• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216189
+
-

بزرگ‌ترین غربالگری سلامت در ایستگاه پایانی

حدود یک‌میلیون و300هزار نفر مبتلای احتمالی دیابت و پرفشاری خون شناسایی شده‌اند و وزارت بهداشت از فردا مداخله‌های درمانی خود را درباره آنها آغاز می‌کند

گزارش
بزرگ‌ترین غربالگری سلامت در ایستگاه پایانی

مریم سرخوش- روزنامه نگار

بزرگ‌ترین پویش سلامت‌محور برای غربالگری 2بیماری مهم بالاخره به ایستگاه پایانی رسید وبیش از 45میلیون نفر از جمعیت بالای 18سال کشور هم در این پویش شرکت کردند. بررسی آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که با غربالگری صورت گرفته در این پویش ملی سلامت حدود 850هزار نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و بیش از 450هزار نفر با احتمال دیابت شناسایی شده‌اند؛ 2بیماری‌ای که مهم‌ترین فاکتورهای بروز بیماری‌های غیرواگیر و مرگ‌ومیر ناشی از آن هستند. البته‌آخر دی 1402هم پایان راه پویش ملی سلامت نیست و به‌گفته حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت به همشهری، از ابتدای بهمن یک برنامه جدید درباره افرادی که با احتمال ابتلا به این دو بیماری شناسایی شده‌اند، آغاز می‌شود.


یک اقدام جدی برای مبتلایان احتمالی
معاون وزیر بهداشت اجرای این پویش را یک دستاورد بسیار بزرگ در حوزه نظام سلامت عنوان می‌کند و می‌گوید: «در مناطق روستایی تمامی اطلاعات مربوط به سلامت افراد در اختیار به‌ورزان است، اما در مناطق شهری این نقص وجود داشت که پویش ملی سلامت با تمرکز بر جمعیت شهری اجرا شد. مردم در شهرها کمتر برای بررسی فشار خون یا دیابت مراجعه می‌کنند؛ به همین دلیل شناسایی بیش از 800هزار مبتلای احتمالی پرفشاری خون یا بیش از 400هزار مبتلای احتمالی دیابت برای ما ارزش قابل‌توجهی دارد؛ چون حتی خود این افراد هم از چنین مسئله‌ای آگاهی نداشتند.» البته به‌گفته فرشیدی، این اعداد احتمالی است و در اقدامات بعدی قطعی بودن این آمارها مشخص می‌شود. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «پایان پویش پایان کار ما نیست و از فردا (اول بهمن) اقدام اصلی آغاز خواهد شد. کد ملی این افراد ثبت شده و به مراقبان وزارت بهداشت اعلام می‌شود تا پیگیری‌های لازم برای تأیید نهایی ابتلا به پرفشاری خون یا دیابت را انجام دهند. سال آینده همین زمان آمار دقیق افراد مبتلا به این حوزه به‌صورت دقیق مشخص شده و آنها مراحل درمانی فعال خودشان را طی می‌کنند.»

چرا فشار خون و دیابت مهم است؟
  ۴درصد علل مرگ یا درواقع سومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در جهان و ایران، دیابت است. طی سال‌های اخیر شیوع دیابت در دنیا افزایش یافته و از هر ۱۰ نفر، یک نفر به دیابت مبتلاست. براساس پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر شیوع دیابت در ایران هم از ۱۱ درصد در سال 95به ۱۴ درصد درسال ۱۴۰۰ رسیده و نشان می‌دهد که در فاصله 5سال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

  42درصد زنان و مردان بزرگسال ایرانی به فشار خون بالا مبتلا هستند. میزان شیوع فشار خون بالا در جمعیت کودکان و نوجوان دختر و پسر ۶ تا ۱۲ سال ایرانی، حدود ۹ درصد و میزان شیوع «پیش فشار خون بالا» هم حدود ۸درصد است. رتبه اول مرگ‌ومیر در ایران هم مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است که فشار خون یکی از عوامل تأثیرگذار آن است.

 نکته: تشخیص زودرس و درمان مناسب فشار خون بالا و دیابت منافع اقتصادی و بهداشتی درمانی متعددی دارد؛ درحالی‌که درمان عوارض ناشی از این بیماری‌ها بسیار پرهزینه و حتی مرگبار است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید