• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 8 بهمن 1402
کد مطلب : 216927
+
-

پایان یک دوره طلایی

برای آقای معمولی که یک تیم معمولی را بزرگ کرد

پایان یک دوره طلایی

امروز لیورپول در جام‌حذفی با نوریچ بازی دارد، اما چه اهمیتی دارد؟ هواداران قرمزها حاضرند این بازی و همه مسابقات باقیمانده تا پایان فصل را ببازند اما یورگن کلوپ در پایان فصل از این تیم جدا نشود. سرمربی آلمانی پریروز اعلام کرد که پس از 9سال از این تیم می‌رود. او قول داد حتی اگر گرفتار گرسنگی هم شود، به تیم دیگری در انگلیس نرود تا وادار نشود مقابل باشگاه محبوبش که به قول خودش همه‌‌چیز آن و شهرش را دوست دارد، قرار بگیرد. قرار شده او یک سال کامل استراحت کند چون پس از سال‌ها کار مداوم و پرفشار خسته شده است.

با اعلام خبر جدایی کلوپ از لیورپول، همه در شوک فرو رفته‌اند و حتی ارزش سهام باشگاه هم افت کرده است. زمانی که یورگن کلوپ به‌عنوان جانشین برندان راجرز منصوب شد، لیورپول مدت‌ها بود یک تیم معمولی در انگلیس به‌حساب می‌آمد. آنها پیش از ورود «آقای معمولی» (لقبی که خودش مقابل لقب آقای خاص مورینیو به‌خودش داد) فقط 3بار در رده‌ای بالاتر از سومی قرار گرفته بودند و از زمان آغاز لیگ برتر، قهرمانی را به‌دست نیاورده بودند.
      اکتبر 2015 لیورپول با کلوپ در رده دهم لیگ برتر دیده شد. هدف او این بود که قرمزها را در عرض 4سال دوباره برنده جام‌ها کند اما جام‌ها زودتر از راه رسیدند. لیورپول در نخستین فصل با هدایت کلوپ در لیگ برتر هشتم شد و نشان داد که چقدر کار باید انجام شود. با وجود این، رسیدن به فینال جام اتحادیه (باخت به منچستر‌سیتی) و لیگ اروپا(باخت به‌ سویا) در سال2016 نشانه‌هایی از پیشرفت بود. او با بازیکنانی که هواداران معتقد بودند همگی باید دور ریخته شوند، قرمزها را به جمع مدعیان برگرداند و بازیکنان ناشناخته را به‌عنوان پدیده رو کرد. حتی اندوی ژاپنی گمنام هم کنار او به بازیکنی کلیدی تبدیل شد، جیمز میلنر زیرنظر کلوپ آچار فرانسه لقب گرفت، رابرتسون و آرنولد در مقطعی به بهترین مدافعان چپ و راست جهان تبدیل شدند و صلاح به بازیکنی در کلاس جهانی رسید و...
     2فصل بعد از حضور کلوپ در لیورپول این تیم مقام چهارمی و سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورد و فصل
 18-2017 به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و مقابل رئال‌مادرید شکست خورد. آنها یک فصل بعدتر هم در دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل تاتنهام به پیروزی رسیدند و در لیگ برتر با جمع‌آوری بیشترین امتیاز(97) در تاریخ این لیگ پس از منچسترسیتی در لیگ برتر دوم شدند.
     نرخ برد فعلی کلوپ 60.7درصد است؛ بالاتر از کنی دالگلیش (58.3درصد) و باب پیسلی (57.4درصد). البته دالگلیش 4عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورد و پیسلی 6قهرمانی و این در حالی است که کلوپ ‌تنها یک قهرمانی در لیگ دارد.
     کلوپ در 466بازی که هدایت لیورپول را در دست داشت، 283بار این تیم را در همه رقابت‌ها به پیروزی رساند، با 972گل زده و 469گل خورده. دالگلیش هم در 381بازی آمار 307برد، 732گل زده و 332گل‌خورده را ثبت کرد. باب پیسلی در 535بازی، آمار 307برد با 955گل‌ زده و 406گل خورده  دارد. رافا بنیتس در 350بازی، 194برد به‌دست آورده و 585گل زده و 302گل خورده ثبت کرده است. جو قاگان در 131بازی، 70برد، 225گل زده و 97گل خورده دارد. با این حال کلوپ تنها سرمربی لیورپول است که هر یک از لیگ‌های برتر، لیگ اروپا، لیگ قهرمانان اروپا، جام‌حذفی و جام اتحادیه، جام باشگاه‌های جهان، کامیونیتی‌شیلد، سوپرجام اروپا و جام‌جهانی باشگاه‌ها را با این باشگاه فتح کرده است.
      لیورپول هنوز 17بازی در لیگ برتر این فصل دارد، به این معنی که یورگن کلوپ پس از 334بازی لیگ به دوران حضور خود در این باشگاه پایان خواهد داد.
      کلوپ در 317بازی خود تاکنون، میانگین استثنایی 2.12امتیاز در هر بازی کسب کرده است که کمتر از میانگین امتیازات پپ گواردیولا(2.34) و سر الکس فرگوسن‌(2.16) است؛ مربیانی که این امتیازات را با حداقل 50بازی در این رقابت‌ها به‌دست آورده‌اند. پس از او مربیانی چون روبرتو مانچینی با 20.5امتیاز در 133بازی، ونته با 2.03امتیاز در 132بازی، مورینیو با 2.02امتیاز در 363بازی، ونگر، توخل و آرتتا قرار می‌گیرند.
      پیروزی در بازی بعدی لیگ، دویستمین پیروزی کلوپ در این رقابت‌ها خواهد بود، به این معنی که او هفتمین سرمربی تاریخ بعد از فرگوسن(528)، آرسن ونگر(476)، دیوید مویز(265)، هری ردنپ(236)، ژوزه مورینیو(217) و گواردیولا(210) است که به این رکورد می‌رسد. فقط 3نفر از این مربیان (فرگوسن در منچستریونایتد، ونگر در آرسنال و گواردیولا در من‌سیتی) 200‌بازی در لیگ برتر را در یک باشگاه برده‌اند و کلوپ هفته آینده چهارمین نفر این جمع خواهد بود.
      از زمان نخستین بازی کلوپ در لیگ(روز 17اکتبر2015) مقابل تاتنهام، تنها منچسترسیتی در این بازه زمانی امتیاز بیشتری(716 به 371) و پیروزی بیشتری نسبت به لیورپول(223 در برابر 199) کسب کرده است.
      از زمانی که کلوپ به لیگ برتر آمده، فقط منچسترسیتی با 736امتیاز بیش از او(671) امتیاز کسب کرده است. تیم‌های تاتنهام583، آرسنال576، منچستریونایتد‌571، چلسی559، وستهم422، اورتون408 و کریستال پالاس 362 امتیاز در این مدت جمع کرده‌‌اند.
     در فصلی که کلوپ لیورپول را پس از 30سال قهرمان لیگ سطح اول فوتبال انگلستان کرد، این تیم یک سر و گردن بالاتر از بقیه بود و آخر فصل 99 امتیاز کسب کرد که 18امتیاز بیش از تیم دوم بود. آنها آن فصل به‌قدری مقتدر بودند که در مقطعی 25امتیاز با تیم دوم اختلاف داشتند که بیشترین فاصله بین تیم اول و دوم در تاریخ لیگ برتر بود. آنها در آن فصل رکوردهای بیشترین برد(32برد)، بیشترین برد خانگی(18) و بیشترین بردهای متوالی(18) را به‌دست آوردند.
     کلوپ در اوج می‌رود. در حال‌حاضر لیورپول با 5امتیاز اختلاف در صدر جدول لیگ برتر است و در همه رقابت‌های باقیمانده، شانس قهرمانی دارد. آنها در این فصل فقط به تاتنهام باخته‌اند که شکستی ناحق بود و در زمین سیتی و آرسنال هم مساوی گرفته‌اند.
     کلوپ و گواردیولا پا‌به‌پای هم رکورددار بیشترین تعداد برد پیاپی بوده‌اند؛ 18برد: یورگن کلوپ (اکتبر2019 و فوریه2020)، پپ گواردیولا (اوت و دسامبر2017)، 17برد: یورگن کلوپ (مارس و اکتبر2019)، 15برد: پپ گواردیولا (فوریه و اوت 2019) و کلوپ (دسامبر 2020 و مارس 2021).
     هنوز 4ماه تا پایان فصل باقی است و کلوپ شانس دارد سه‌گانه داخلی و قهرمانی اروپا را هم کسب کند. لیورپول هفته گذشته در جام اتحادیه با پیروزی بر فولام به فینال رفت تا مقابل برنده چلسی- استون‌ویلا بازی کند. تیم کلوپ در 466بازی، 283برد، 105تساوی و 78شکست داشته است.
      درباره جانشینان احتمالی سرمربی 56ساله آلمانی گمانه‌زنی‌های زیادی صورت گرفته است. دی‌زربی ایتالیایی یکی از افرادی است که نامش مطرح شده. البته سرمربی برایتون هرگونه تماس با لیورپول را تکذیب کرده. استیون جرارد هم در استون‌ویلا به یک مهره سوخته تبدیل شد و به اجبار به الاتفاق عربستان رفت. جذاب‌ترین گزینه ‌حاضر ژابی آلونسو است. هافبک سابق لیورپول یک بند خروج از قرارداد با بایرلورکوزن دارد که به او اجازه می‌دهد برای باشگاه‌های رئال‌مادرید، بایرن‌مونیخ و لیورپول اگر پیشنهادی رسید، آزادانه جدا شود. او لورکوزن را در شرایطی بحرانی و نزدیک به منطقه سقوط تحویل گرفت و در همان فصل اول تیم را تا نیمه‌نهایی لیگ اروپا پیش برد و امسال در لیگ قهرمانان حضور دارد و تنها تیم اروپایی است که هنوز شکستی را در این فصل تجربه نکرده است. یولیان ناگلزمان که در حال‌حاضر سرمربی تیم ملی آلمان است، گزینه سوم محسوب می‌شود.
     با اعلام باشگاه لیورپول، پس از اتمام نقل‌و‌انتقالات ژانویه، دوران حضور یورگ اشماتکه به‌عنوان مدیر ورزشی قرمزها به پایان خواهد رسید.
      یورگن کلوپ در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال۲۰۱۵ گفته بود: «واقعا مهم نیست که مردم ‌هنگام ورودتان در مورد شما چه فکر می‌کنند. مهم این است که وقتی می‌روید در مورد شما چه فکری می‌کنند.» الان که کلوپ گفته از تیم می‌رود، همه فکر می‌کنند انگار چیزی یا عزیزی را از دست داده‌اند.
     در این یک سال معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که مربی آلمانی را این همه خسته کرده. یورگن کلوپ ژانویه۲۰۲۳ گفته بود: «من از لحاظ انگیزشی مشکلی ندارم و انرژی لازم برای کسب موفقیت همراه با لیورپول را تا ۱۰سال آینده دارم.» اما حالا یورگن کلوپ در ژانویه۲۰۲۴ چیز دیگری می‌‌گوید: «انرژی من تمام‌شده است...!»

      113روز دیگر و در هفته 38لیگ برتر و روز یکشنبه مقابل ولوز، یورگن کلوپ برای آخرین‌بار هدایت تیمش را در انگلیس به‌عهده خواهد داشت.
     رومن آبراموویچ چندبار قصد داشت یورگن کلوپ را به استمفوردبریج بیاورد اما کلوپ از فــرهنگ استخــدام و اخراج مربیان در چلســی خــوشـش نمی‌آمد.



نظر بزرگان درباره تصمیم کلوپ

   اریک تن‌هاخ: «این برای لیگ برتر خبر خوبی نیست. او خالق یک دوران در این باشگاه بود و باشگاه لیورپول را به جایی که به آن تعلق داشت، بازگرداند. بنابراین از این بابت به او تبریک می‌گویم. کلوپ در لیورپول کار بزرگی انجام داد.»
     پپ گواردیولا: «او بهترین رقیبی است که در زندگی‌ام داشته‌ام. شخصا خیلی دلم برایش تنگ می‌شود. او یک انسان و مربی فوق‌العاده است. الان می‌توانم خوشحال باشم چون کمی بهتر می‌خوابم و بعد از این فصل مجبور نخواهم بود با لیورپول تحت هدایت او بازی کنم. روز قبل از بازی با لیورپول، همیشه یک کابوس بود. این حس را دارم که وقتی او لیورپول را ترک می‌کند، بخشی از منچسترسیتی نیز می‌رود چون آنها بهترین و بزرگ‌ترین رقیبی بودند که تا‌به‌حال در تمام زندگی‌ام داشتم. امیدوارم سال بعد به رستوران برویم و در کنار هم شام بخوریم. من برای یورگن بهترین‌ها را آرزو می‌کنم، او به این موضوع اذعان نمی‌کند اما من مطمئنم که به مربیگری بازخواهد گشت.»
    لبرون جیمز، ابرستاره NBA: «ممنون برای همه‌‌چیز و بیشتر از آن، تو یک مربی به تمام معنا بودی و هیچ‌وقت فراموش نخواهی شد‌ و از آن مهم‌تر... هرگز تنها قدم نخواهی زد. قرمزها دلتنگ تو خواهند شد.»
     کارلو آنچلوتی: «من نهایت احترام را برای یورگن کلوپ قائل هستم. او مربی فوق‌العاده‌ای است که کمک زیادی به فوتبال کرده است. تصمیم او کاملا تعجب‌آور است اما درک می‌کنم. کار طولانی‌مدت با یک تیم و بازیکنان، کمی انگیزه شما را پایین می‌آورد. او در لیورپول کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌داد.»
    مائوریسیو پوچتینو: «من در شوک فرو رفته‌ام. واقعا غم‌انگیز بود. ما از همین حالا هم دلمان برای او تنگ می‌شود. وقتی از تاتنهام اخراج شدم، نخستین پیامی که دریافت کردم، از طرف کلوپ بـود. من می‌خواهم احترام خودم را نـشان دهم چـون کـار او در لیورپول عالی بود. ما باید برای خواسته او (استراحـت)، ارزش قائل شویم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید