• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 بهمن 1402
کد مطلب : 217588
+
-

با راه‌اندازی کارخانه در زندان مرکزی قم شماری از زندانیان، صاحب شغل شدند

زندانیان ، موتورساز شدند

گزارش
زندانیان ، موتورساز شدند

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

«روزها را در زندان می‌گذراندیم و زن و بچه‌های‌مان هم مشکل مالی داشتند، اما حالا اوضاع تغییر کرده»؛ این حرف‌های یکی از زندانیان زندان قم است که از چند روز قبل در کارخانه مونتاژ موتورسیکلت که در حاشیه زندان راه‌اندازی شده کار می‌کند. او و 69نفر دیگر در آغاز دهه فجر کارشان را در این کارخانه آغاز کرده‌اند؛ به این امید که در دوران محکومیت‌شان بتوانند هزینه زندگی خانواده‌های‌شان را تامین کنند. اما این کارخانه چطور در زندان ایجاد شده است؟
به‌گزارش همشهری، بنیاد تعاون زندانیان کشور که متولی اشتغال‌زایی برای زندانیان و حمایت از آنهاست از مدتی قبل برای اشتغال‌زایی زندانیان زندان قم برنامه‌ریزی کرد. طبق این برنامه با همکاری بخش خصوصی در حاشیه زندان یک کارخانه مونتاژ موتورسیکلت راه‌اندازی شد تا شماری از زندانیان روزها را به جای گذراندن در زندان در این کارخانه مشغول به‌کار شوند و علاوه بر اشتغال، درآمدی هم داشته باشند و خانواده‌های‌شان کمتر در تنگنای مالی قرار بگیرند. روز پنجشنبه در جریان افتتاح این کارخانه که با حضور رئیس سازمان زندان‌ها و شماری از مسئولان قضایی قم برگزار شد رحیم مطهرنژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور به همشهری گفت: با افتتاح این واحد تولیدی موتورسیکلت در فاز اول برای ۷۰ نفر ایجاد اشتغال داشتیم، علاوه بر این، این سرمایه‌گذار در واحدی دیگر برای  ۸۰ نفر از مددجویان اشتغال ایجاد کرده است. بنیاد تعاون‌ سازمان زندان‌ها و دستگاه قضایی با مشارکت کارآفرینان در حال توسعه اشتغال زندانیان است و ما امیدواریم که فرصت‌های شغلی بیشتری را در اختیار زندانیان قرار دهیم. او در ادامه گفت: زندانیان در 2 مقطع نیاز به‌کار دارند؛ یکی دوران محکومیت است که در حال حاضر برای آن ‌سازوکاری ترسیم شده است و مقطع دیگر بعد از آزادی زندانیان است که باید مورد توجه قرار گیرد و کمک کنیم تا آنها را به اجتماع برگردانیم و این امر جز با تلاش میسر نمی‌شود.
در حاشیه این مراسم، همچنین غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز گفت: مهم‌ترین رسالت سازمان زندان‌ها، اصلاح و تربیت است و اشتغال بهترین بستر برای اصلاح و تربیت و باز اجتماعی کردن زندانیان است. بیکاری منجر به سرخوردگی اجتماعی می‌شود و ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و برعکس اشتغال باعث شادابی، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در زندانيان می‌شود.

سرگرمی درآمدزا در زندان
یکی از کارگران کارخانه مردی 34ساله است که می‌گوید به تحمل 37سال حبس محکوم شده اما کار در کارخانه تحمل حبس را برایش راحت‌تر کرده است.گفت و گوی کوتاه با او را در زیر می خوانید.

به چه اتهامی زندانی شده‌ای؟
به‌خاطر قاچاق 56گرم هروئین و شیشه دستگیر شدم. این مواد برای خودم بود. خرید و فروش نمی‌کردم. خودم مصرف‌کننده بودم.

باید چند سال در زندان بمانی؟
به 37سال و 8‌ماه زندان محکوم شدم که 4سال از دوره محکومیتم گذشته و باید حدود 33سال دیگر در زندان باشم. این همه سال به حرف شاید راحت باشد اما یک عمر است.

در این مدت در زندان چه کار می‌کردی؟
کار خاصی نداشتم اما از وقتی کارخانه موتورسازی راه‌اندازی شده در اینجا کار می‌کنم. در اینجا آموزش دیدم و از 10روز قبل کار را شروع کردیم. حالا با حقوقی که می‌گیرم امیدوارم سختی زندگی تنها فرزندم که در بیرون از زندان است کمتر شود. خودم هم سرگرم هستم و زندان برایم راحت‌تر می‌گذرد.

اگر به گذشته برگردی باز هم چنین کاری می‌کنی که مجبور شوی 37سال زندان را تحمل کنی؟
نه. این کار زندگی‌ام را نابود کرد. باورم نمی‌شود که باید 33سال دیگر در زندان بمانم. امیدم به خداست.‌

گفت و گو
آموزش تخصصی در زندان

یکی ‌ از زندانیانی که در کارخانه موتورسازی زندان قم کار می‌کند مردی 50ساله است که 7سال می‌شود به زندان افتاده و معلوم نیست تا چه زمانی باید زندانی باشد. او اما می‌گوید در همین مدت توانسته کارهای فنی یاد بگیرد و به درآمد هم برسد.

چطور شد که زندانی شدی؟
من در کار خرید و فروش ماشین بودم و سال‌ها کار می‌کردم اما بدشانسی آوردم و کارم گره خورد و به‌خاطر چک‌هایی که داده بودم بدهکار شدم و به زندان افتادم. حدود یک‌میلیاردو700میلیون تومان بدهی داشتم که به مرور بدهی‌هایم را پرداخت کردم و حالا حدود 400میلیون تومان باقی مانده است.
چند سال است که زندان هستی و تا چه زمانی باید در اینجا بمانی؟
حدود 7سال است که زندانی هستم. دوره محکومیتم تمام‌شده اما حالا به‌خاطر اینکه نمی‌توانم بدهی‌ام را بدهم زندانی‌ام و باید ردمال کنم تا بتوانم آزاد شوم. شاکیانم زیاد بودند اما رضایت گرفتم و حالا فقط یک شاکی دارم.
شرایط زندان چطور است؟
در این مدت تلاش کردم از زمان زیادی که اینجا دارم استفاده کنم. در این مدت در کارگاه‌های مهارت‌آموزی زندان شرکت کردم و کار رنگ استاتیک را یاد گرفتم. حالا هم که از چند روز قبل کارخانه موتورسازی در اینجا به راه افتاده در بخش رنگ استاتیک کار می‌کنم. هم سرگرم هستم و هم درآمد دارم و شرایط برایم بهتر شده است. امیدوارم بتوانم با پرداخت بدهی‌ام از زندان آزاد شوم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید