• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215816
+
-

دست‌های‌خالی

از ادعای مدیر تئاتری تا جواب دبیر دوره قبلی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

گزارش
دست‌های‌خالی

فهمیه پناه آذر-روزنامه‌نگار

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی آغاز می‌شود که هیچ نامی از کارگردانان شناخته شده در برنامه اجراها دیده نمی‌شود.  با اینکه ۵ بخش به جشنواره اضافه شده اما در جدول اجرا بخش عمده نمایش‌ها برای گروه‌های دانشجویی است. جشنواره تئاتر دانشگاهی یکی از جشنواره‌های مهم و مؤثری است که وجودش برای تئاتر امروز ما غنیمت است. اما مشخص نیست،چرا بخش بیشتر اجراهای یک جشنواره بین‌المللی که بزرگ‌ترین ویترین تئاتری کشور است، شامل اجراهای دانشگاهی است.‌

فربه کردن جشنواره تئاتر فجر
این جشنواره مانند هر دوره که دبیر جدیدی برایش انتخاب می‌شود، بخش‌هایی را بنا به سلیقه و دلخواه دبیر و تیم برگزار‌کننده اضافه یا کم می‌کند؛ در این دوره مهدی سقایان که بیشتر یک چهره دانشگاهی است، ۵ بخش را برای نخستین بار به جشنواره اضافه کرده است. جشنواره‌ای که بعد از ۴۰سال باید به لحاظ کیفی رشد کند، بیشتر طول و عرضش اضافه می‌شود. علاوه بر اجراهای بخش مرور که گروه‌های تهرانی به واسطه اجرایی که داشتند، شناخته شده ‌اند، به لحاظ کیفی مشخص نیست دیگر اجراها به چه شکل هستند. در این دوره از جشنواره بیشترین اجراها برای گروه‌های تئاتر شهرستان‌ها و گروه‌های دانشجویی است.

جشنواره از نگاه آماری
در این دوره از جشنواره، در بخش مسابقه ایران، ۳۴نمایش حضور دارد. در بخش بین‌الملل ۸نمایش از کشورهای عراق، یونان، ایتالیا، ارمنستان شرکت می‌کند که از میان آنها کشور ارمنستان با 3اثر جزو پرکارهای بخش بین‌الملل است. در این دوره از جشنواره ۵نمایش درباره سردار سلیمانی، ۸نمایش درباره غزه و یک اثر هم درباره حکیم نظامی تولید و روی صحنه می‌رود. در بخش نمایشنامه‌نویسی بیش از ۳۷۰اثر به دبیرخانه رسیده که ۵اثر به‌عنوان آثار برگزیده معرفی می‌شوند.

 25نمایش دانشجویی در فجر
البته دبیر جشنواره در نشست خبری عنوان کرده: «2سالی است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده و به همین دلیل با همراهی معاونت فرهنگی وزارت علوم برای این بخش جشنواره چهل‌ودوم تامین بودجه شد و ۲۵نمایش و یک نمایش مهمان در این بخش حاضر هستند.» قرار است جشنواره تئاتر فجر بعد از ۴۲دوره که از برگزاری‌اش می‌گذرد، در ۱۲بخش کارش را ادامه دهد. جشنواره‌ای که بعد از ۴۰سال باید آنقدر بالغ شود که بتواند طیف‌های زیادی از گروه‌های نمایشی را همراه خود کند.

ریخت‌وپاش‌هایی که کسی گردن نمی‌گیرد


در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر فجر، نشست خبری این دوره از جشنواره با حضور دبیر و کاظم نظری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی در حالی برگزار شد که مدیر مرکز از ریخت و پاش‌های جشنواره دوره قبل گله کرد؛ وی در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد که بخشی از هزینه‌های دوره قبل صرف هتل و ریخت و پاش‌ها شده و امسال صرفه‌جویی زیادی صورت گرفته است. وی همچنین عنوان کرده: ریخت ‌و پاش‌هایی که شد کمر ما را شکست، اصولا درست نیست به اسم رویداد انقلاب بودجه را در جاهای دیگر هزینه کرد. امسال این اتفاق نیفتاد و دبیر جشنواره تمام تلاش خود را کرده است تا بودجه برای تئاتر ونه‌حاشیه تئاتر هزینه شود. این اظهارنظر برای کوروش زارعی که دبیری جشنواره سال گذشته را برعهده داشت، خوش نیامد و عنوان کرد: «ریخت و پاش‌های جشنواره تئاتر فجر۴۱؟ کدام ریخت ‌و پاش؟ مگر ریالی دست من بود»‌ کاظم نظری هم پاسخ داد: «به‌احترام جشن‌های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فعلا سکوت می‌کنم. جواب مفصل بماند برای بعد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید