• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216182
+
-

پیشتازی «اوپنهایمر» در نامزدی بفتا

آن سوی آب‌ها
پیشتازی «اوپنهایمر» در نامزدی بفتا

«اوپنهایمر» درام تاریخی کریستوفر نولان با ۱۳نامزدی در ۱۳بخش جوایز بفتا صدرنشین این جوایز در سال۲۰۲۴ شد. آخرین ساخته کریستوفر نولان، در بخش بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی نامزد بفتا شد. کیلین مورفی در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول، امیلی بلانت برای نقش مکمل زن و رابرت داونی جونیور در بخش بازیگر نقش مکمل از دیگر نامزدهای این فیلم است. به این ترتیب استودیو یونیورسال یک فصل عالی را در جوایز تجربه می‌کند. این کمپانی اوایل همین‌ماه با ۵ جایزه برنده جوایز گلدن‌گلوب شد و انتظار می‌رود هفته آینده با معرفی نامزدهای اسکار نیز موفق ظاهر شود.
«بیچارگان» برنده شیر طلایی ونیز به کارگردانی یورگوس لانتیموس هم که در گیشه سینماهای بریتانیا خوش درخشیده، با کسب ۱۱نامزدی شامل بهترین فیلم، فیلم برجسته بریتانیایی، فیلمنامه اقتباسی و بازیگر نقش اول زن برای اما استون پس از «اوپنهایمر» جای گرفته است.
«قاتلان‌ماه کامل» مارتین اسکورسیزی و «منطقه مورد علاقه» اثر جاناتان گلیزر نیز هر یک ۹نامزدی کسب کرده‌اند و برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن امسال یعنی «آناتومی یک سقوط» ژوستین تریه با کسب ۷نامزدی خوب ظاهر شد. «جاماندگان» الکساندر پین و «مایسترو» بردلی کوپر هم ۷نامزدی به‌دست آوردند. «باربی» پرفروش‌ترین فیلم سال۲۰۲۳ هم در ۵بخش نامزد دریافت جایزه شد که نامزدی برای بازیگر نقش اول زن برای مارگو رابی ازجمله آنهاست. گرچه گرتا گرویگ، کارگردان فیلم در بخش بهترین کارگردانی انتخاب نشد، اما تریه تنها زن در میان ۶نامزد در این بخش بود. درحالی‌که نتفلیکس سال پیش در میان نامزدها پیشتاز بود، امسال دیزنی و یونیورسال به‌ترتیب با ۲۳ و ۲۰ نامزدی این نتیجه را به‌دست آوردند. اپل هم ۱۴نامزدی دریافت کرد و نتفلیکس ۱۲نامزدی  به‌دست آورد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید