• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216338
+
-

سپاه قدس، کابوس اسرائیل

ترور سردار حجت‌الله امیدوار و 4 همراهش برای فرار از شکست در غزه

گزارش
سپاه قدس، کابوس اسرائیل

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

شهادت 5نفر از مستشاران نظامی سپاه‌ پاسداران در سوریه در جریان حمله جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی بار دیگر نشان داد تل‌آویو به‌دنبال شکست محسوس در دستیابی به اهداف راهبردی خود در غزه، در ادامه رویکرد «دستاوردسازی» طی ماه‌های گذشته، بار دیگر دست به دامان ماشین ترور خود شده ‌است. صبح شنبه بود که منابع محلی سوریه با انتشار تصاویری، از حمله جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به منطقه مسکونی «المزه» در غرب دمشق خبر دادند؛ حمله‌ای که به‌شهادت جمعی از نیروهای جبهه مقاومت در سوریه انجامید و نشان داد تل‌آویو ناتوان‌تر از گذشته، می‌کوشد با تداوم ترورهایی از این دست، بر شکست‌های بیش از 3ماهه اخیر خود در سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه در غزه سرپوش بگذارد. به‌دنبال این حمله، روابط‌عمومی کل سپاه‌پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای، از حمله هوایی جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به دمشق و شهادت 5نفر از مستشاران نظامی سپاه پاسداران خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده‌است: «در پی اقدام متجاوزانه رژیم ددمنش و جنایتکار صهیونیستی در حمله هوایی به دمشق، 5نفر از مستشاران نظامی سپاه و مدافعان حرم و تعدادی از نیروهای سوریه به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.» در این اطلاعیه همچنین از حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی به‌عنوان 4مستشار ایرانی شهید در سوریه نام برده شده ‌است. محمد امین صمدی نیز به علت شدت جراحات ساعتی پس از این حمله به فیض شهادت نائل شد و تعداد شهدا به 5 نفر افزایش یافت.


راهبرد تروریستی رژیم‌صهیونیستی
اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی در به‌شهادت رساندن مستشاران ایرانی حاضر در سوریه، نشان‌دهنده رویکردی است که تل‌آویو در مواجهه با تحولات اخیر در غزه درپیش گرفته‌است. براین اساس کارشناسان معتقدند صهیونیست‌ها می‌کوشند با ضربه‌زدن به فرماندهان مقاومت فلسطین و فرماندهان محور مقاومت، آن‌هم به‌صورت همزمان، نبرد را به سراسر منطقه گسترش داده و دولت‌های خارجی و به‌ویژه آمریکا را برای نقش‌آفرینی فعالانه‌تر در جنگ غزه ترغیب کنند. رژیم‌صهیونیستی طی هفته‌های اخیر با ترور چهره‌هایی ازجمله صالح العاروری، سید رضی موسوی، وسام الطویل و... تلاش کرده با هدف قرار دادن مغزهای متفکر مقاومت، از سایه سنگین شکست‌ها در منطقه رهایی یابد؛ راهبردی که البته تاکنون نتیجه روشنی برای تل‌آویو به‌همراه نداشته و گسترده‌ شدن روزافزون دامنه تنش‌ها در منطقه، نشان می‌دهد اهداف جوخه‌های ترور این رژیم‌ محقق نشده ‌است.

تقسیم کار تروریستی واشنگتن - تل‌آویو
حجت‌الله امیدوار با نام عملیاتی «حاج‌ صادق» ازجمله مستشاران شناخته شده سپاه‌پاسداران در سوریه به‌شمار می‌رود که به‌دلیل نقش و تأثیرگذاری ویژه بر تحولات منطقه، مدت‌ها بود که در فهرست ترور محور آمریکایی - صهیونیستی قرار داشت. سلسله‌ترورهای اخیر در منطقه از سوریه گرفته تا لبنان و عراق، نشان‌دهنده تقسیم‌کار واشنگتن و تل‌آویو به‌منظور ترور فرماندهان محور مقاومت در مناطق مختلف است. تحولات هفته‌های اخیر نشان می‌دهد ترورهای هدفمند رژیم‌صهیونیستی با مشارکت نیروهای آمریکایی انجام می‌شود و دوطرف اهداف چندگانه‌ای را در این حوزه پیگیری می‌کنند. گرفتاری واشنگتن در دریای‌سرخ و حملات محورمقاومت در عراق به اهداف آمریکایی از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که نشان می‌دهد واشنگتن نیز مانند تل‌آویو، راهبرد ترور را التیامی برای زخم‌های اخیر در منطقه می‌داند.

تلاش برای بازیابی حیثیت از دست‌رفته
ناظران تحولات منطقه معتقدند ترورهای رژیم‌صهیونیستی بیش‌از هر چیز، درپی بازیابی حیثیت از دست‌رفته تل‌آویو به‌دنبال شکست‌های پی‌درپی از محورمقاومت پس‌از عملیات طوفان‌الاقصی است. برهمین اساس هم بود که طی هفته‌های اخیر شاهد بودیم برخی مقام‌های امنیتی این رژیم به‌صراحت از انجام اقدام‌های تروریستی علیه فرماندهان مقاومت سخن به‌میان آوردند. پیش از این رونن بار، رئیس شین‌بت و دیوید بارنیا، رئیس موساد تأکید کرده بودند که جوخه‌های ترور تل‌آویو فرماندهان مقاومت و همچنین سران حماس را در نقاط مختلف هدف خواهند گرفت. علاوه‌بر این، طی هفته‌های اخیر برخی منابع عبری سندی منتشر کردند که نشان می‌داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از دستگاه‌های امنیتی این رژیم خواسته طرحی جامع برای حذف رهبران مقاومت آماده کنند.

مغز متفکر طراحی علیه نیروهای آمریکایی
ترور مستشاران ایرانی در سوریه در شرایطی است که آمریکایی‌ها «حاج صادق» را به‌خوبی می‌شناسند؛ چراکه او عرصه را برای فعالیت‌های نظامی - امنیتی آنها در سوریه به‌شدت تنگ کرده و برای مدت‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف محور آمریکایی - صهیونیستی در دمشق مطرح بود. برهمین اساس هم بود که رسانه‌های آمریکایی در مقاطع مختلف، گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی از نقش شهید امیدوار در سوریه منتشر کرده بودند. 11خرداد1402 (1ژوئن2023) بود که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به نقش محوری حاج صادق در سوریه و دردسرهایی که او برای نیروهای آمریکایی به‌وجود آورده بود، اشاره کرد. در این گزارش از حاج صادق به‌عنوان «مغز متفکر طراحی علیه نیروهای آمریکایی» نام برده شده بود. واشنگتن‌پست همچنین در گزارش خود به این نکته اشاره کرده بود که «حجت‌الله امیدوار» و نیروهای او، خودروهای زرهی آمریکایی حاضر در سوریه را به‌عنوان اهداف موردنظر، شناسایی می‌کنند و اطلاعات دقیقی دراین زمینه جمع‌آوری کرده‌اند؛ موضوعی که هراس مقام‌های نظامی آمریکا را به‌دنبال داشت.

چرا ترور فرماندهان سپاه قدس؟

حسن هانی‌زاده،  کارشناس ارشد مسائل غرب‌آسیا؛
حمله ارتش رژیم‌صهیونیستی به منطقه مسکونی «المزه» در غرب دمشق را که منطقه‌ای پرجمعیت و غیرنظامی به‌حساب می‌آید و با شهادت 5 نفر از مستشاران نظامی سپاه‌پاسداران همراه بود، باید ازجمله نشانه‌های عجز و شکست تل‌آویو به‌حساب آورد. حملاتی از این دست، علاوه‌بر اینکه نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه به‌حساب می‌آید، نشان می‌دهد رژیم‌صهیونیستی که در بیش‌از 107روز گذشته از ‌طوفان‌الاقصی نتوانسته از سایه سنگین خفت ناشی از این عملیات رهایی یابد، اکنون به‌دنبال گسترش‌ دامنه جنگ در منطقه‌است. تل‌آویو با وجود همه لفاظی‌های روزهای نخست جنگ، تاکنون هیچ دستاورد نظامی ملموسی نداشته و اکنون نتانیاهو برای بن‌بست‌شکنی از بحرانی که در آن گرفتار آمده، درپی به‌دست‌آوردن پیروزی سریع است. تجربه نشان داده رژیم‌صهیونیستی زمانی که با بن‌بست داخلی در حوزه‌های مختلف مواجه می‌شود، به سمت گسترش دامنه بحران به مناطق اطراف حرکت می‌کند. برهمین اساس هم بود که شاهد حملات گسترده صهیونیست‌ها به لبنان و سوریه طی ماه‌های اخیر بوده‌ایم؛ راهبردی که البته همراهی و حمایت آمریکا را نیز به‌دنبال داشته‌است و درجریان حمله به فرماندهان حشدالشعبی عراق شاهد وجوهی از آن بوده‌ایم. دراین‌میان اما، برای فهم دلایل تمرکز ویژه محور آمریکایی – صهیونیستی بر ترور فرماندهان سپاه قدس ایران باید به این نکته توجه داشت که آنها ایران را فرمانده عملیات طوفان‌الاقصی به‌صورت غیرمستقیم می‌دانند و معتقدند محور مقاومت در چارچوب راهبردهای ترسیم‌شده ازسوی ایران عمل می‌کند. درچنین شرایطی و با توجه به تأثیرگذاری سپاه قدس در معادلات منطقه، صهیونیست‌ها می‌کوشند از فرماندهان این نیرو انتقام بگیرند؛ چراکه آنان را دلیل اصلی شکست‌های حقارت‌بارشان در غزه و دیگر مناطق محور مقاومت می‌دانند. محور آمریکایی – صهیونیستی بر این گمان است که با ترور فرماندهان سپاه قدس ایران و مستشاران نظامی جمهوری‌اسلامی، می‌تواند انسجام موجود در محور مقاومت را از بین ببرد؛ گمانه‌ای که اکنون باطل‌بودن آن بیش‌ از هر زمان دیگری عیان شده است.




چرا تل‌آویو از سپاه قدس می‌ترسد؟
ترور مستشاران نظامی ایران و فرماندهان سپاه قدس ایران درحالی به‌عنوان دستور کار اصلی رژیم ‌صهیونیستی مطرح است که بررسی‌ها نشان می‌دهد هراس فزاینده تل‌آویو فعالیت‌های ضدصهیونیستی ایران در سراسر منطقه و به‌ویژه سرزمین‌های اشغالی، به کابوسی برای این رژیم تبدیل شده و آنان را به دست‌یازیدن به ابزار ناجوانمردانه ترور وادار کرده ‌است. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند سپاه قدس، نیرویی مؤثر بر تحولات منطقه به‌حساب می‌آید که طی سال‌های اخیر گام‌های مؤثری درمسیر هرچه تنگ‌تر شدن حلقه محاصره در اطراف رژیم ‌صهیونیستی برداشته ‌است. برهمین اساس هم هست که امروز محور آمریکایی – صهیونیستی، سپاه ‌قدس را اصلی‌ترین دشمن خود در منطقه و غرب‌آسیا می‌داند و می‌کوشد از همه ابزارهای خود برای مهار این نیروی تأثیرگذار بر تحولات منطقه استفاده کند.

کینه‌ای که محور واشنگتن – تل‌آویو از سپاه قدس دارد
عملیات غافلگیرانه «طوفان‌الاقصی» مقام‌های رژیم‌صهیونیستی و حامیان آمریکایی‌اش را به این نتیجه روشن رساند که در شرایط کنونی این محورمقاومت است که درحال شکل‌دهی به معادلات منطقه‌ای است؛ مناسباتی که روند حرکتی آن به زیان محور واشنگتن – تل‌آویو ارزیابی می‌شود. تحولات جاری در منطقه از دریای سرخ گرفته تا غزه، از ضربات سنگینی حکایت دارد که محور مقاومت با پیشگامی و هدایت سپاه ‌قدس بر پیکره رژیم ‌صهیونیستی وارد کرده ‌است. در واقع تصمیم‌سازان آمریکایی – صهیونیستی به این نکته واقفند که توانمندی امروز محور مقاومت، از فعالیت‌ها و اقدام‌های سپاه‌ قدس نشات گرفته است. با توجه به چنین دیدگاهی هم هست که شاهدیم طی ماه‌های اخیر جوخه‌های ترور رژیم‌ صهیونیستی بر فرماندهان سپاه‌ قدس و محورمقاومت متمرکز شده‌اند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید