• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216649
+
-

رهبر معظم ‌انقلاب خطاب به سران کشورهای اسلامی تاکید کردند:

قطع رگ‌های حیاتی اسرائیل

چیزی را تصویب کنید که در اختیار شماست. ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنید

گزارش
قطع رگ‌های حیاتی اسرائیل

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رهبرمعظم انقلاب صبح سه‌شنبه در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴هزار شهید تهران‌بزرگ با انتقاد از عملکرد مسئولان کشورهای‌اسلامی در قبال موضوع بسیار مهم غزه گفتند: برخی مواقع موضع‌گیری‌ها و اظهارات مسئولان کشورهای اسلامی اشتباه است، زیرا درباره موضوعی همچون آتش‌بس در غزه صحبت می‌کنند که از اختیار آنها خارج است و در دست دشمن خبیث صهیونیستی است. مسئولان کشورهای اسلامی باید نسبت به موضوعاتی که در اختیار آنهاست، اقدام کنند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: آن موضوعی که در اختیار مسئولان کشورهای اسلامی است، قطع شریان‌های حیاتی به رژیم‌صهیونیستی است؛ کشورهای اسلامی باید ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم‌صهیونیستی قطع کنند و به این رژیم کمک نکنند.
ایشان خاطرنشان کردند: به‌رغم عملکرد نامناسب مسئولان کشورهای اسلامی و به‌رغم همه سختی‌ها، همانگونه که در قرآن آمده، خداوند با مردم مومن است و هرجا که خدا باشد، پیروزی خواهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: پیروزی مردم غزه قطعی است و خداوند متعال این پیروزی را در آینده نه‌چندان دور به امت اسلامی نشان خواهد داد و دل‌های مسلمانان و در راس آنها مردم فلسطین و غزه خرسند و خوشحال خواهد شد.
براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، مشروح بیانات رهبرمعظم انقلاب دراین دیدار، همزمان با برگزاری کنگره ۲۴هزارشهید تهران بزرگ منتشر می‌شود.

چه کشورهایی نفت رژیم صهیونیستی را تامین می‌کنند؟
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد رژیم‌صهیونیستی نفتی در داخل تولید نمی‌کند و روزانه 300هزار بشکه نفت خام برای فراوری در 2پالایشگاه «حیفا» و «اشدود» وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود. در این میان نقش ترکیه و آذربایجان به‌عنوان همسایه‌های شمالی ایران حائزاهمیت است. ترکیه علاوه ‌بر تأمین مستقیم نقش ویژه‌ای در مسیر رسیدن انرژی و سوخت و نفت به رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند. قصد ترکیه برای پرهزینه کردن صادرات و مسیر آن برای ورود کالا به اسرائیل می‌تواند اقتصاد رژیم اشغالگر صهیونیستی را تا حد زیادی فلج کند. در این میان، آذربایجان و برزیل نقش بسیار حیاتی در تأمین نفت برای رژیم صهیونیستی ایفا می‌کنند و وابستگی رژیم صهیونیستی به نفت این 2کشور می‌تواند پاشنه آشیل صهیونیست‌ها تلقی شود.

ظرفیت بریکس برای فلج‌کردن اسرائیل
ظرفیت دیپلماسی اقتصادی کشور برای فلج‌کردن اقتصاد رژیم موقت صهیونیستی را باید بر کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان و کشورهای مهم عضو بریکس یعنی چین، هند، روسیه و برزیل معطوف کرد. همچنین توان عملیاتی در عرصه نظامی و امنیتی را باید بر دو حوزه مهم یعنی نخست گذرگاه‌ها و کریدورهای ترانزیتی صادرات کالا به سرزمین‌های اشغالی برای پرهزینه‌کردن رسیدن کالا به رژیم صهیونیستی و همچنین مقصد ترخیص کالاهای اساسی در سرزمین‌های اشغالی که یکی از مهم‌ترین آنها بندر ایلات است، متمرکز کرد. با اجماع این کشورهای قدرتمند، قطعا اسرائیل توان اقتصادی خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد و قادر به ادامه جنگ نخواهد بود.

مراودات با صهیونیست‌ها در حوزه انرژی
انرژی، یکی از شاهرگ‌های حیات اقتصادی رژیم‌صهیونیستی به‌حساب می‌آید و بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی کشورهای اسلامی مراودات گسترده‌ای دراین زمینه با تل‌آویو دارند.به‌گواه آمارها، ترکیه از سال 2016 بیش از 11میلیارد لیتر گازوئیل از رژیم‌صهیونیستی وارد کرده‌ است. علاوه ‌بر این، آمارها نشان می‌دهد مصر، نخستین شریک تجاری انرژی رژیم‌ صهیونیستی است و قاهره چند سالی می‌شود که از مهم‌ترین کشورهای اسلامی واردکننده گاز از اسرائیل به‌شمار می‌رود. در این میان اردن و مصر نیز قراردادهای گازی قابل‌توجهی دارند و شرکای حوزه انرژی به‌حساب می‌آیند.‌

شناسایی مبادی واردات کالاهای اساسی اسرائیل
با شناخت مبادی واردات کالاهای اساسی رژیم صهیونیستی ازجمله کالاهایی چون نفت، سوخت و انرژی، مواد غذایی و کشاورزی، فلزات اساسی، مواد شیمیایی، پوشاک و منسوجات، ماشین‌آلات، مواد معدنی و... در کنار متمرکزشدن بر راهبردهای مختلف کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی و راهبردی به اسرائیل، می‌توان رژیم صهیونیستی را از این ناحیه تحت فشار گذاشت. بر همین اساس، شناخت مبادی واردات کالاهای اساسی و استراتژیک رژیم غاصب صهیونیستی از آنجا که مشخص می‌کند چه کشورهایی و هرکدام به چه میزان این کالاهای اساسی را به سرزمین‌های اشغالی صادر می‌کنند حائز اهمیت است و می‌تواند برای دستگاه‌های مختلف کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه جهان اعم از دستگاه رسانه‌ای و دستگاه دیپلماسی و حتی دستگاه‌های نظامی و امنیتی در ابعاد مختلف موضوعیت یابد.

شاهرگ تجاری در دست حوثی‌ها
دریای‌سرخ و تنگه باب‌المندب را می‌توان از اصلی‌ترین شاهرگ‌های حیات اقتصادی رژیم صهیونیستی به شمار آورد که این روزها با فعالیت‌ نیروهای یمنی، خسارت‌های قابل‌توجهی به اقتصاد این رژیم‌ وارد شده و مصداق قطع شاهرگ حیاتی رژیم‌صهیونیستی به شمار می‌رود. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد جلوگیری یمنی‌ها از ورود کشتی‌های تجاری به بندر «ایلات» در سرزمین‌های اشغالی، ضربات سنگینی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده‌ و تبعات جبران‌ناپذیری برای اشغالگران به‌دنبال داشته‌ است. در چنین شرایطی اما برخی دولت‌های اسلامی – عربی، به‌جای حمایت از رزمندگان یمنی، به ائتلاف غربی پیوسته‌اند تا بلکه بتوانند سبب قطع حمایت یمنی‌ها از مردم مظلوم فلسطین شوند. در چنین شرایطی بحرین ازجمله کشورهایی بوده که طی روزهای اخیر در عملیات آمریکا و انگلیس برای حمله به اهدافی در یمن مشارکت داشته‌است.

تناقض‌های مشهود در حوزه سیاسی
پیگیری موضوع آتش‌بس ازسوی برخی دولت‌های عربی، آن‌هم به‌صورت یکجانبه و بدون تحرک قابل‌توجه ازسوی محور آمریکایی -صهیونیستی، بیش‌از هر چیز نشان‌دهنده انفعال آنان در قبال تحولات در سرزمین‌های اشغالی است. درحالی‌که برخی دولت‌های عربی– اسلامی طی سال‌های اخیر پیشبرد پروژه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را در دستورکار داشتند، اکنون با تناقض‌های گسترده‌ای دراین زمینه مواجهند که آنان را به‌سوی نقش‌آفرینی یک‌طرفه در زمینه برقراری آتش‌بس، بدون درنظر گرفتن منافع مردم غزه و رزمندگان فلسطینی سوق داده‌است. اگرچه کشورهای عربی –اسلامی طی ماه‌های اخیر به‌صورت گسترده جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده‌اند، اما استمرار زمزمه‌های «عادی‌سازی» ازسوی برخی پایتخت‌های اسلامی، شاهدی بر مدعای تناقض‌های گریبانگیر برخی دولت‌های عربی – اسلامی به‌حساب می‌آید.


رهبر حکیم انقلاب در 10آبان سال‌جاری طی دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان ‌ بر مسدود شدن مسیرهای صادراتی به رژیم صهیونیستی در حوزه انرژی و ارزاق نیز تأکید کرده بودند. با توجه به تصریح سکاندار انقلاب بر قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل در بخش اقتصادی و سیاسی، در ادامه  به زوایایی از این راهکار پرداخته‌ایم.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید