأکید می‌کند: مدیریت شهری می‌کوشد علاوه بر نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس برای نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس نیز اقدام کند تا ظرفیت تولید برق را افزایش دهد. طبق قوانین موجود باید 20درصد برقی که در ساختمان‌های شهرداری تهران مصرف می‌شود از طریق انرژی‌های پاک و خورشیدی تامین شود، اما شهرداری تهران به افزایش چرخه تولید برق خورشیدی تأکید دارد.

ایجاد نخستین مرکز معاینه فنی سبز
دیروز در آیین رونمایی از بسته محیط‌زیستی شهرداری تهران سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی گفت: نخستین مرکز معاینه فنی سبز که فرایند، ساختمان و بحث‌های عملیاتی و اجرایی آن در راستای مباحث محیط‌زیستی است، اجرایی شد. مرکز معاینه فنی الغدیر که از بزرگ‌ترین مراکز معاینه فنی است و تعداد مراجعات قابل ملاحظه‌ای دارد، به‌عنوان پایلوت در این طرح درنظر گرفته شده و به‌عنوان نخستین مرکز معاینه فنی سبز در سطح شهر تهران و کشور شناخته شده است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد توسعه مراکز معاینه‌فنی در راستای کاهش آلایندگی هوا باشیم.

باید به سمت انرژی پاک برویم
 همچنین محمدنژاد، مدیرکل توسعه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس وزارت نیرو هم در این برنامه گفت: ما با موضوع محدودیت و ناترازی انرژی مواجه هستیم. در تابستان گذشته وزارت نیرو ناترازی ۱۳هزار مگاواتی را پشت سر گذاشت. در سال آینده بحث ناترازی به ۱۸هزار مگاوات خواهد رسید که دلایل مختلفی دارد. از 4سال گذشته تا آخر سال۲۰۲۳ میزان سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر دوبرابر انرژی‌های تجدیدناپذیر است. توجیه اقتصادی در این است که به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم.

تایم‌لاین




 

این خبر را به اشتراک بگذارید