• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 14 بهمن 1402
کد مطلب : 217605
+
-

تيم ملي ايران امروز از ساعت15 به مصاف ژاپن مي‌رود براي صعود به نيمه‌نهايي و البته براي انتقام شکست دوره قبل

ساعت انتقام

تیتر یک
ساعت انتقام

جام‌ملت‌های آسیا2023 امروز برای تیم ملی ایران ادامه پیدا می‌کند و سفیدپوشان در یک بازی بسیار حساس و سخت به مصاف تیم ملی ژاپن خواهند رفت. تیم ملی فوتبال ایران که با 3برد متوالی از گروه خودش صعود کرده بود، در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل سوریه حسابی به دردسر افتاد و کارش با این تیم به وقت‌های اضافی کشیده شد. بازی 120دقیقه‌ای ایران مقابل سوریه باعث شد تیم قلعه‌نویی خسته‌تر از حریفش ژاپن به بازی امروز برسد و البته اخراج مهدی طارمی در آن مسابقه هم مزید بر علت شد تا تیم ملی ایران را برای بازی امروز با مشکلات زیادی مواجه کند. حالا ایرانی‌ها باید بدون مهاجم اول خودشان مقابل یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها به میدان بروند؛ اتفاقی که 4سال قبل هم برای ایران رخ داد و تیم کی‌روش بدون طارمی مقابل ژاپن ایستاد و حذف شد. در مقابل البته ژاپنی‌ها هم یکی از مهره‌های اصلی خود را برای این بازی از دست داده‌اند. جونیا ایتو به‌خاطر مسائل حاشیه‌ای و اتهاماتی که به او منتسب شده، از اردوی تیم ملی اخراج شده و ژاپن را در ادامه راه همراهی نخواهد کرد. روز گذشته موریاسو، سرمربی تیم ملی ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی‌اش متذکر شد که بهتر بود این بازیکن تا پایان مسابقات در خدمت تیم ملی می‌ماند اما با این حال به تصمیم اتخاذشده احترام خواهد گذاشت و به فکر جانشین مناسب برای ایتو خواهد بود.

   شرایط متفاوت 2تیم
بر‌خلاف ایران که بدون شکست به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده است، ژاپنی‌ها یک باخت را در مرحله مقدماتی مقابل عراق پذیرفتند و حالا عراق از جام بیرون رفته و ژاپن برای صعود به نیمه‌نهایی بازی می‌کند. همان شکست 2بر یک مقابل عراق بود که ژاپنی‌ها را به‌عنوان تیم دوم به مرحله حذفی فرستاد تا در این مرحله با ایران روبه‌رو شوند. اگر ژاپنی‌ها در مرحله گروهی لغزش داشتند، در عوض در مرحله حذفی با قدرت بر حریف خود پیروز شدند و مشکلات ایرانی‌ها را در این مرحله نداشتند. چشم‌بادامی‌ها در این مرحله بحرین را با نتیجه 3بر یک شکست دادند تا بعد از برد 4بر صفر استرالیا، قاطع‌ترین پیروزی مرحله یک‌هشتم نهایی سهم آنها باشد. ژاپن در حالی تا مرحله یک‌چهارم پیش آمده که در هیچ‌یک از 4بازی قبلی‌اش ترکیب کامل خود را به زمین نفرستاده و احتمالا در بازی با ایران شاهد کامل‌ترین ترکیبی خواهیم بود که موریاسو به مصاف حریفان فرستاده است. در عوض ترکیب ایران بدون مهدی طارمی و صادق محرمی و البته با بازگشت حسین کنعانی‌زادگان بسته خواهد شد که در بازی قبلی دواخطاره بود و نتوانست مقابل سوریه بازی کند.

   بهترین فرصت انتقام
ایران در تاریخ جام‌ملت‌های آسیا تا‌کنون 4بار با ژاپن روبه‌رو شده است. سال1988 در قطر شاگردان مرحوم پرویز دهداری با ژاپن به تساوی بدون گل رسیدند. سال1992 ژاپن میزبان بود و در آخرین بازی مرحله گروهی ایران را یک بر صفر برد تا شاگردان پروین حذف شوند و تیم میزبان به‌سوی قهرمانی برود. سال2004 در مرحله گروهی و درحالی‌که صعود هر دو تیم قطعی به‌نظر می‌رسید، یک تساوی بدون گل دیگر رقم خورد و بالاخره سال2019 تیم کی‌روش در آن بازی معروف نیمه‌نهایی با 3گل مقابل حریف شکست خورد؛ یعنی ایران طی 4تقابل با ژاپن در جام‌ملت‌ها نه‌تنها هرگز پیروز نشده که حتی گل هم نزده است. البته آمار کلی ایران در تقابل‌های 2تیم تا این حد فاجعه‌بار نیست. در 18تقابل قبلی 2تیم 6پیروزی، 6مساوی و 6باخت برای هر یک از 2تیم رقم خورده است. آخرین پیروزی ایرانی‌ها سال2005 در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی و در ورزشگاه آزادی به‌دست آمد که تیم برانکو ایوانکوویچ با 2گل وحید هاشمیان 2بر یک پیروز شد. بعد از آن بازی، 2برد برای ژاپن و یک مساوی در بازی دوستانه حاصل رویارویی 2تیم بوده است. آخرین مصاف 2تیم همچنان همان بازی 4سال قبل است که با باخت 3بر صفر ایران تمام شد. امروز در دوحه سفیدپوشان تمامی تلاش خودشان را به‌کار خواهند بست تا هم انتقام آن شکست را بگیرند و هم راه صعود به مرحله نیمه‌نهایی را برای خودشان باز کنند.

    برنده در فینال؟
از بین تیم‌های ایران و ژاپن، هر کدام امروز راه صعود به نیمه‌نهایی را برای خود باز کنند، احتمالا در آن مرحله کار آسان‌تری خواهند داشت. برنده این بازی در نیمه‌نهایی با برنده دیدار قطر و ازبکستان روبه‌رو می‌شود. ایران طی ماه‌های اخیر هر دوی این تیم‌ها را با امیر قلعه‌نویی شکست داده است. با توجه به افت قطر نسبت به دوره قبل، ژاپن هم درصورت رویارویی احتمالی با این تیم فرصت خوبی برای انتقام شکست در فینال دوره قبلی خواهد داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید