• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
جمعه 13 بهمن 1402
کد مطلب : 217507
+
-

آغاز ساخت نیروگاه اتمی «سیریک» در جریان سفر استانی رئیسی به هرمزگان

ابر پروژه ملی« ایران‌هرمز»

گزارش
ابر پروژه ملی« ایران‌هرمز»

پروانه بهرام‌نژاد-روزنامه‌نگار

استان هرمزگان سیزدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور است که از صبح روز گذشته شروع شده و تا جمعه‌شب ادامه دارد. در این سفر دوروزه که با هدف پیگیری روند اجرای مصوبات دور اول سفر هیأت دولت به این استان و بهره‌برداری از 1032درحال انجام است، سیدابراهیم رئیسی از نقاط مختلف این استان بازدید خواهد کرد همچنین قرار است علاوه بر افتتاح‌ صدها پروژه، کلنگ ساخت ده‌ها پروژه هم به زمین زده می‌شود.

در نخستین روز سفر  چه گذشت؟

1.استقبال مفاخر استان از رئیس‌جمهور

جمعی از مفاخر استان هرمزگان ازجمله حجت‌الاسلام معصومی لاری، مؤسس حوزه علمیه مالک اشتر، اسلام جاهدی، قهرمان آسیا در رشته قایقرانی، همسر و دختر شهید عبدالحمید سالاری از شهدای مدافع حرم استان، علی دانشمند، نخستین فرمانده بسیج هرمزگان، مسعود راهبر، امام جمعه اهل سنت شهرستان بندر لنگه و علی ماهیگیر نویسنده و مولف اهل سنت ازجمله افرادی بودند که به استقبال رئیس‌جمهور رفتند.

2.بازدید از شرکت کشتیرانی
رئیس‌جمهور با حضور در شرکت کشتی‌سازی احیا‌شده «سپهر دریا جنوب» از بخش‌های مختلف این مجموعه دیدن کرد و در جریان روند احیای آن قرار گرفت. تعداد کارگران این شرکت در 2.5‌سال گذشته به 400نفر افزایش یافته و اکنون حدود 20فروند کشتی در حال ساخت، تجهیز و تعمیر قرار دارند.

3.شرکت در جشن احیای 610واحد راکد تولیدی و صنعتی استان
با احیای این واحدهای تولیدی و صنعتی در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی علاوه بر ایجاد 17هزارو800 فرصت شغلی، بیش از 21هزار میلیارد تومان سرمایه هم احیا شد.

4.دیدار با نمایندگان صیادان هرمزگانی
در این دیدار نمایندگان صیادان هرمزگانی برای تحقق وعده رفع مشکل مجوز کسب‌وکار خود از رئیس‌جمهور قدردانی کردند. این صیادان تاکنون بیمه‌‌ای نداشتند اما طبق موافقتنامه بیمه روستاییان و عشایر، بیمه شده‌اند و حتی می‌توانند برای تجهیزات شناورها تسهیلات بگیرند و از سوخت یارانه‌ای هم بهره‌مند خواهند شد.

5.افتتاح 157پروژه صنعتی
مراسم در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس برگزار و رئیسی علاوه بر بازدید از چند پروژه پتروپالایشی و پتروشیمی با جمعی از کارگران این واحدها بی‌واسطه گفت‌وگو کرد. همچنین به‌صورت برخط و از طریق ویدئوکنفرانس دستور آغاز عملیات اجرایی «نیروگاه اتمی 5هزار مگاواتی سیریک» در شرق هرمزگان را صادر کرد.




12 پروژه کلانی که در هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد

۱۰۳۲پروژه در ۲۲بسته بزرگ و متفاوت به ارزش ۱۰۵هزار میلیارد تومان برای افتتاح در سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان تدارک دیده شده است که در 2روز به بهره‌برداری می‌رسند.

1-نیروگاه 243مگاواتی با عنوان نیروگاه المهدی: منبع کمکی برای تأمین برق مورد نیاز صنایع غرب بندرعباس می‌شود.
2-فاز 3توسعه بندر شهید رجایی: امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت بیش از 15هزار تی‌ای‌یو در این بندر را فراهم می‌کند.
3-پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در استان: تنش آبی در 156روستا و 5شهر رفع می‌کند.
4-بیمارستان کودکان بندرعباس و فارابی بستک: این بیمارستان با بودجه 500میلیارد تومان با همکاری پالایشگاه بندرعباس ساخته شده است و مشکل اصلی استان را در این زمینه رفع خواهد کرد.
5-هوشمندسازی 300کلاس درس
6-گازرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی
7- 740میلیارد تومان پروژه مخابراتی و فیبرنوری
8-دانشکده علوم پزشکی در شرق و غرب هرمزگان
9-آبزی‌پروری و 1400هکتار مزرعه پرورش میگو
10- 7شهرک صنعتی جدید
11- 128کارخانه و بنگاه اقتصادی
12- 232هزار تن صنایع تبدیلی کشاورزی

استان هرمزگان در دولت سیزدهم چه تغییراتی کرده است؟



سیدابراهیم رئیسی در اجتماع مردم بندرعباس:جزایر سه‌گانه جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران است
ما این روزها استقلال سیاسی کشور را جشن می‌گیریم اما یکی از جلوه‌های مهم استقلال کشور، استقلال اقتصادی است؛ افتتاح 157پروژه حوزه صنعت و انرژی در این استان، جلوه مهمی از ما می‌توانیم است و شما نشان دادید که می‌توانید.
امروز عنوان ایران پیشرفته و فناور زیبنده ایران اسلامی است.
ساخت پروژه بزرگ نیروگاه 5هزارمگاواتی و اتمی در سیریک یک زیرساخت بسیار مهم برای اقتصاد و پیشرفت کشور  است و امیدواریم به‌دست توانای مهندسان، کارگران و فعالان در این عرصه بتواند هر چه سریع‌تر به مدار بیاید و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
باید برای ارتقای کیفیت و افزایش صادرات نیز تلاش کنیم. یکی از کارهای خوبی که در کشور با رهنمودها و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفته جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.
استان هرمزگان از مردمانی پرتلاش، متدین و دلداده به انقلاب برخوردار است که تاریخ پرافتخاری در زمینه ایستادگی در مقابل متجاوزان و نقش‌آفرینی مؤثر در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس دارد.
قدردان تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیروهای مسلح مقتدر کشورمان که برای منطقه خلیج‌فارس و همه کشورهای حاشیه آن امنیت‌آفرینی می‌کنند، هستیم. نیروهای مسلح ایران هر جا که باشند امنیت‌آفرین هستند و حضور نیروهای بیگانه در هر منطقه‌ای فقط باعث تهدید و اخلال در امنیت است.
جزایر سه‌گانه جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران هستند و همواره بر این مسئله تأکید داشته و داریم. هر کسی در هر جا سخن دیگری بر زبان یا قلم جاری کرده باید آن را جبران کند، چراکه اسناد قطعی و قابل استناد و سوابق موجود همواره حاکمیت ایران بر این جزایر را تأیید و مورد تأکید قرار داده و می‌دهند.
به برکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در چهل و چند سال گذشته کارهای بسیاری در ایران اسلامی و این استان صورت گرفته و وضعیت شهر و روستاها در هرمزگان متفاوت شده است، باید قدردان همه کارها و همه کسانی باشیم که برای پیشرفت استان تلاش کرده‌اند.
هرمزگان به‌دلیل محرومیت‌های تاریخی همچنان نیازمند کارهای بیشتری است.
در سفر اول دولت مردمی به استان، مسائل ضروری هرمزگان در زمینه آب، سلامت، گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی و دریا را بررسی و برای رفع آنها تصمیم‌گیری کردیم.
با استفاده از ظرفیت‌های استان گام‌های خوبی در زمینه ایجاد اشتغال در استان برداشته شده است و امروز بیکاری به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
برای بیش از هزار طرح و پروژه‌ای که در دهه مبارک فجر در استان افتتاح خواهند شد، بیش از 105هزار میلیارد تومان هزینه شده که طرح‌های سلامت بخش مهمی از این پروژه‌ها را شامل می‌شوند و در زمینه بهداشت و درمان گام‌های خوبی برداشته شده است.
گام‌های خوبی برای رفع تنش آبی در مناطق درگیر مشکل کم‌آبی در استان هرمزگان برداشته شده و البته این اقدامات تا رفع کامل مشکلات آبی استان ادامه خواهد یافت.
مشکل بیکاری استان نیز تا حدود زیادی برطرف شده و تأکید بنده به مدیران استان این است که حتما بومی‌گزینی و استفاده از نیروهای کارآزموده و مجرب استان را در اولویت قرار دهند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید