• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215904
+
-

فرسوده‌ها می‌روند، برقی‌ها می‌آیند

روز گذشته در نودویکمین پویش امیدوافتخار از تاکسی‌های برقی شهر تهران رونمایی شد

گزارش
فرسوده‌ها می‌روند، برقی‌ها می‌آیند

فرناز محمدزاده- روزنامه‌نگار

اگر بگویند یکی از اصلی‌ترین معضلات تهران را نام ببرید، چنانچه نخستین معضل، آلودگی هوا در ذهن‌تان نقش نبندد، قطعا به‌عنوان معضل دوم این شهر آن را عنوان خواهید کرد. درواقع این معضل که سال‌هاست بر آسمان پایتخت سایه انداخته و در نیمه دوم سال هم به اوج خود می‌رسد، دیگر نفس تهران‌نشینان را به شماره انداخته و به نوعی هرکس به‌دنبال فرار از این شهر غبار‌گرفته است. برای رسیدن به آسمان آبی و هوایی پاک قانون هوای پاک در سال‌96 مصوب شد و ‌این قانون شهرداری‌های کلانشهرها را ملزم به نوسازی و برقی‌سازی ناوگان کرد و شهرداری تهران نیز از این الزام بی‌بهره نیست. علاوه بر این، در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به موضوع کمک دولت به شهرداری‌ها در نوسازی و توسعه ناوگان عمومی تأکید شده است.
براساس این قوانین بالادستی، روز گذشته شاهد رونمایی از تاکسی‌های برقی برای شهر تهران با حضور وزیر صمت و شهردار تهران بودیم و در نودویکمین پویش امیدوافتخار، 198خودروی برقی به‌عنوان تاکسی، تحویل شهرداری تهران شد. برقی‌سازی ناوگان که امروزه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به سمت و سوی آن حرکت کرده‌اند، در پایتخت نیز در مسیر عملیاتی‌شدن قرار گرفته و در گام نخست تاکسی‌ها که سهم قابل‌توجهی را در آلودگی هوا دارند، وارد این فرایند شده‌اند.
برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دولت مورد تأکید جدی قرار گرفته و مدیریت شهری یکی از اصلی‌ترین راه‌های گریز از هوای آلوده را این موضوع می‌داند. درواقع کاهش خودروهای بنزینی در سطح شهر نه‌تنها هوای پاک را تقدیم ‌شهر تهران خواهد کرد بلکه در کاهش میزان مصرف سوخت هم مؤثر خواهد بود. در مدل جدید واگذاری خودروهای برقی به رانندگان تاکسی، بخش خصوصی وارد عمل خواهد شد و این رانندگان بدون آنکه مجبور باشند مبالغ هنگفتی را بابت خرید این خودروها بپردازند، می‌توانند با این خودروها کار کرده و صاحب درصدی از این کارکرد باشند. این امر شرایطی را به‌وجود خواهد آورد که ناوگان تاکسیرانی در پایتخت با سرعت بیشتری در مسیر برقی‌سازی قرارگیرد.

مکث
تغییر در مدل خدمتگزاری تاکسیرانی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران:  مدل واگذاری خودرو در حال تغییر است. در تاکسی‌های امروز قیمت معنا ندارد به این دلیل که ۹‌شرکت برای ارائه خدمت، کار حرفه‌ای می‌کنند. با تصمیم خوب وزیر صمت مقرر شد که قرارداد ساخت ۴۹‌هزار تاکسی برقی را با شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده داخلی منعقد کنیم و تاکسی‌های برقی را در قالب شرکت‌های خصوصی که تحت مالکیت خودشان باشد اما در چارچوب قوانین تاکسیرانی، به‌کار گیرند. قیمت این خودرو نزدیک به ۲۰‌هزار دلار است که حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و 200میلیون برآورد می‌شود. دولت از ماده‌۱۲ برای این امر تسهیلات درنظر می‌گیرد و شهرداری نیز براساس قدر‌السهمی که از دولت گرفته، خودرو از چین وارد می‌کند. درواقع ۲۵‌هزار تاکسی برقی را شهرداری و ۴۹‌هزار تاکسی برقی را شرکت‌های خصوصی تامین و به‌کارگیری می‌کنند. عمده واردات آن در 6‌ماه اول سال آینده است. باید شرکتی تاسیس شود که مدل خدمتگزاری در تاکسیرانی را تغییر بدهد و راننده هم قدر‌السهم و سود سالانه ببرد، هم حقوق ماهانه. آنچه مهم است، اینکه به رانندگان خدمت ارائه کنیم. ۷۸‌هزار تاکسی و ون داریم که حدود ۹۶‌درصد آنها فرسوده است. با استفاده از شرکت‌های اینترنتی و با تبدیل سازمان تاکسیرانی به شرکت می‌توان کاری کرد که راننده‌ها سهامدار شرکت شوند و کار حرفه‌ای دقیق مبتنی بر ارائه خدمت داشته‌باشند.

مکث
تأثیر برقی‌سازی بر محیط‌زیست

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت:  ایران جزو چند کشور اول دنیا در زمینه برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. ما فقط بهره‌بردار نیستیم، بلکه دانش برقی‌سازی خودروها در حالی در کشور ما از سالیان قبل وجود داشته که در هندسه ذهنی بسیاری از کشورهای دنیا برقی‌سازی‌ نمی‌گنجد و ما جزو نادرترین کشورهایی هستیم که این فناوری را داریم و جالب است بدانید که ماشین من 5سال پیش برقی شد که هنوز نحوه برقی‌سازی‌ که برای خودروی خودم داشتم، در دنیا تجاری نشده است. برقی‌سازی‌ خودروها برای محیط‌زیست بسیار مهم است. تغییرات اقلیمی که اکنون می‌بینیم، ناشی از خرابکاری‌هایی است که انجام می‌دهیم؛ لذا هرچه سریع‌تر باید این فرایند را انجام دهیم. خودروهای برقی 2نسل دارند؛ خودروهای برقی نسل امروز و نسل فردا. در مورد خودروهای برقی نسل امروز باید بگویم که برای باتری‌های لیتیومی و بازیابی آنها باید فکری کرد. به‌زودی لیست خودروهای برقی را روی سایت می‌گذاریم. سال‌هاست که تعرفه واردات خودرو زیاد است اما حالا تعرفه واردات خودروهای برقی را یک درصد اعلام کردیم؛ یعنی اینکه من به مردم آدرس می‌دهم که بیایید از خودروهای برقی استفاده کنید و درنظر داریم هر هفته یک نمونه خودروی برقی رونمایی کنیم.

مکث
فرسودگی 50هزار تاکسی در پایتخت

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران: سازمان تاکسیرانی ظرفیت‌های بزرگی دارد که اگر تبدیل به فعل شود، می‌تواند تحول چشمگیری ایجاد کند. در شورای شهر تهران در برنامه چهارم تحول، هدف‌گذاری کردیم که سالانه حداقل ۵‌هزار تاکسی را نوسازی کنیم و این فرسودگی موجود در تاکسی‌ها ناشی از این است که در دوره قبلی مدیریت شهری کار جدی در این زمینه انجام نشد. این دوره از مدیریت شهری، شهر را با ۵۰هزار تاکسی فرسوده تحویل گرفته است، اما همت بالای شهردار تهران نویدبخش یک تحول بزرگ و چشمگیر در بحث ناوگان تاکسی و حمل‌ونقل عمومی است‌.

مکث
کاهش دغدغه‌های محیط‌زیستی با ورود تاکسی برقی‌ها
شادی مالکی، سرپرست سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران: با‌توجه به تدبیر شهردار، سازوکار ورود تاکسی برقی به پایتخت دنبال خواهد شد. تاکسی سهم ‌۱۸‌درصدی در جا‌به‌جایی مسافر در تهران دارد و با توجه به مصرف سوخت، تاکسی‌هایی که عمدتا هم فرسوده هستند، شهرداری به‌سمت برقی‌سازی‌ رفت و با تدابیر شهردار تهران گام‌های رو به جلویی در این حوزه برداشته شود. در 2سال گذشته در بحث نوسازی اقدامات خوبی صورت گرفته و پرداخت تسهیلات ۸‌درصدی با بازپرداخت ۶۰‌ماهه ازجمله این طرح‌ها بوده است. بیش از ۴‌هزار دستگاه تاکسی از سال گذشته تاکنون در چرخه نوسازی قرار گرفته و تا پایان سال ۱۰۰۰‌دستگاه دیگر نوسازی خواهد شد. جلوگیری از مصرف سوخت و کاهش مواد مصرفی مانند روغن موتور از دغدغه‌های جدی در حوزه محیط‌زیست است و با ورود تاکسی‌های برقی، این مسائل برطرف خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید