• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 8 بهمن 1402
کد مطلب : 216955
+
-

پرتره سرداران در فجر 42

«مجنون»، «احمد» و «آسمان غرب» در جشنواره امسال حضور دارند. «خدای جنگ» نیز به تازگی کلید خورده است

گزارش
پرتره سرداران در فجر 42

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

‌در جشنواره امسال 3 فیلم سینمایی «مجنون»، «احمد» و «آسمان غرب» درباره سرداران جنگ هستند. در جشنواره‌های گذشته هم فیلم‌های سینمایی با محوریت سرداران و قهرمانان جنگ تولید شده‌اند که‌ شاید بتوان گفت «ایستاده در غبار» از کارهای اولی محمدحسین مهدویان یکی از نمونه‌های بارز و موفق آن باشد و بعد از آن نیز فیلم‌هایی چون «موقعیت مهدی» توانست تماشاگران را به سالن سینما بکشاند. فیلم‌هایی چون «منصور» و «غریب» هم توانستند درجشنواره بازخوردهای مثبتی داشته باشند.

پدر صنایع موشکی ایران بر  پرده سینما

حسین دارابی، فیلم سینمایی «خدای جنگ» را براساس زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم، پدر صنایع موشکی ایران جلوی دوربین برده است؛ فیلمی که روایتی حساس از یک اتفاق مهم معاصر را به تصویر خواهد کشید.‌تولید فیلم‌های سینمایی موضوع سرداران شهید و همچنین شخصیت‌های تاریخی در چند سال اخیر زیاد شده است. ‌حالا حسین دارابی دست روی یکی از شخصیت‌های تاریخ معاصر گذاشته؛ فیلمی که ‌ تولیدش با حمایت سازمان اوج است. پیش‌تولید این فیلم چند‌ ماه پیش شروع شد. دارابی فیلمبرداری خدای جنگ را آغاز کرده و تهیه‌کننده فیلم ‌ هم سعید سعدی است. ‌

شخصیت شیرودی در «آسمان غرب»

از دیگر فیلم‌های جشنواره می‌توان به آسمان غرب اشاره کرد. محمد عسگری، سال گذشته با نخستین فیلم بلندش «اتاقک گلی» در جشنواره چهل و یکم فجر حضور داشت که این فیلم تا امروز اکران نشده است. حالا قرار است فیلم دومش در جشنواره 42رونمایی شود. این فیلم روایت سینمایی از خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش در هوانیروز ارتش است که رویدادهای مربوط به ‌ماه نخست جنگ تحمیلی را در منطقه غرب کشور به تصویر می‌کشد. این فیلم در ابتدا «دومین روز پاییز» نام داشت که بعدا نامش به آسمان غرب تغییر کرد.

سردار 25ساله در مجنون

فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه‌محمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران تازه‌ترین محصول سینمایی سازمان اوج است که در جشنواره رونمایی می‌شود.  مجنون نخستین فیلم بلند این کارگردان به‌حساب می‌آید. این فیلم درباره شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی‌بن ابیطالب(ع) در دوران دفاع ‌مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی است که سال 1363 در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای دشمن در ۲۵ سالگی به شهادت رسید. در فیلم سینمایی مجنون سجاد بابایی در نقش شهید زین الدین حضور دارد.

سردار کاظمی و زلزله بم

 «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی با بازی تینو صالحی از دیگر فیلم‌های جشنواره است که تصویری از شخصیت شهید احمد کاظمی ارائه مي‌دهد. البته این فیلم متفاوت‌تر از فیلم‌های دیگر در همین ژانر  است. احمد به ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و نقش شهید احمد کاظمی در این واقعه تراژیک می‌پردازد.
مطمئنا از آنجا که یکی از فرماندهان رده ‌بالای دفاع ‌مقدس در مرکز فیلم قرار دارد، کارگردان به شخصیت و نگرش این شهید در فیلم پرداخته است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید