• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 8 بهمن 1402
کد مطلب : 216922
+
-

سرکار بودیم!

بعد از يک ماه مذاکره با مربيان ريز و درشت و از جمله برانکو، سرانجام دستيار گل‌محمدی جانشين او شد

تیتر یک
سرکار بودیم!

 داستان پیچیده انتخاب سرمربی در پرسپولیس بالاخره با اعلام اسم اوسمار ویرا به پایان رسید و دستیار یحیی گل‌محمدی به‌عنوان جانشین او برگزیده شد. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بعد از چند مرحله مذاکره با برانکو ایوانکوویچ و همچنین مطرح‌کردن نام چند مربی خارجی دیگر که بیشتر ایجاد جریان و خبرسازی به‌نظر می‌رسید‌، نام دستیار برزیلی یحیی گل‌محمدی را به‌عنوان سرمربی سرخپوشان تا پایان فصل اعلام کرد. این در حالی بود که تقریبا تمامی اعضای‌ هیأت‌مدیره با این تصمیم مدیرعامل مخالف بودند و بر سر انتخاب ویرای برزیلی اختلاف نظر شدیدی در جمع اعضای هیأت‌مدیره شکل گرفته بود. حتی حسین خبیری، یکی از اعضای هیأت‌مدیره در اعتراض به این تصمیم از حضور در هیأت‌مدیره استعفا کرد. البته پیمان حدادی، عضو اقتصادی هیأت‌مدیره پرسپولیس هم روز گذشته از سمت خود کنار رفت اما دلیل استعفای او عدم ‌همکاری وزارت ورزش در مسائل مالی و بورسی و پرداخت‌نشدن 109میلیارد تومان مطالبات پرسپولیس عنوان شد. به هر صورت، رضا درویش که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدیریت در باشگاه پرسپولیس را به نام خودش ثبت کرده، در این مورد هم حرف خودش را به کرسی نشاند و مرد برزیلی را به‌عنوان جانشین یحیی گل‌محمدی تا پایان فصل روی نیمکت پرسپولیس نشاند. اوسمار ویرا در سرمربیگری چندان هم کم‌تجربه نیست و چندین‌بار در تیم‌های مختلف برزیلی مقطعی را هم به‌عنوان سرمربی سپری کرده است.

   ناز و اطوار آقای پروفسور
یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در راه انتخاب سرمربی برای پرسپولیس رخ داد، مذاکرات دوباره و چندباره با برانکو ایوانکوویچ بود که اخبار ضدونقیضی از این مذاکرات منتشر می‌شد. بلافاصله بعد از رفتن یحیی، پررنگ‌ترین نامی که به‌عنوان نامزد جانشینی او مطرح شد، نام برانکو ایوانکوویچ بود. برانکو در آن زمان همراه با تیم ملی عمان در جام‌ملت‌های آسیا حضور داشت و گفته شد مذاکراتی با او صورت گرفته و بی‌نتیجه مانده است. در ادامه یکی از سایت‌ها در مصاحبه‌ای از قول رضا چلنگر نوشت که پرسپولیسی‌ها در این مذاکرات ‌شأن حرفه‌ای برانکو را رعایت نکرده‌اند وگرنه ممکن بود کار به نتیجه برسد. او مدعی شد مدیران پرسپولیس یک عضو ناشناس هیأت‌مدیره را برای مذاکره فرستاده‌اند و تکلیف بدهی مالیاتی برانکو را هم مشخص نکرده‌اند. چند روز بعد چلنگر در مصاحبه دیگری اعلام کرد پرسپولیس همه مشکلات را حل کرده و بدهی را هم پرداخته است، بنابراین مذاکرات می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. اما نتیجه مذاکرات مجدد و حضور مدیرعامل پرسپولیس در قطر چه بود؟ اینکه برانکو با قطعیت اعلام کرد پیشنهاد پرسپولیس را نخواهد پذیرفت! جالب اینکه داستان عجیب و مشکوک مرد کروات با پرسپولیسی‌ها به همین‌جا ختم نشد. او که یک‌بار آب پاکی را روی دست هیأت ایرانی ریخته بود، بعد از حذف از جام‌ملت‌ها و قطع همکاری با عمان، تلویحا اعلام کرد می‌تواند مذاکره با پرسپولیس را از سر بگیرد اما 2روز بعد دوباره با قدرت پیشنهاد قرمزها را رد کرد! پرسپولیسی‌ها شانس آوردند که با انتخاب اوسمار ویرا تکلیف نیمکتشان مشخص شد وگرنه برانکو همچنان در حال چشمک‌زدن و سر کار گذاشتن مسئولان این باشگاه بود.

  سابقه سرمربیگری: 58بازی
اوسمار ویرا چنان که گفته شد در سرمربیگری کاملا بی‌تجربه هم نیست. او از سال2009 وارد عرصه مربیگری شده و سابقه حضور در تیم‌هایی چون کورینتیانس، گوارانی، ویتوریا، اینترناسیونال و سیانورت را در کارنامه دارد که البته در اکثر این تیم‌ها مربی بوده است. البته ویرا در تیم‌های پایه کورینتیانس سرمربی بوده و حتی در مقطعی برای 21بازی هدایت تیم اصلی این باشگاه را هم برعهده داشته که پس از حدود 6ماه و با میانگین امتیازی 1.33 از هر بازی جدا شده‌است. ویرا 48ساله در سال‌هایی که به‌عنوان نفر اول فعالیت داشته مجموعا 58بازی سرمربیگری کرده که 18برد، 9تساوی و 31باخت دستاوردش بوده است. آخرین تجربه سرمربیگری ویرا فصل 22-2021 و قبل از حضور در ایران بود که برای 6بازی هدایت سیانورت را در سری Dبرزیل بر عهده داشت و به 2برد، یک تساوی و 3شکست رسید. حضور در پرسپولیس نخستین تجربه ویرا در خارج از برزیل محسوب می‌شود.
 
  26روز بعد از استعفا
با انتخاب اوسمار ویرا، مدیرعامل پرسپولیس تکلیف جانشینی یحیی گل‌محمدی را دقیقا 26روز بعد از استعفای او مشخص کرد. یحیی روز 11دی‌ماه بعد از تساوی پرسپولیس با مس رفسنجان در آخرین بازی نیم‌فصل اول از سمت خود استعفا کرد و 2روز بعد در جلسه با رضا درویش مشخص شد که او این بار روی تصمیمش اصرار دارد. از آن زمان تلاش مدیران پرسپولیس برای انتخاب جانشین او آغاز شد. اگرچه در این بین نام چند مربی اروپایی هم مطرح شد، عمده تلاش مدیران روی مذاکره با برانکو متمرکز بود و نهایتا وقتی این مربی کروات دست رد به سینه پرسپولیسی‌ها زد، دستیار یحیی جانشین یحیی شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید