• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 8 بهمن 1402
کد مطلب : 216921
+
-

برای رهایی از دیابت نوع2 لاغر شوید

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

دیابت نوع2 از جمله بیماری‌های مرتبط با چاقی است و به همین دلیل افرادی که وزن کم می‌کنند می‌توانند امید بهبود از این بیماری را داشته باشند.
نتایج یک تحقیق منتشر شده در JAMA SurgeryTrusted Source در سال 2020 میلادی نشان می‌دهد که کاهش وزن می‌تواند منجر به بهبود دیابت نوع2 در برخی از بیماران مبتلا به این عارضه شود و این کاهش وزن را می‌توان از طریق تغییر سبک زندگی یا جراحی کاهش وزن به‌دست آورد. تحقیقی هم در این‌باره در 2018 انجام وThe LancetTrusted Source منتشر شد که نشان می‌دهد 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع2 که برای کاهش وزن از طریق تغییرات رژیم‌غذایی اقدام کردند، یک‌سال بعد در حال بهبود از این بیماری بودند. بررسی مشارکت‌کنندگان در این تحقیق که از رژیم غذایی پیروی کرده بودند نشان داد کاهش وزن می‌تواند راهی مؤثر برای دستیابی به بهبود دیابت نوع2 باشد.
برای پاسخ به این سؤال که آیا واقعا کاهش وزن می‌تواند در بهبود دیابت نوع2 مؤثر باشد، گروهی از محققان دانشگاه چینی هنگ‌کنگ داده‌های 23 هزار و 326 بیمار مبتلا به دیابت نوع2 را که در «برنامه ارزیابی ریسک و مدیریت دیابت» ثبت‌نام کرده بودند تجزیه و تحلیل کرد. این تیم تحقیقاتی دریافت که تنها 6.1درصد از افرادی که در این مطالعه ثبت‌نام کرده‌اند هیچ تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نشده است.
افرادی که 10درصد یا بیشتر از وزن کل بدن خود را در سال بعد از تشخیص از دست داده بودند، در مقایسه با افرادی که وزن اضافه کرده بودند، سه برابر بیشتر احتمال داشت که در مسیر بهبود از دیابت نوع2 قرار گیرند. افرادی که بین 5 تا 9.9درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، در مقایسه با افرادی که وزن اضافه کرده بودند، بیش از دو برابر احتمال بهبودی در پایان دوره پیگیری داشتند. افرادی که تا 4.9درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، نسبت به افرادی که وزن اضافه کرده بودند، شانس بهبودکمی داشتند. بنابراین درحالی‌که کاهش وزن به شانس بهبود دیابت نوع2 کمک می‌کند، اما افرادی که وزن کمتری از دست داده بودند کمتر احتمال بهبود داشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید