• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215733
+
-

سوپر ال‌کلاسیکو

رئال طوری اتلتی و بارسا را تحقیر کرد که به این زودی‌‌ها فراموش نشود

سوپر ال‌کلاسیکو

ال‌کلاسیکوی فینال سوپرجام اسپانیا را دیدید؟ بازی کاملا یکطرفه بود. تیم ژاوی حرفی برای گفتن نداشت و نقطه قوت‌های قبلی بارسا ازجمله قدرت دفاعی آرائوخو یا هوش دی‌یونگ در میانه میدان تبدیل به نقطه ضعف شده بود. وقتی بارسلونا در تگزاس در یک بازی دوستانه پیش‌فصل در ‌ماه ژوئیه رئال‌مادرید را شکست داد، دنی کارواخال در واکنش گفت: «مطمئنم وقتی زمان رقابت‌های واقعی فرا برسد، بالاتر از بارسلونا خواهیم بود.» به‌نظر می‌رسد حق با او بود.
این نخستین باری بود که در مدل جدید سوپرجام اسپانیا در فینال، قهرمان لیگ و قهرمان کوپا به مصاف هم می‌رفتند و در این دوره تیم قهرمان کوپا دل‌ری فاتح سوپرجام شد. در هر 4دوره قبلی تیم‌های قهرمان لالیگا و جام‌حذفی نتوانسته بودند سوپرجام را ببرند. رئال‌مادرید در 2سال اخیر با بازگشت آنچلوتی 7جام کسب کرده؛ یک چمپیونزلیگ، یک لالیگا، یک کوپا، یک جام‌جهانی باشگاه‌ها، یک سوپرجام اروپا و 2سوپرجام اسپانیا. در این مدت بارسایی‌ها فقط 2جام برده‌اند؛ لالیگا و سوپرجام اسپانیا.
۲۳۹۷۷نفر برای تماشای بازی فینال در ورزشگاه الاول پارک ریاض حضور داشتند و عجیب اینکه بیشتر آنها هوادار رئال بودند درحالی‌که وقتی توپ زیر پای تونی کروز می‌رفت او را هو می‌کردند چون هافبک آلمانی رئال، علیه پروژه فوتبال در عربستان و آزادی در این کشور مصاحبه کرده بود. برای جشن قهرمانی و دریافت جام هم همه بازیکنان رئال پیراهنی با فونت عربی پوشیدند به جز کروز. مهندس رئالی‌ها سی‌ودومین جام عمرش را به‌دست آورد. هیچ جامی وجود ندارد که او نبرده باشد غیراز یورو.
البته رئالی‌ها دیگر فرصتی برای خوشحالی بابت سخت‌ترین سوپرجام تاریخ که مجبور شدند اتلتیکو را 5 بر 3 و بارسلونا را 4 بر یک ببرند، ندارند چون باید خودشان را برای مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی (تک‌بازی) در زمین اتلتیکومادرید که پنجشنبه برگزار می‌شود، آماده کنند. عرف در فوتبال اسپانیا می‌گوید وقتی قهرمانی تیمی مسجل شده باشد، در نخستین بازی بعدی بازیکنان تیم حریف برای قهرمان تونل افتخار بزنند اما بعید است اتلتیکو پنجشنبه در مترو پولیتانو چنین کاری انجام دهد چون سال گذشته هم که رئال‌مادرید پس از قهرمانی لالیگا به متروپولیتانو رفت از تونل افتخار خبری نبود.
    فلورنتینو پرس با عبور از سانتیاگو برنابئو به پرافتخارترین رئیس تاریخ باشگاه رئال‌مادرید تبدیل شد با 33قهرمانی فوتبال در دوران مدیریتش؛ 6لیگ قهرمانان اروپا، 5جام باشگاه‌های جهان، 5سوپرجام اروپا، 6لالیگا، 3جام‌حذفی اسپانیا، 7سوپرجام اسپانیا و یک جام بین قاره‌ای. با احتساب افتخارات تیم بسکتبال تعداد جام‌های گادفادر به عدد 59 رسید و حالا یک جام تا عدد رند 60 فاصله دارد.
    کارلو آنچلوتی با تعداد 11جام زین‌الدین زیدان برابر شد. او حالا فقط 3جام دیگر تا رکورد جاودانه میگل مونیوس فاصله دارد تا به پرافتخارترین سرمربی تاریخ رئال تبدیل شود و این در حالی است که تا سال 2026هم قرارداد دارد و احتمالا به این رکورد دست پیدا می‌کند. آنچلوتی به غیراز لالیگا که تنها یک‌بار موفق به فتح آن شده و شاید این فصل تعدادش را دو‌برابر کند، از هر جامی برای رئالی‌ها 2تا به ارمغان آورده؛ 2لیگ قهرمانان، 2جام‌حذفی، 2سوپرجام اسپانیا، 2سوپرجام اروپا و 2جام‌جهانی باشگاه‌ها.
    این دویست‌و شصت‌و‌چهارمین بازی آنچلوتی به‌عنوان مربی مادرید بود؛ 119بازی در نخستین دوره از سال 2013 تا 2015 و 145بازی از زمان بازگشت در تابستان2021. فقط میگل مونیوس افسانه‌ای (605) بازی‌های بیشتری روی نیمکت مادرید در دهه‌های 1950 و 1960 داشته است.
    آمار ال‌کلاسیکوهای سوپرکاپ: 16بازی؛ 9برد رئال، 2تساوی و 5برد بارسا.
    آمار ال‌کلاسیکو‌های تاریخ؛ 255بازی، 104برد رئال‌مادرید، 52مساوی، 100برد بارسلونا، 430گل رئال‌مادرید، 417گل بارسلونا.
    وینیسیوس جونیور فقط با 3گل در 15‌ ال‌کلاسیکوی قبلی وارد بازی شد و با این تصور که آرائوخو، مدافع بارسلونا اغلب در دوئل‌های شخصی از او بهتر عمل کرده، شانس گلزنی چندانی نداشت. او در برد 5گله مقابل اتلتی در بازی نیمه‌نهایی هم گلی نزده بود اما این ذهنیت خیلی طول نکشید تا تغییر کند. دقیقه 7 بازی وینی نخستین لمس عالی را با توپ داشت و پاس بلینگام او را به چهارمین گلش رساند. بازی به نیمه نرسیده بود که اتفاقات مهم‌تری افتاد و وینیسیوس با هت‌تریک در این بازی تعداد گل‌هایش را در ال‌کلاسیکو به 6گل رساند. اما در تیم مقابل آرائوخو یکی از بدترین بازیکنان در این تورنمنت بود. او روی گل دوم هم 2 اشتباه در آفسایدگیری و تعقیب وینی داشت و یک پنالتی هم روی او مرتکب شد و سرانجام دقیقه70به‌خاطر خطای خشن روی این بازیکن کارت زرد دوم و کارت قرمز دریافت کرد.

بیشترین تأثیرگذاری روی گل برای رئال‌مادرید در این فصل؛ جود بلینگام23، رودریگو20، وینی جونیور13، خوسلو12، براهیم دیاز9، تونی کروز و دنی کارواخال7 و لوکا مودریچ6.

ناچو  و لوکا مودریچ به یک قدمی رکورد مارسلو و کریم بنزما که با 25جام پرافتخارترین بازیکنان تاریخ باشگاه هستند، رسیدند. هر دوی آنها 24جام به‌دست آورده‌اند. سوپرکاپ اسپانیا نخستین جامی بود که ناچو به‌عنوان کاپیتان بالای سر می‌برد. آنها از رکورد 23جام پاکو خنتو عبور کردند. کارواخال هم 23جامی شد و سرخیو راموس و سانچس را جا گذاشت.

آمار ژائو فیلیکس در 10بازی که مقابل رئال‌مادرید داشته؛ 8باخت، 2تساوی، بدون برد و بدون گل زده یا پاس گل.

بارسلونا پس از 70سال در کمتر از یک سال 2بار بازی را با 4گل خورده به رئال واگذار کرد.

ژاوی به نخستین سرمربی بارسلونا طی 70سال گذشته تبدیل شد که در کمتر از یک سال در 4 ال‌کلاسیکو شکست می‌خورد. او در  3 ال‌کلاسیکوی آخر 10گل خورده و تیمش فقط 2گل به رئال زده است. حالا تعداد شکست‌های او مقابل آنچلوتی از پیروزی‌هایش بیشتر شده؛ 4پیروزی، بدون مساوی، 5شکست، 15گل زده و 18گل خورده. تا پیش از این دیدار همه‌‌چیز ازجمله گل‌های رد و بدل شده بین دو سرمربی برابر بود.

لواندوفسکی که سعی داشت وینیسیوس را سر گل سوم این بازیکن و ضربه پنالتی مسخره کند، به‌نوعی به او راهنمایی و تقلب رساند. مکالمه این دو به این شکل بود: لوا: «تو می‌خواهی پنالتی بزنی؟ تو؟» وینیسیوس: «چی می‌گی؟» لواندوفسکی: «برای پنالتی زدن باید دورخیز کنی بعد به توپ ضربه بزنی، برو، بزن بیرون...» او همان کار را کرد و ضربه‌اش گل شد.

رئال‌مادرید در 24بازی از 28بازی خود در این فصل پیروز شده است. تنها شکست این تیم باخت 3 بر یک دربی مادرید در دور رفت لالیگا مقابل اتلتی
بود.

هت‌تریک وینی، سریع‌ترین هت‌تریکی بود که یک بازیکن مادریدی در ال‌کلاسیکو از سال1951 به ثبت رساند؛ دقایق 7، 10 و 33.
این پنجمین هت‌تریکی بود که در این قرن در ال‌کلاسیکو به ثمر می‌رسید؛ کریم بنزما (5آوریل2023 در کوپا‌دل‌ری)، لوییس سوارس(28اکتبر2018 در لالیگا) مسی(23مارس 2014در لالیگا) و مسی(10مارس2007 در لالیگا) 4هت‌تریک قبلی بودند. وینی در 41دقیقه 3گل به بارسا زد.

حالا رئال تنها یک سوپرجام از بارسلونا کمتر دارد؛ 13جام مقابل 14جام. از زمان 4تیمی شدن سوپرجام رئالی‌ها 3بار برده‌اند، یک‌بار بارسلونا قهرمان شده و یک‌بار هم اتلتیک بیلبائو.


ژاوی فعلا اخراج نمی‌شود
اوضاع اقتصادی بارسلونا اجازه تغییر سرمربی را نمی‌دهد
لاپورتا وقتی به ریاست بارسلونا برگشت باشگاه بدهی زیادی داشت که بیشتر به‌خاطر خاصه‌خرجی مدیران قبلی مخصوصا بارتومئو بود. لیونل مسی و دوستانش شامل بوسکتس، سوارس، آلبا و... حقوق‌های نجومی می‌‌گرفتند. مسی فقط در یک فقره 70میلیون یورو بابت پاداش وفاداری دریافت کرده بود و با قراردادی رایگان هم به پاری‌‌سن‌ژرمن رفت. کاری که لاپورتا کرد این بود که باشگاه را از ورطه ورشکستگی نجات دهد؛ با فروش بخش قابل‌توجهی از درآمدهای 25سال‌آینده و واگذاری استودیو بارسا و... ستاره‌های زیادی هم جذب شدند ازجمله ژول کنده، رافینیا، لواندوفسکی و... و بازیکنانی مثل سوارس، بوسکتس، آلبا و پیکه به درهای خروجی هدایت شدند. با همه اینها به‌نظر نمی‌رسد بارسلونا با ژاوی به دوره طلایی 2دهه اول قرن 21خود برگردد. سرمربی بارسلونا بعد از باخت در فینال سوپرجام مقابل رئال‌مادرید برای نخستین بار شکست را پذیرفت و آن را گردن داور و بازیکن خودش نینداخت و از هواداران عذر خواست:‌«از هواداران عذرخواهی می‌کنم چرا که بازی برای ما مشکل شد. در دوران فوتبالم شکست‌هایی را تجربه کرده‌ام و در نهایت واکنش مناسبی داشتیم. بارسا باز خواهد گشت. این بازی می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر رقابت کنیم. روزهای سختی در پیش است. باید انتقادها را تحمل کنیم و بپذیریم که در سطح لازم برای فینال نبودیم. من به این پروژه و خودم و بازیکنانم ایمان دارم.» دکو، مدیر ورزشی باشگاه تأیید کرده است که موقعیت ژاوی در خطر نیست. از داخل باشگاه خبر می‌رسد که تحت هر شرایطی این سرمربی تا پایان فصل می‌ماند و تابستان درباره آینده او و تیم تصمیم گرفته می‌شود.
    ژاوی هشتمین سرمربی تاریخ بارسلوناست که در حداقل 2بازی مقابل رئال‌مادرید 4گل یا بیشتر دریافت کرده است. آخرین کسی که این کار را انجام داد فرانک رایکارد در سال‌های 2005 و 2008 بود.
    سوپرکاپ 2023که بارسا آن را به‌دست آورد، شبیه شروع یک دوره بالقوه موفق تحت هدایت ژاوی به‌عنوان مربی بود. یک سال بعد، همین رقابت‌ها به آغاز یک پایان تبدیل شد. بارسلونا در 5سال گذشته دوره‌های بسیار بدتری را هم تجربه کرده و مربیان بدتری را هم به‌خودش دیده. چیزی که روشن است اینکه تیم فعلی تیمی است که با نظر ژاوی بسته شده. لاپورتا و ماتئو آله‌مانی برایش بازیکنان زیادی را رایگان، قرضی یا با پول خریده‌اند اما به‌نظر می‌رسد ظرفیت مربیگری ژاوی کمتر از استعداد بازی‌اش باشد. بارسا با او آینده‌ای ندارد و به جایی رسیده که حتی تیم ملی سن‌مارینو به‌عنوان ضعیف‌ترین تیم فیفا در یک توییت آنها را مسخره کرده و خواسته است که یک بازی با این تیم انجام دهند. فعلا پلن دومی وجود ندارد و کسی مدنظر باشگاه نیست. وضعیت مالی هم اجازه فسخ قرارداد با ژاوی و پرداخت رضایتنامه مربی بعدی یا حقوق او را نمی‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید