• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
جمعه 29 دی 1402
کد مطلب : 216112
+
-

در گفت‌وگو با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل سیاسی بررسی شد

اتاق عملیات مشترک واشنگتن- تل‌آویو در جنگ غزه

چرا آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند؟

گفت‌وگو
اتاق عملیات مشترک واشنگتن- تل‌آویو در جنگ غزه

رضا عمویی- پریسا نوری؛ روزنامه‌نگار

جنگ در غزه اگرچه با تهاجم رژیم صهیونیستی جریان دارد، اما پشت صحنه جنگ غزه نام دیگری شنیده می‌شود: آمریکا. بسیاری، آمریکا را صحنه‌گردان اصلی جنگ غزه می‌دانند و معتقدند که فرماندهی جنگ علیه غزه در اتاق مشترک آمریکا و اسرائیل قرار دارد. در ارتباط با روابط آمریکا و اسرائیل و همچنین نقش آمریکا در جنگ غزه، نظرات امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا را جویا شدیم.

پشتیبانی آمریکا از اسرائیل
اسرائیل بدون کمک آمریکا، اسرائیل نیست. اسرائیل هم از نظر وسعت و هم جمعیت فاقد شاخصه‌های لازم برای بقا در شرایط بحران است و اگر حمایت‌های آمریکا نباشد، اسرائیل به‌شدت ضربه خواهد خورد. لذا وقتی حمله ۷ اکتبر اتفاق افتاد، بایدن خود را متعهد دید که به کمک اسرائیل بیاید و از شکست، فروپاشی و نابودی اسرائیل جلوگیری کند. چند روز پس از حمله ۷ اکتبر، بایدن زیر حملات موشکی حماس به تل‌آویو سفر کرد و آمریکا ناوهای هواپیمابر خود را برای هشدار به دشمنان و مخالفان اسرائیل به منطقه ارسال کرد تا نشان دهد که هرکس وارد جنگ شود، با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

ماجرای اتاق جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل
آمریکا کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اسرائیل را هم افزایش می‌دهد، قطعنامه‌های ضداسرائیلی را وتو می‌کند و فرماندهان ارتش آمریکا به‌عنوان فرماندهان میدانی و چریکی که در جنگ موصل عراق با داعش جنگیده بودند، در حال حاضر به منطقه اعزام شده‌اند تا به اسرائیل کمک کنند. گفته می‌شود که در جنگ غزه اتاق جنگ مشترکی با حضور فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی وجود دارد و جنگ را فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی به‌صورت مشترک با هم اداره می‌کنند.

جنگ نیابتی آمریکا در غزه
جنگ غزه یک جنگ نیابتی است. آمریکا اگرچه ورود مستقیم به جنگ غزه ندارد، اما در غزه ایفای نقش می‌کند. در واقع نقش آمریکا در جنگ غزه از سطح معمول نیابتی در جنگ‌های بین‌المللی فراتر رفته است و به‌صورت مستقیم و رسمی فرماندهان آمریکایی در کنار فرماندهان اسرائیلی در حال اداره جنگ هستند.

ظهور دوباره عیسی مسیح
صرف‌نظر از موضوعات اقتصادی و سیاسی، اهمیت اسرائیل برای آمریکا یک موضوع اعتقادی، دینی، ایمانی و مذهبی است. گفته می‌شود که در آمریکا حدود ۷۰ تا ۸۰‌میلیون مسیحی هستند که معتقدند ‌عیسی مسیح زمانی دوباره ظهور می‌کند که یکسری اتفاقات در غرب آسیا و خاورمیانه امروزی از طریق یهودی‌ها بیفتد و این افراد در واقع کسانی هستند که به اوانجلیست‌ها معروفند. اوانجلیست‌ها معتقدند که جنگ بزرگی میان یهودیان و همسایگان عرب و مسلمان درخواهد گرفت. در این جنگ مسجدالاقصی و قبه‌الصخره نابود می‌شود، معبد سلیمان نبی در همان نقطه ساخته خواهد شد، جنگ آخرالزمانی شکل می‌گیرد و عیسی مسیح ظهور خواهد کرد.

تعصب مسیحیان برای حفظ اسرائیل
به باور اوانجلیست‌ها، پس از بازگشت مسیح، حکومتش هزار ‌سال ادامه پیدا می‌کند و در پایان حکومت هزار‌ساله مسیح، به آخرالزمان رسیده و دنیا پایان می‌یابد. بنابراین اوانجلیست‌ها بازگشت عیسی مسیح را به یهودیان، سرنوشت فلسطین و اسرائیل گره می‌زنند. بنابراین اکنون با پدیده‌ای‌ روبه‌رو هستیم که برخی مسیحی‌ها بسیار متعصب‌تر از یهودیان به‌دنبال حفظ موجودیت اسرائیل هستند. این مسیحیان تشکیل اسرائیل را وعده خداوند می‌دانند که در کتب مقدس به قوم یهود وعده داده شده است.

اعتراف بایدن
بایدن سال۲۰۰۸ مصاحبه کرد و گفت من مسیحی هستم، اما صهیونیست هم هستم. این تفکرات اوانجلیستی در پروتستان‌ها قوی‌تر از کاتولیک‌هاست، اما بایدن با وجود آنکه کاتولیک است، می‌گوید که من مسیحی هستم، یهودی نیستم، اما صهیونیسم هم هستم و برای صهیونیست‌بودن نیازی نیست که کسی یهودی باشد.

اهمیت مسائل عقیدتی در حفظ اسرائیل
در حال حاضر بخشی از مردم آمریکا که اهل سیاست هم نیستند، اما نگاه اعتقادی دارند، وجود اسرائیل را برای سرنوشت جهان حیاتی می‌دانند، تا جایی که رئیس مجلس آمریکا می‌گوید خداوند به هرکسی که به اسرائیل کمک کند، برکت خواهد داد. از این‌رو هر چند مباحث امنیتی، اقتصادی و سیاسی و... نیز در حمایت آمریکا از اسرائیل مهم است، اما مهم‌تر از این موضوعات، مسائل عقیدتی است که حفظ اسرائیل را برای اروپا و آمریکا مهم کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید