• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 29 دی 1402
کد مطلب : 216113
+
-

ایران؛ قدرت برتر غرب آسیا

بررسی 6مؤلفه اقتدار جمهوری اسلامی که سبب اعتراف غربی‌ها به قدرت برتر تهران در غرب‌آسیا شده است

دریچه
ایران؛ قدرت برتر غرب آسیا

علیرضا احمدی- نیلوفر ذوالفقاری؛ روزنامه‌نگار

پدیداری مؤلفه‌های قدرت ایران در سپهر تحولات منطقه‌ای و جهانی، به‌ویژه طی ماه‌های اخیر کارشناسان و تحلیلگران غربی را نیز به این نتیجه رسانده که امروز جمهوری‌اسلامی در قامت «بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه» درحال نقش‌آفرینی است. براین‌اساس هم بود که روزهای اخیر روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی با نگاه به تحولات اخیر در غرب‌آسیا، اعتراف کرد که اکنون دیگر آمریکا، مصر، عربستان‌سعودی یا حتی رژیم‌صهیونیستی، قدرت برتر این منطقه نیستند و این، ایران است که به «قدرت برتر خاورمیانه» تبدیل شده‌است.


تحلیلگران گاردین بر این اعتقادند که تحقیر هژمونی آمریکا در غرب‌آسیا و به‌ویژه پس‌از تحولات اخیر در دریای‌سرخ ازسوی نیروهای انصارالله، به‌عنوان بخشی از محور مقاومت، نشان‌دهنده دیپلماسی ناکارآمد واشنگتن و کند‌شدن ابزار اقتدار نظامی این کشور در منطقه است.

تحلیلگران غربی بر این باورند که نقش‌آفرینی پررنگ تهران در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، افول قدرت سیاسی واشنگتن را به‌دنبال داشته‌است.

در گذشته هم اندیشکده‌های غربی ضمن بررسی مؤلفه‌های اقتدار تهران، بر دستیابی جمهوری‌اسلامی به جایگاه قدرت‌ برتر در غرب ‌آسیا تأکید کرده‌اند.

براساس بررسی‌های انجام‌شده، یکی از مهم‌ترین دلایل روند صعودی رشد اقتصاد ایران، افزایش صادرات نفت بوده‌است. این موضوع نشان می‌دهد تهران در خنثی‌سازی تحریم‌ها عملکرد قابل‌قبولی داشته ‌است.

گرفتاری رژیم ‌صهیونیستی در غزه از یک‌سو و دست و پنجه نرم‌کردن تل‌آویو با بحران‌های متکثر داخلی، بیش‌از هر چیز پدیدارکننده روند صعودی قدرت برتر ایران در تحولات جاری‌ است.

به‌دنبال دائمی‌شدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که اخیرا محقق شد‌، تحلیلگران غربی اینگونه ارزیابی کرده‌اند که تهران از فراخور توسعه همکاری‌ها با اعضای این سازمان، تا حد زیادی می‌تواند در مقابل تحریم‌های غربی برای خود مصونیت ایجاد کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید