• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 12 بهمن 1402
کد مطلب : 217472
+
-

تيم ملي با نمايشي نه‌چندان دلچسب موفق شد در ضربات پنالتي، به مرحله يك‌چهارم نهايي جام‌ملت‌هاي آسيا برسد. ايران در مرحله بعد بايد با ژاپن روبه‌رو شود

جشن فرار

تیتر یک
جشن فرار

تیم ملی فوتبال ایران در جدال عجیبی که بر خلاف پیش‌بینی‌ها سخت و دشوار از آب در آمد، سوریه را شکست داد و راهی مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا شد. اگرچه به نظر می‌رسید کار سخت ایران تازه از بازی با ژاپن در یک‌چهارم نهایی آغاز شود اما بازی با سوریه بعد از فرصت‌هایی که ایران از دست داد ناگهان با یک پنالتی و یک گل برای سوریه تبدیل به یک بازی دشوار شد. ترکیب ابتدایی یوزها برای بازی با سوریه همان ترکیبی بود که پیش‌بینی می‌شد. روزبه چشمی در خط دفاعی جای کنعانی‌زادگان محروم را پر کرد تا تیم امیر قلعه‌نویی با ترکیب علیرضا بیرانوند، روزبه چشمی، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی قائدی، مهدی طارمی و سردار آزمون مقابل حریف صف‌آرایی کند. همان‌طور که از قبل مشخص بود سوریه به دنبال یک دفاع همه‌جانبه با نفرات پرتعداد بود تا با تجمع در زمین خودی، راه خط حمله پرستاره ایران را سد کند. اما شاگردان هکتور کوپر فقط نیم ساعت در انجام این کار موفق بودند و دقیقه30 با خطای پنالتی فرصت گلزنی را در اختیار ایران گذاشتند. این در حالی بود که سفیدپوشان ایران تا آن دقیقه می‌توانستند به 2گل دیگر هم برسند اما سوریه و دروازه‌بانش با خوش‌شانسی از آن خطرات گریختند. در دقیقه24 ضربه از راه دور قائدی با واکنش گلر سوریه به کرنر رفت و در دقیقه27 نیز روی ریباند یک ضربه کرنر، شوت محکم حاج‌صفی به شکل عجیبی تبدیل به گل نشد. بعد از این صحنه‌ها طارمی 2بار در محوطه جریمه سوریه صاحب توپ شد؛ بار اول روی پاس مهدی قائدی ضربه‌اش عرض دروازه را طی کرد و بار دوم روی پاس جهانبخش توپ را استپ کرد و با خطای واضح بازیکن سوریه سرنگون شد. خطای ایهم اوسو ایران را صاحب پنالتی کرد و خود طارمی توپ را به تور دروازه احمد مدنیه دوخت تا نیمه‌اول با نتیجه یک بر صفر به پایان برسد. اگرچه قبل از پایان نیمه و بعد از گل برتری یکی دو موقعیت عالی دیگر هم نصیب ایران شد که جهانبخش و آزمون این موقعیت‌ها را هدر دادند. سوریه در دقایقی از این نیمه سعی داشت با پرس روی خط دفاعی ایران، دروازه سفیدپوشان را با خطر مواجه کند اما خط حمله سرخپوشان کم‌زورتر از آن بود که دروازه بیرانوند را به خطر بیندازد.

   نیمه‌دوم؛ صاعقه به ایران زد!
در نیمه‌دوم اما اوضاع کاملا تغییر کرد. هکتور کوپر باتجربه پابلو صباغ را به زمین فرستاد و او با یک فرار پشت مدافعان ایران پنالتی را از بیرانوند گرفت. پنالتی را عمر خربین تبدیل به گل کرد و سوریه باروحیه‌تر شد. از این دقیقه به بعد، بازی متعادل‌تر شد و دیگر خبری از برتری همه‌جانبه ایران نبود. حضور سوریه در زمین ایران در دقیقه90 باعث خطای مهدی طارمی و اخراج او با کارت زرد دوم شد. اساسا بازیکنان ایران در این میدان تسلط چندانی بر شرایط عصبی خود نداشتند و کارت‌های پرشماری از داور بازی گرفتند. با اخراج طارمی، ایران 10نفره کاملا تحت فشار قرار گرفت و در لحظاتی هم خوش‌اقبال بود که گل دوم را دریافت نکرد. دقایق باقیمانده از وقت قانونی و 30دقیقه وقت اضافی با حملات سوریه و دفاع ایرانی‌ها سپری شد تا کار به ضربات پنالتی بکشد. تیم ایران که به تبحر بیرانوند در پنالتی‌ها امید بسته بود، ناامید نشد و بیرو توانست پنالتی کاپیتان سوریه را مهار کند و ایران را 5 بر 4 به پیروزی برساند. به این ترتیب ایران صعود کرد اما سوالات خیلی زیادی درباره شیوه بازی سفیدپوشان و تعویض‌های کادر فنی باقی ماند. از جمله ناآمادگی روحی روانی بازیکنان برای این بازی، کارت‌هایی که گرفته شد و موقعیت‌هایی که مقابل دروازه سوریه از دست رفت. ضمن اینکه یک بار دیگر مانند همه بازی‌های دوران قلعه‌نویی، ایران بعد از یک شروع خوب کم‌کم تسلطش را بر بازی از دست داد و زیر فشار قرار گرفت. مانند بازی با اردن، ازبکستان و حتی همین بازی قبلی مقابل امارات. یکی از تصمیمات عجیب کادر فنی در مصاف با سوریه بیرون کشیدن مهدی قائدی و سامان قدوس از بازی بود که این دو بازیکن از چهره‌های موثر و آماده تیم ملی در این رقابت‌ها هستند و به‌خصوص سامان قدوس نقشی محوری در میانه میدان برای تیم ملی دارد. اما این دو بازیکن شب گذشته بعد از یک ساعت از بازی خارج شدند و محمد محبی و امید ابراهیمی از دقیقه63 به جای آنها به زمین آمدند. یعنی دقیقا در لحظه پنالتی سوریه و جالب اینکه برای کادر فنی ایران مهم نبود این پنالتی تبدیل به گل می‌شود یا نه! ایران بعد از این بازی عجیب 2روز برای ریکاوری فرصت دارد و ساعت15 روز شنبه بدون مهدی طارمی با ژاپن روبه‌رو خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید