• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217231
+
-

آن روی زندگی نابغه جنگ

مروری کوتاه بر زندگی شهید باقری به روایت برادرش

گزارش
آن روی زندگی نابغه جنگ

الناز عباسیان-روزنامه‌نگار

خبرنگار جوانی بود که ذکاوتش سرنوشت جنگ را به کلی تغییر داد. غلامحسین افشردی، معروف به حسن باقری از فرماندهان جوان و استراتژیک دوران دفاع‌مقدس بود که در عملیات‌های مهم نقش مؤثری داشت. آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد۱۳۶۱ از مهم‌ترین دستاوردهای عملیاتی و فرماندهی اوست. شهید باقری ۹بهمن‌۱۳۶۱ در محور عملیاتی فکه زمانی که همراه شهید «مجید بقایی» مشغول شناسایی عملیات والفجر مقدماتی بودند در سنگر دیده‌بانی بر اثر اصابت خمپاره دشمن به شهادت رسید. در ایام پرکشیدنش همراه با برادر کوچک‌ترش احمد باقری بخشی از زندگی او را مرور می‌کنیم.

پسر بازیگوش خانواده
غلامحسین شوخ‌طبع بود. بیشتر از همه سربه‌سر خواهرمان می‌گذاشت. رابطه‌اش با بتول جور دیگری بود. مثل2 رفیق بودند. البته شوخ‌طبعی‌اش را برای همه داشت؛ از کوچک و بزرگ گرفته تا آشنا و غریبه. با حضور در هر مهمانی فضا را عوض می‌کرد. پرسر و صدا بود و یک لحظه از جنب‌وجوش نمی‌افتاد؛ از مدرسه به خانه، از خانه به مسجد، از مسجد به کتابخانه؛ خلاصه آرام و قرار نداشت. گاهی اهل خانه از دست او کلافه می‌شدند. پدرم به او می‌گفت یک قران می‌دهم، برای ۵دقیقه آرام بنشین. او هم می‌گفت که نه پول را می‌گیرم و نه آرام می‌نشینم. اهل یک جا نشستن و مشق نوشتن نبود. مادرم خیلی به درس خواندن ما اهمیت می‌داد و مرتب می‌گفت: غلامحسین درس‌ات را بخوان، مشق‌ات را بنویس. حتی مادرم تعریف می‌کرد که یک‌بار دفتر و کتابش را در حیاط گذاشت و نفت آورد و گفت: دیگر نیازی نیست مدرسه بروی. او به جای جواب دادن سرش را پایین انداخت. دل مادرم سوخت و گفت: بار آخر باشد. تکرار نشود و کتاب‌ها را به دستش داد.

دانشجوی اخراجی خبرنگار شد!
با همه شیطنت‌ها، پسر باهوشی بود. سال۱۳۵۴ در رشته دامپروری دانشگاه ارومیه قبول شد. ۳ترم که گذشت به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی اخراجش کردند. بعدش برای سربازی به ایلام رفت. چند وقت بعد همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و دستور امام(ره) که سربازخانه‌ها را ترک کنید، به تهران برگشت. با مبارزان انقلابی همراه شد و با دیگر بچه‌های محله موفق به تصرف کلانتری غیاثی شدند. قبل از اینکه عضو نیروی سپاه شود در روزنامه جمهوری اسلامی به‌عنوان خبرنگار فعالیت می‌کرد. عکاسی هم بلد بود. روز اول یا دوم مهر بود که به‌عنوان خبرنگار راهی جبهه‌های جنگ تحمیلی شد. او عادت داشت همه وقایع روز را یادداشت کند. ۷۰۰صفحه از روزهای جنگ تحمیلی نوشته که  تا کنون د رقالب چند جلد کتاب منتشر شده است.

مکث
استراتژی جنگ را تغییر داد


شهید حسن باقری به‌عنوان یک نظریه‌پرداز بزرگ نظامی توانست استراتژی جنگ را تغییر دهد. فتح‌الله جعفری از پژوهشگران مؤسسه شهید حسن باقری، با بیان این مطلب می‌گوید: او ادبیاتی را وارد مسائل دفاعی کرد که تا آن دوران سابقه نداشت و به سرعت توانست با تسلط بر زمین نبرد و دشمن راه مقابله با متجاوز را پیدا کند. شهید باقری، جنگ را فرصت طلایی برای رشد استعدادها می‌دانست؛ چنان‌که در یادداشت‌های خود نوشته بود: «این جنگ فرصت‌های طلایی بسیاری را جهت رشد استعدادها به ما داده است. نیروهای ما با توجه به بُعد انقلابی که دارند و چشم و گوش بسته تابع قوانین از خارج آمده نیستند. می‌توانند از قالب‌های پیش‌ساخته خارج شوند و با فکر سازنده خویش روش‌هایی را ابداع کنند که دشمن نتواند به سادگی به دفاع در مقابل آنها برخیزد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید