• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 29 دی 1402
کد مطلب : 216090
+
-

تلاش برای برقراری تعادل درآمد و ارائه خدمات

تنظیم بودجه سالانه شهرداری‌های کلانشهر‌های جهان زیر سایه تورم

تلاش برای برقراری تعادل درآمد و ارائه خدمات

محمد سرابی- روزنامه نگار

به همان نسبت که حوزه کاری شهــرداری‌ها در نقاط مختلف جهان با یکدیگر تفاوت دارد، بودجه تصویب شده برای یک سال آنها هم متفاوت است. در برخی از شهر‌های بزرگ بودجه شامل هزینه خدماتی است که شهرداری ارائه می‌کند و احداث زیرساخت‌ها از مسیر دیگری مانند بودجه‌های استانی تامین می‌شود. در برخی کشور‌ها نیز دولت‌های محلی به‌عنوان نهاد بالادست شهرداری‌ها عمل می‌کنند و بخشی از درآمد کشور را برای ایجاد زیرساخت‌‌های کلان در شهر‌ها هزینه می‌کنند. آنچه در میان این بودجه‌بندی‌ها مشترک به‌نظر می‌آید تلاش شهرداری‌ها برای برقراری تعادل میان درآمد سالانه و ارائه خدمت به ساکنان شهر است؛ آن هم در وضعیتی که اغلب هزینه‌ها با تورم مواجه شده است.

  کتابخانه‌ها باز می‌مانند
درست اول سال میلادی اعلام شد که کتابخانه‌های عمومی شهر نیویورک که روز‌های تعطیل یکشنبه باز بودند از این به‌بعد در این روز هفته تعطیل می‌شوند. قسمت زیادی از مراجعان به کتابخانه‌ها فقط همین روز غیرکاری وقت خالی داشتند. شهرداری نیویورک برای امسال 7میلیارد دلار کمبود بودجه دارد و همین هم باعث شده است که بودجه سازمان‌‌های تحت نظر خود را 5درصد کاهش دهد. کتابخانه‌های بزرگ در محله‌های برانکس، بروکلین، منهتن، استیتن و کویینز برنامه‌ریزی کرده بودند که این کار را با تعطیل‌کردن کتابخانه در برخی روز‌ها مانند شنبه و یکشنبه‌ها و همینطور کاهش ساعت کاری انجام دهند اما چند روز قبل شهردار اعلام کرد که مانع تعطیلی کتابخانه‌ها می‌شود. قبلا هم اعلام شده که برای جبران کسری بودجه نیرو‌های پلیس، آتش‌نشان و رفتگران کمتر خواهند شد.

بودجه شهرداری نیویورک 107میلیارد دلار
برای سال مالی 2024است که بیشترین رقم تا‌کنون محسوب می‌شود. چشم‌انداز آن هم به سال 2027می‌رسد به این معنی که برخی از ارقام و پیش‌بینی‌ها با توجه به 3سال پیش‌رو محاسبه می‌شود. این بودجه در گفت‌وگو‌های بین آدامز‌ها، یعنی اریک آدامز شهردار و آدرین آدامز، رئیس شورای شهر تعیین و اعلام شد. مهم‌ترین قسمت مورد بحث ارائه خدمات عمومی به پناهجویانی بود که از مرز‌های جنوبی کشور گذشته و خود را به این شهر رسانده‌اند. نزدیک به 81هزار پناهجو و بی‌خانمان از بهار تاکنون از خدمات شهرداری استفاده کرده‌اند و شهردار دائما تأکید کرده است که این بخش هزینه زیادی به شهرداری وارد کرده است. در سال جدید میلادی مراکز اقامت پناهجویان امکانات کمتری خواهند داشت و میزان غذا هم کاهش پیدا می‌کند تا جایی که 20درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. شهرداری امیدوار بود بتواند از بودجه‌های ایالتی یا کمک دیگر ارگان‌ها برای اسکان پناهجویان و بی‌خانمان‌ها استفاده کند.
قسمت دیگر بودجه که با پیگیری شهردار کاهش پیدا کرد هزینه‌های پلیس بود. البته آدامز در گذشته مأمور پلیس بود و در انتخابات شهرداری هم با وعده کاهش جرم و جنایت در خیابان‌ها انتخاب شد اما حالا بودجه پلیس را تا جایی کاهش داده که میزان گشت‌زنی نیرو‌های پلیس در خیابان‌ها به حد سال‌های 1990می‌رسد. میزان جرائم خیابانی در سال‌های 80و 90میلادی زیاد بود و منتقدان عملکرد شهرداری نیویورک می‌گویند که کاهش حضور پلیس باعث نابودی 30سال برنامه‌های تامین امنیت می‌شود. بخش مهمی از بودجه شهر نیویورک در 3 قسمت تامین مسکن، اسکان بی‌خانمان‌ها و خدمات فرهنگی هزینه می‌شود. هزینه‌های ساخت و نگهداری از خیابان‌ها و پروژه‌های عمرانی به‌صورت جداگانه و به‌عنوان بخشی از بودجه دپارتمان حمل‌ونقل نیویورک محاسبه می‌شود.


9درصد عوارض ارزش ملک
بودجه سال 2024شهر تورنتو 49میلیارد دلار است که برپایه بودجه سال قبل و با بعضی تغییرات نوشته شده است. برای تامین بودجه جدید، عوارض بر دارایی که از ساکنان گرفته می‌شود 9درصد بیشتر شده است که براساس ارزش ملک محاسبه می‌شود. کمترین میزان عوارض برای واحد‌‌های مسکونی و بیشترین آن برای املاک صنعتی درنظر گرفته شده است. قسمتی از بودجه شهرداری هم به صندوقی واریز می‌شود که به سرمایه‌گذاری در مسکن می‌پردازد. اضافه‌کردن تخت‌های جدید در پناهگاه‌های مهاجران، خدمات حمل‌ونقل متناسب با محیط‌زیست، زیرساخت‌های صرفه‌جویی در انرژی گرمایی، خدمات آتش‌نشانی و امداد پزشکی قسمت‌هایی از مصارف بودجه شهرداری تورنتو است.

پلیس میان فرمانداری و شهرداری
فرماندار ایالت بریتیش کلمبیا کشور کانادا قصد دارد مدیریت نیروی پلیس و هزینه‌های آن را از شهرداری ساروی به مقامات ایالتی منتقل کند. این کار دلیل مالی دارد. بودجه شهرداری برای تامین هزینه‌های این ارگان کافی نیست. اختلاف از جایی شروع شد که پلیس نیرو‌های جدیدی استخدام کرد و شهرداری هزینه حقوق آنها را نپذیرفت. وقتی فرمانداری اظهار کرد که می‌تواند مدیریت پلیس را برعهده بگیرد؛ برندا لاک، شهردار ساروی این را نپذیرفت. او همچنین نگفت که در بودجه سال 2024نیاز‌‌های مالی پلیس را تامین می‌کند یا نه فقط اظهار کرد که طرح فرمانداری نپخته و غیرقابل اجراست. ساروی بعد از ونکوور بزرگ‌ترین شهر ایالت بریتیش کلمبیاست.

افزایش هزینه در بودجه لندن

بودجه سال 2023- 2024 لندن نسبت به سال قبل از آن 10درصد افزایش دارد که به‌گفته صادق‌خان، شهردار پایتخت انگلیس، به‌دلیل افزایش 8درصدی هزینه‌های خدماتی مانند پلیس و آتش‌نشانی اعمال شده است. 130میلیون پوند از بودجه مخصوص تغذیه کودکان دبستانی است که 270هزار کودک از آن بهره‌مند می‌شوند. بلیت حمل‌ونقل عمومی هم 6درصد بیشتر شده است. البته بعضی از خدمات حمل‌ونقل عمومی برای نوجوانان و افراد بالای 60سال رایگان است. شورا‌‌های محلی در نقاط مختلف شهر هم مجاز به وضع مالیات‌هایی هستند که بالطبع از بودجه شهرداری ولی نه مطابق با آن افزایش پیدا می‌کند. برای بودجه سال 2024که از مدتی دیگر اعمال خواهد شد تعدادی از ارگان‌های وابسته به شهرداری مخصوصا پلیس، متقاضی پول بیشتری شده‌اند. پلیس می‌خواهد 190کارمند جدید استخدام کند. کتابخانه عمومی لندن هم مبلغ زیادی تقاضا کرده است تا ساختمان‌های فرسوده خود را نوسازی کند. مدیران کتابخانه اعلام کرده‌اند فرسودگی بعضی سالن‌ها به حدی زیاد است که هنگام بارندگی آب از سقف چکه می‌کند یا اینکه به‌دلیل خراب‌بودن سیم‌کشی‌ برق، در همه جا از سیم‌های روکار استفاده می‌کنند. عجیب‌ترین بخش بودجه مورد تقاضای کتابخانه، حقوق مشاوران سلامت روانی است که در کتابخانه مستقر شوند و به کسانی که از مشکلات سلامت روان و اعتیاد رنج می‌برند کمک کند.
اگر شهرداری همه درخواست‌ها را بپذیرد باید مالیات اهالی لندن را 13درصد افزایش دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید