• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216227
+
-

ایران - پاکستان روابط کامل و بدون تنش

در ساعات بامداد پنجشنبه در نقاط مرزی ایران و پاکستان و در داخل خاک ایران انفجارهایی رخ داد که دولت پاکستان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت آنها را به‌عهده گرفت و در پی آن، ایران خواستار توضیح فوری پاکستان شد. بنا به‌‌گفته علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در این حمله 3زن و 4کودک و 2مرد تبعه غیرایرانی کشته شده‌اند. پس از این حمله، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در بیانیه‌ای حمله انجام‌شده توسط پاکستان را محکوم کرد.

ایران برادر پاکستان است
 ساعتی پس از این حمله، بیانیه وزارت امورخارجه پاکستان روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفت: پاکستان مجموعه‌ای از حملات نظامی دقیق و کاملا هماهنگ و هدفمند را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد. ایران برادر پاکستان است و پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد.

مایل به ادامه تعامل با ایران هستیم
ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان در این زمینه گفت: ایران کشوری برادر است و مردم پاکستان برای مردم ایران احترام و محبت زیادی قائل هستند. ما همواره بر گفت‌وگو و همکاری در مقابله با چالش‌های مشترک ازجمله تهدید تروریسم تأکید کرده‌ایم و به تلاش خود برای یافتن راه‌حل‌های مشترک ادامه خواهیم داد. معتقدیم گفت‌وگو و همکاری برای رویارویی با چالش‌های مشترک ازجمله تهدید تروریسم، ضروری است و مایل به ادامه تعامل با همه همسایگان ازجمله ایران هستیم.

تلاش کردیم از خسارات جانبی به ایران جلوگیری کنیم
وی افزود: با استفاده از «پهپادهای قاتل، راکت، مهمات پرسه‌زن و تسلیحات هواپرتاب» گروه‌های «تروریستی»، «ارتش آزادیبخش بلوچستان» و «جبهه آزادیبخش بلوچستان» را مورد حمله قرار دادیم. نهایت تلاش را به‌کار گرفتیم تا از وارد آمدن خسارات جانبی به ایران جلوگیری کنیم.

واکنش پاکستان، مصرف داخلی دارد
از سوی دیگر شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: نگرانی خاصی در زمینه درگیری سیاسی با پاکستان وجود ندارد. مسائل مرزی بین ایران و پاکستان و درگیری‌های کوتاه مرزی هیچ‌گاه به‌معنای جنگ بین 2کشور نیست. واکنش پاکستان در مرزها، مصرف داخلی دارد و صرفا برای پاسخ به افکارعمومی خود پاکستان است و به معنی شروع درگیری یا گسترش تنش‌ها نیست.

احضار کاردار پاکستان در تهران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که  به‌منظور ابلاغ رسمی اعتراض و درخواست توضیح دولت پاکستان در این رابطه، کاردار سفارت این کشور در تهران به وزارت امورخارجه احضار شد.

وزارت خارجه:‌ حساب دولت پاکستان از تروریست‌های مسلح جداست
وزارت خارجه طی بیانیه‌ای به تشریح این ماجرا پرداخت. در بخشی از این بیانیه آمده است: ایران اقدام غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش پاکستان در حمله پهپادی به شهروندان غیرایرانی روستایی در جدار مرزی 2کشور را محکوم می‌کند. در حادثه سه‌شنبه قرارگاه مرزی نیروی زمینی سپاه مستقر در استان سیستان و بلوچستان، با مشاهده آمادگی یک گروه تروریستی برای عزیمت به‌سمت خاک ایران جهت انجام عملیات تروریستی، اقدام به عملیات پیشگیرانه علیه این گروه تروریستی در پادگان و مقر استقراری آنان در ارتفاعات منطقه و کیلومترها دورتر از مناطق مسکونی کرد. این رویه بخشی از وظایف ذاتی نیروهای مرزی ایران برای مقابله متناسب با هرگونه تهدید تروریستی قریب‌الوقوع علیه مردم و شهروندان کشور است.  حساب دولت دوست و برادر پاکستان از تروریست‌های مسلح جداست و ایران همواره به سیاست همسایگی خود پایبند است و اجازه نمی‌دهد که دشمنان و ایادی تروریست آنها این روابط را به‌ویژه در زمانی که نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی مسئله اول جهان اسلام است، تیره کنند.

اعلام آمادگی کشورهای خارجی برای میانجیگری
هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به تنش در روابط ایران و پاکستان گفت: ترکیه از تحولات و تنش رخ‌داده در منطقه نگران است و پس از تماس با ایران و پاکستان به این نتیجه رسیده‌است که 2طرف خواهان افزایش تنش نیستند. ترکیه آماده نقش‌آفرینی برای کاهش تنش میان ایران و پاکستان است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز اظهار کرد: چین صمیمانه امیدوار است که ۲طرف بتوانند آرامش و خویشتن‌داری داشته باشند و از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند.
یوشیماسا هایاشی، دبیر کابینه ارشد ژاپن نیز گفت: از همه طرف‌های درگیر درخواست می‌کنیم تا حداکثر خویشتن‌داری را پیشه کرده و وضعیت را با فوریت رصد کنند.

خط پایان بر تنش میان اسلام آباد و تهران
پس از نشست دیروز کمیته امنیت ملی پاکستان، اعضای کابینه این کشور با تصمیم نهایی رهبران سیاسی و نظامی برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و بازگشت سفرای 2 کشور به پایتخت‌های یکدیگر موافقت کردند. در همین حال وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که در تماس تلفنی وزیران امور خارجه پاکستان و جمهوری اسلامی ایران، طرفین بازگشت سفرای 2کشور به پایتخت‌های یکدیگر را مورد بررسی قرار دادند. جلیل عباس جیلانی و حسین امیرعبداللهیان توافق کردند که همکاری در سطح کاری و هماهنگی نزدیک در زمینه مبارزه با تروریسم و سایر جنبه‌های نگرانی متقابل باید تقویت شود. وزیران امور خارجه ایران و پاکستان همچنین توافق کردند که تنش‌ها را کاهش دهند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید