• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215709
+
-

جشنواره تئاتر فجر و سهم گروه‌های شهرستان

مهدی حامد مقائیان: تئاتر مشکل بودجه و زیرساخت دارد

برگزارکنندگان جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر عنوان کرده‌اند؛ این دوره، صرفه‌جویی‌هایی برای این رویداد بزرگ دارند، اما این صرفه‌جویی به معنی پرهیز از ریخت و پاش‌هاست.
نشست خبری جشنواره تئاتر فجر با حضور مهدی حامد سقایان، دبیر جشنواره و کاظم نظری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد. همچنین در این نشست با حضور نماینده وزارت علوم تأکید شد که بخش مسابقه دانشجویی در این دوره از جشنواره، هرگز به ‌عنوان آلترناتیو جشنواره تئاتر دانشگاهی نیست.
این دوره از جشنواره در حالی برگزار می‌شود که در جدول اجراها نامی از کارگردانان شناخته شده دیده نمی‌شود و بخشی از اجراها هم برای تئاتر دانشگاهی است.
سقایان با تشریح ۱۲بخش این دوره از جشنواره افزود: ۵بخش برای نخستین‌بار در جشنواره امسال برگزار می‌شود. سقایان با ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مرور و تازه‌های تئاتر ایران خبر داد که در بخش مسابقه ایران، ۳۴نمایش حضور دارند. به‌گفته او، در بخش بین‌الملل ۸ نمایش از کشورهای عراق، یونان، ایتالیا و ارمنستان حضور دارند که ارمنستان با داشتن ۳ اثر در جشنواره امسال، حضور ویژه‌ای دارد. دبیر چهل و دومین جشنواره تئاترفجر همچنین خبر داد که در این دوره از جشنواره ۵نمایش درباره سردار سلیمانی، ۸نمایش درباره غزه و یک اثر هم درباره حکیم نظامی خواهیم داشت و نمایشی هم ویژه حادثه کرمان اجرا خواهد شد. به‌گفته او در بخش نمایشنامه‌نویسی بیش از ۳۷۰اثر رسیده که ۵اثر به‌عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد.
وی با اشاره به مشکلات گوناگون تئاتر ابراز تأسف کرد: تئاتر از نظر بودجه و زیرساخت با مشکلات جدی روبه‌روست و در این ۴۳سال فقط سالن سخنرانی ساخته شده؛ درحالی‌که ما نیازمند سالن تئاتر هستیم. یک اداره کل نمی‌تواند پاسخگوی همه مشکلات تئاتر باشد و ما نیازمند تاسیس سازمان تئاتر هستیم تا بتواند به امور هنرمندان این رشته در سراسر کشور بپردازد. افتتاحیه جشنواره چهل‌ودوم، روز اول بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های رادیو و تلویزیون و نمایشنامه‌نویسی و با تجلیل از یکی از هنرمندان فعال تهیه‌کننده در تماشاخانه ایرانشهر برپا می‌شود. مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بودجه جشنواره و مشکلاتی که بابت کمبود بودجه سال گذشته ایجاد شد، گفت: سال گذشته همه هزینه‌های جشنواره را تامین کردیم. آنچه باقی ماند، هزینه هتل و برخی ریخت و پاش‌های اضافی بود. درحالی‌که درست نیست به اسم جشنواره انقلاب، جاهای دیگر هزینه کنیم. به همین دلیل امسال هزینه اضافی نداریم و حتی اعضای ستاد جشنواره از خانه غذا می‌آورند!

این خبر را به اشتراک بگذارید