• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216174
+
-

دورترین سیاهچاله هستی کشف شد

فضا
دورترین سیاهچاله هستی کشف شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدیمی‌ترین و دورترین سیاهچاله‌ مشاهده‌شده در تاریخ را کشف کرد. به گزارش وب‌سایت انگجت، زمانی که تلسکوپ فضایی هابل برای نخستین‌بار کهکشان GN-z11 را در سال۲۰۱۶ مشاهده کرد، این کهکشان دورترین کهکشانی بود که دانشمندان تا آن زمان شناسایی کرده بودند. این کهکشان بسیار کهن بود و ۱۳.۴میلیارد سال پیش، تنها ۴۰۰میلیون سال پس از مه‌بانگ شکل گرفته بود.
هرچند رکورد کهکشان GN-z11 اکنون شکسته شده، اما این کهکشان همچنان به‌عنوان یک معما باقی مانده است. چنین کهکشان کهن و متراکمی، بسیار درخشان به‌نظر می‌رسید. روبرتو مایولینو، یک اخترفیزیکدان در دانشگاه کمبریج در این خصوص می‌گوید: «کهکشان برای اینکه چنین درخشان باشد، نیاز به تعداد زیادی ستاره در یک حجم کوچک دارد، اما با توجه به جوانی جهان، ساختن تمام آن ستاره‌های جوان و درخشان در آن دوره نسبتا کوتاه زمانی، دشوار بوده است.»
اکنون، در یک مقاله با عنوان «یک سیاهچاله کوچک و پرانرژی در اوایل جهان» که در مجله Nature منتشر شده است، مایولینو و همکارانش توضیحی متفاوت برای همه آن نور ارائه داده‌اند. آنها نوشته‌اند: یک سیاهچاله بسیار بزرگ با حدود ۱.۶میلیون برابر جرم خورشید ما. خود سیاهچاله هیچ نوری منتشر نمی‌کند، اما مایولینو نظرش این است که تمام موادی که به سمت این سیاهچاله می‌ریزند، ممکن است به اندازه کافی داغ و درخشان باشند تا نور شدید آن کهکشان را تولید کنند.
او همچنین می‌گوید که این دورترین سیاهچاله‌ای است که تا به‌حال کشف شده و خود وجود آن، سؤالاتی را در مورد منشأ برخی از سیاهچاله‌ها و نحوه تغذیه و رشد آنها مطرح می‌کند.
به‌عبارت دیگر می‌توان اینگونه نیز گفت که این سیاهچاله می‌تواند به توضیح چگونگی رشد سریع سیاهچاله‌های کلان‌جرم کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید