• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216020
+
-

خط بازدارندگی ایران از زاویه نگاه کارشناسان

سد محکم موشکی

کارشناسان خارجی در مورد حملات ضدتروریستی ایران بر وجه بازدارندگی این اقدام تأکید کردند

گزارش
سد محکم موشکی

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر موساد در اربیل عراق و محل تجمع تروریست‌ها در سوریه و پاکستان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. شماری از کارشناسان و دیپلمات‌های سابق کشورهای منطقه نیز در شبکه‌های اجتماعی درباره این مسئله اظهار کرده‌اند؛ ازجمله رفیق عبدالسلام وزیر خارجه سابق تونس که با اشاره به حضور مداوم عوامل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق گفته که مقام‌های مسئول باید جلوی تبدیل شدن این منطقه به مامن توطئه علیه کشورهای منطقه را بگیرند.به اعتقاد برخی ناظران، حضور عوامل اسرائیل در اربیل به تهران این حق را می‌دهد که به خاک عراق حمله کند؛ چرا که تهران قبلا به دولت عراق پیام و هشدار داده بود که در کردستان افرادی حضور دارند که علیه امنیت ملی ایران توطئه می‌کنند؛ حتی برخی در دولت عراق پاسخ داده بودند که ما سیطره‌ای بر کردستان نداریم و کردها طبق تصمیم خودشان عمل می‌کنند.


ترسیم خط بازدارندگی از سوی ایران

شرمینه نروانی، تحلیلگر ژئوپلیتیک غرب آسیا

حمله تهران به مواضع عراق به دلایل مختلفی هوشمندانه بود چون ایران با این کار به مخالفان خود یادآوری کرد که هرگز از بازی خارج نشده و علیه اهداف تروریستی، اقدام تلافی‌جویانه مشخصی انجام داد. ایران این کار را به‌گونه‌ای انجام داد که به حامیان تروریسم - آمریکا، انگلیس و اسرائیل - یادآوری کرد که جمهوری اسلامی درصورت به‌چالش کشیده‌شدن قاطعانه عمل خواهد کرد. مهم این است که ایران وارد بازی توسعه جنگ منطقه‌ای نشده است. این کشور برای دشمنان خود خط بازدارندگی ترسیم کرده و نسبت به تقابل نظامی کنترل نشده در همسایگی خود هشدار داده‌است. ایران به‌عنوان یک کشور مستقل رفتار کرد؛  چیزی که آمریکا از دیدن آن در هر جایی متنفر است. این کشور از تمامیت ارضی خود دفاع و تروریسم را مجازات کرد و برای هشدار دادن به متجاوزان گوشه‌ای از توان خود را نشان داد. تهران قشنگ بازی کرد!

تهدید حضور آمریکا در خاورمیانه

آنتونی پفاف، عضو اندیشکده شورای آتلانتیک

حملات اخیر ایران به مواضعی در عراق برخی ناظران را در واشنگتن و بغداد نگران کرده که این حملات می‌تواند تنش‌ها میان واشنگتن و تهران را گسترده‌تر کند؛نگرانی‌هایی که احتمالا جنبش حذف حضور کامل ائتلاف آمریکا در عراق را تقویت خواهد کرد. همچنین نگرانی از تشدید تنش‌ها می‌تواند روابط نظامی آمریکا و عراق را تحت فشار قرار دهد؛ به‌ویژه اینکه رئیس ستاد ارتش عراق به تازگی در مراسم یادبود قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در بغداد روی پرچم آمریکا راه رفت و آن را لگدمال کرد. شاید برخی بر این باور باشند که چنین اقداماتی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد اما واقعیت این است که تحولات فعلی نفس حضور آمریکایی‌ها در عراق را بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

حمله به عراق؛ ‌نمایش بازدارندگی تهران

محمد صالح، تحلیلگر روزنامه العربی الجدید

حملات مستقیم موشکی ایران به اقلیم کردستان بی‌سابقه نیست. تهران در سال‌های 2020و 2022  نیز این منطقه را هدف قرار داده بود. آنچه این حمله را از موارد گذشته متفاوت کرده، تلفات آن است. این حمله علاوه بر هدف قرار دادن منافع اسرائیلی- آمریکایی پیامی نیز برای کردها داشت. ایران با این اقدام تلاش کرده تا بدون ایجاد جنگی همه جانبه، توانایی بازدارندگی خود را نشان دهد.

اربیل باید مقابل حضور صهیونیست‌ها در کردستان عراق بایستد

رفیق عبدالسلام، وزیر خارجه سابق تونس

کردستان عراق جایی است که بسیاری از نیروهای شیطانی در آن پنهان شده‎اند و علیه کشورهای منطقه توطئه می‎کنند که در راس آنها دولت اشغالگر اسرائیل و سرویس‌های اطلاعاتی این رژیم قرار دارد. جنبش کردها یک جنبش معتبر با پیوندهای قوی با فلسطین و بیت‌المقدس است اما برخی از رهبران کرد وجود دارند که سرنوشت خود را به حمایت از رژیم اسرائیل گره زده‌اند. آنها باید جلوی استفاده از خاک‌شان توسط این نیروهای شیطانی را بگیرند و خانه‌شان را جارو کنند.

پیام ضدایرانی کامرون یادآور عراق عصر تونی بلر

تام لندن، اکانت خبری -تحلیلی

پست اخیر دیوید کامرون، نخست‌وزیر اسبق انگلیس که حمله ایران به اربیل را محکوم کرده است مشکل رویکرد غرب نسبت به حقوق بین‌الملل را نشان می‌دهد؛ اینکه غرب هر زمان که بخواهد می‌تواند این حقوق را زیرپا بگذارد اما از همین ابزار استفاده می‌کند تا دیگران را محکوم کند. گذشته تونی بلر را در عراق به یاد بیاورید یا دیوید کامرون را در لیبی و یا نگاهی به غزه بیندازید!

لزوم تشکیل کمیته تحقیق درباره وقایع اربیل

ائتلاف قانون عراق

 ائتلاف قانون به ریاست نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق اعلام کرده اگر مکانی که در اربیل بمباران شده، موساد آنجا حضور داشته باید هرکسی که موساد را وارد اقلیم کردستان کرده طبق قانون مجازات محاکمه شود. به‌گزارش عراق مدیا، این جریان سیاسی گفته باید کمیته‌های تحقیق قوی برای دانستن واقعیت تشکیل شود نباید به حاشیه‌ها بپردازیم. زیرا جمهوری اسلامی ایران چندین بار اربیل را مورد هدف قرار داد. دولت عراق باید در سریع‌ترین زمان ممکن این موضوع را تعیین تکلیف کند.

یادآوری دیدار بارزانی با مبدع جنگ ترکیبی موساد علیه ایران

نجاح محمدعلی، خبرنگار عراقی

تصویری دیده نشده از دیدار مسعود بارزانی و مئیر داگان، رئیس وقت موساد در اقلیم کردستان حوالی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ وجود دارد. داگان مبدع راهبرد ۵ضلعی و جنگ ترکیبی علیه ایران و عامل اصلی ترور شهیدان عماد مغنیه، علی محمدی، شهریاری، احمدی روشن و رضایی‌نژاد است. از آن گذشته، آیا می‌دانید که ترکیه 72مرکز و پایگاه امنیتی و نظامی در کردستان عراق دارد که تعداد اعضای آن بیش از 25هزار سرباز است که در 38پایگاه نظامی حضور دارند و دائماً در خاک عراق عملیات نظامی انجام می‎دهند و آنها را اعلام می‌کند؟ من در مورد حاکمیت عراق صحبت می‌کنم.

استاندارد دوگانه غرب در مشروع دانستن حملات نظامی

وئام وهاب، وزیر سابق محیط‌زیست لبنان

آیا حمله ایرانی‌ها به مراکز تروریستی در اربیل ممنوع است درحالی‌که حمله آمریکایی‌ها به مراکز حشد الشعبی وابسته به دولت عراق جایز است؟ 20سال است که آمریکایی‌ها حاکمیت عراق را نقض می‌کنند.

حمله موشکی ایران یعنی بی‎اثری تحريم

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس روابط بین‌الملل

آمریکا ایران را تحریم موشکی کرد که موشک نداشته باشد اما اکنون قدرت موشکی ایران چنان گسترش یافته است که مراکز مهمی در ارتباط با اسرائیل و وابستگان به داعش را در عراق و سوریه مورد هدف قرار می‌دهد. وقتی گفته می‌شود تحریم‌های آمریکا به اهداف خود نرسیده‌اند، یعنی این.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید