• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
جمعه 13 بهمن 1402
کد مطلب : 217477
+
-

ورزشگاهی به وسعت یک شهر

قهرمان‌شهر المپیاد ورزشی یک میلیون نفری تهران

رقابت مردان و زنان تهرانی‌‌ برای کسب عنوان قهرمانی

قهرمان‌شهر المپیاد ورزشی یک میلیون نفری تهران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

پس از تجربه موفق برگزاری نخستین دوره مسابقات «قهرمان‌شهر» در سال 1401، از خرداد‌ماه 1402 دومین دوره این مسابقات تحت عنوان «قهرمان‌شهر2» با ثبت‌نام از داوطلبان آغاز شد که طبق پیش‌بینی‌ها با مشارکت میلیونی تهرانی‌ها همراه بود. همزمان با شروع فصل تابستان، تنور المپیاد ورزش شهروندی پایتخت هم داغ شد. با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولان و چهره‌های سرشناس ورزشی، افتتاحیه بزرگ و باشکوهی را برای آغاز رسمی مسابقات «قهرمان‌شهر2» در سالن 12هزار نفری ورزشگاه آزادی شاهد بودیم. به این ترتیب رقابت بیش از یک میلیون شهروند ورزشکار در 352محله تهران آغاز شد. در ادامه با مشخص‌شدن تیم‌ها و نفرات برتر در محله‌ها و مناطق، اکنون این مسابقات مرحله نهایی خود را طی می‌کند تا در رقابتی سخت و تنگاتنگ، قهرمانان شهر در تمامی رشته‌ها و همه رده‌های سنی مشخص شوند.


توسعه و ترویج ورزش همگانی با «قهرمان‌شهر»
حسین اوجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در ادامه  می‌گوید: «به همین منظور مسابقات قهرمان‌شهر را راه‌اندازی کردیم. مسابقات قهرمان شهر2 بیش از یک میلیون نفر شرکت‌کننده دارد و اکنون به مرحله نهایی خود رسیده و در بخش فرامنطقه‌ای برگزار می‌شود که شامل ۱۰رشته بانوان و آقایان در ۳بخش تیمی و ۷ورزش انفرادی است. هندبال، بسکتبال و فوتبال گل‌کوچک، بدمینتون، کشتی، دارت، شناو فوتبال‌دستی رشته‌های این مسابقات هستند و در بخش بانوان هم والیبال، داژبال، بسکتبال، دارت، بازی‌های بومی محلی، بدمینتون، تنیس روی میز و ژیمناستیک بود. چند سالن خود را هم برای برگزاری این رشته‌ها مجهز کردیم. ورزشگاه منطقه۵ محل برگزاری مسابقات است و سعی کردیم که این مسابقات را در ‌شأن مردم برگزار کنیم.»

از «قهرمان‌شهر» تا اردوی تیم‌های ملی
اوجاقی  با تأکید بر اینکه مسابقات «قهرمان‌شهر» خروجی دارد، گفت: «به‌طور مثال ورزشکارانی در رشته‌های دوومیدانی و داژبال از دل مسابقات قهرمان‌شهر به اردوی تیم ملی دعوت شدند.»
او در ادامه با اشاره به این موضوع که یکی از برنامه‌های تحولی شهرداری علاوه بر تحول سخت‌افزاری، تحول نرم است که با ورزش می‌توان به این هدف رسید، ادامه داد: «در حقیقت چیزی که حال مردم را خوب می‌کند سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی است. از طریق ورزش می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کمتر کرد و این تنها از طریق سرمایه‌گذاری روی ورزش میسر است تا بتوان آسیب و هزینه‌های درمان را کمتر کرد.»

رقابت بیش از 5هزار‌نفر در مرحله نهایی برای عنوان قهرمانی
از مجموع بالغ بر یک میلیون شهروندی که برای شرکت در مسابقات «قهرمان‌شهر2» ثبت‌نام کردند، 5هزارو124نفر در رشته‌های گروهی و تیمی به مرحله نهایی راه یافتند که این بخش از 21دی‌ماه آغاز و تکلیف قهرمانان و نفرات و تیم‌های برتر برخی رشته‌ها مشخص شده است و تا 15بهمن ادامه خواهد داشت. در این مرحله 2904نفر از آقایان و 2220نفر از بانوان برای رسیدن به مدال و کسب عنوان قهرمان‌شهر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

جبران کمبود سرانه‌های ورزشی از طریق برگزاری مسابقات
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران با اشاره به این نکته که برگزاری مسابقات با محور ورزش قهرمانی یک بخشی از فعالیت ورزش شهروندی است و توسعه ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی از دیگر فعالیت‌های سازمان ورزش شهروندی است، گفت: «سرانه ورزش در تهران ۲مترمربع است که با محاسبه فضای روباز که به ورزش اختصاص پیدا می‌کند، این میزان از میانگین سرانه جهانی کمتر است. از 2طریق سعی کردیم به مردم خدمات ارائه دهیم؛ یکی با استفاده از زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی که در سال گذشته چیزی حدود ۱۵میلیون سانس از مجموعه‌های ورزشی به مردم به‌صورت تفریحی و آموزشی خدمات ارائه شد و دوم ارائه خدمات به‌صورت رویداد‌محور به شهروندان بود. بی‌تحرکی و کم‌تحرکی زیادی در تهران وجود دارد به‌طوری‌که نزدیک به ۵۳درصد جمعیت تهران دچار کم‌تحرکی هستند که سعی داریم امکاناتی را فراهم تا مردم را درگیر فعالیت‌های ورزشی کنیم.»

بیش از 60درصد افزایش مشارکت
موضوع قابل‌توجه در برگزاری مسابقات «قهرمان‌شهر2» افزایش مشارکت بیش از 60درصدی پایتخت‌نشین‌ها نسبت به دوره قبلی این رقابت‌ها‌ست. این رویداد بزرگ و بی‌نظیر ورزش شهروندی با شعار «قهرمان‌شهر، شهر قهرمان» هم‌اکنون در منطقه5 تهران در جریان است و روزهای پایانی خود را طی می‌کند و طبق زمان‌بندی مسابقات، تا 15بهمن ادامه خواهد داشت. البته این پایان کار نیست و نفرات و تیم‌های برتر در برخی از‌ رشته‌های آقایان و بانوان برای شرکت در مسابقات کلانشهر‌های کشور به‌عنوان قهرمان و نماینده شهر تهران با تیم‌ها و نفرات برتر دیگر شهر‌ها وارد رقابت خواهند شد. اختتامیه بزرگ مسابقات «قهرمان‌شهر2» هم اول یا دوم اسفند با حضور مردم و قهرمانان شهر برگزار خواهد شد.

رقابت یک میلیون و 8هزار نفری در 20رشته
این رقابت‌ها در 10رشته ورزشی برای آقایان شامل والیبال، بسکتبال 3به3، فوتبال گل‌کوچک، شنا، کشتی، دارت، تنیس روی میز، بدمینتون، دو‌و‌میدانی، فوتبال‌دستی(فوتبال روی میز) و همچنین 10رشته ویژه بانوان شامل دارت، بومی محلی، بدمینتون، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، والیبال، بسکتبال، شنا، ژیمناستیک و داژبال(وسطی) برگزار شد. هرکدام از رشته‌های ورزشی در چند رده سنی مختلف برگزار می‌شود که در برخی رشته‌ها دارای 2رده سنی بوده و در رشته‌هایی نظیر شنا به 9رده سنی هم می‌رسد. همچنین در مجموع 1008419نفر مرد و زن 6 تا بالای 60سال در رقابت‌های «قهرمان‌شهر2» ثبت‌نام کردند.

مشارکت 10درصدی شهروندان در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی تهران
 آمار و ارقام مربوط به «قهرمان‌شهر2» از رشد کمی و کیفی قابل‌توجه این رویداد نوپا نسبت به نخستین دوره آن حکایت دارد. در این دوره از مسابقات صد‌ها هزار نفر مرد و زن در رده‌های سنی مختلف 6 تا بالای 60سال در 20رشته ورزشی با هم رقابت کردند تا در نهایت از میان آنها قهرمان‌های شهر سال1402 تهران مشخص شوند. نکته مثبت و قابل‌توجه استقبال خوب تهرانی‌ها از این رویداد بزرگ ورزشی است، به شکلی که طبق هدف‌گذاری مسئولان شهری، در این دوره حدود 10درصد از جمعیت پایتخت از محله‌های جنوب شهر تا محله‌های شمالی و از کودکان خردسال تا سالمندان مشارکت کرده‌اند.

افزایش رشته‌های ورزشی از 8 به 10 رشته در «قهرمان‌شهر2»
علی جزایی، معاون ورزش آقایان سازمان ورزش شهرداری تهران درباره مسابقات قهرمان شهر2 می‌گوید: «امسال شاهد افزایش رشته‌های ورزشی آقایان از 8رشته به 10رشته بودیم. در قهرمان شهر2 رشته‌های ورزشی دارت و فوتبال‌دستی به بخش آقایان اضافه شده است. غیر از رشته‌های کشتی و شنا، تمام مسابقات ابتدا در سطح محلات برگزار شد و تیم‌های برتر به مرحله منطقه‌ای رسیدند.»
او گفت: «با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم در رشته‌های شنا و کشتی در تمام محلات فراهم نبود، این دو رشته به‌صورت منطقه‌ای برگزار شد که تمام محلات در این رشته‌ها تیم و نماینده داشتند. تیم‌های برتر با همان نامی که در بخش محله‌ای شرکت کردند، در مرحله منطقه‌ای و شهر تهران شرکت و منطقه خودشان را نمایندگی می‌کنند. همچنین در بخش کلانشهر‌ها نیز این تیم‌ها با همان نام محله‌ای خودشان شهر تهران را نمایندگی خواهند کرد.»
جزایی درخصوص استعدادیابی نفرات برتر این مسابقات هم می‌گوید: «به استعدادیاب‌های 10فدراسیون و انجمن مرتبط در سالن مسابقات یک کرسی اختصاص داده شده است. سطح کیفی رقابت‌ها واقعا بسیار بالا‌ست. برای مثال، در بخش استعدادیابی هر 15قهرمان رشته فوتبال‌دستی در 5رده سنی مختلف توسط انجمن فوتبال‌دستی کشور برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور دعوت شدند.»

حضور پررنگ‌تر بانوان در «قهرمان‌شهر»
بانوان ایرانی که اغلب مشارکت و حضور پررنگ‌تری در رویداد‌های اجتماعی دارند، در «قهرمان‌شهر» هم از آقایان جلو زدند. به این ترتیب که 51درصد شرکت‌کنندگان بانوان بودند و سهم آقایان 49درصد بود. بر این اساس که حدود 498هزار نفر از شرکت‌کنندگان ‌آقایان و حدود 510هزار‌نفر هم بانوان بودند.

قهرمان‌شهر فقط برای ورزشکاران شهروند و آماتورها
مرجان میرزایی، معاون ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران با تأکید بر برگزاری این دوره از مسابقات در سطح بالا، از استعدادیابی نفرات برتر رشته‌های بدمینتون و آمادگی جسمانی توسط فدراسیون‌های این رشته‌های ورزشی خبر می‌دهد: «طبق آیین‌نامه مسابقات، ملی‌پوشان، بازیکنان لیگ و قهرمانان کشوری اجازه حضور در این رقابت‌ها را ندارند و نام تمام شرکت‌کنندگان از فدراسیون و انجمن‌های مرتبط استعلام گرفته شده و تا‌کنون هیچ تخلفی گزارش نشده است. با وجود این، سطح مسابقات بسیار بالاست و در چند رشته ورزشی ازجمله بدمینتون و آمادگی جسمانی استعدادیاب‌ها نفراتی را انتخاب و برای حضور در اردو‌ها و مسابقات دعوت کرده‌اند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید