• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215597
+
-

هوش مصنوعی اثر انگشت انحصاری را رد کرد

دانش
هوش مصنوعی اثر انگشت انحصاری را رد کرد

همیشه گفته‌اند هر فردی اثر انگشت منحصر به‌خود را دارد اما این نظریه اکنون توسط تحقیقات دانشگاه کلمبیا به چالش کشیده شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، تیمی در دانشگاه ایالات متحده یک ابزار هوش مصنوعی را برای بررسی 60هزار اثر انگشت آموزش دادند تا ببینند آیا می‌تواند مشخص کند کدام اثر انگشت متعلق به کدام فرد است. محققان ادعا می‌کنند که این فناوری می‌تواند با دقت 75تا 90درصد تشخیص دهد آیا اثر انگشتان مختلف از یک فرد گرفته شده است یا خیر. اما آنها مطمئن نیستند که این مدل چگونه کار می‌کند.
محققان فکر می‌کنند که ابزار هوش مصنوعی اثر انگشت را به روشی متفاوت از روش‌های سنتی تجزیه و تحلیل می‌کند؛ با تمرکز بر جهت‌گیری برجستگی‌ها در مرکز انگشت به جای روشی که در آن برجستگی‌ها و دوشاخه‌های فردی به پایان می‌رسند که به‌عنوان جزئیات شناخته می‌شوند.
پروفسور هاد لیپسون، استاد روباتیک دانشگاه کلمبیا که بر این مطالعه نظارت داشت، گفت: «روشن است هوش مصنوعی از نشانگرهای سنتی که پزشکی قانونی برای دهه‌ها استفاده می‌کرده است، استفاده نمی‌کند بلکه از چیزی مانند انحنا و زاویه چرخش‌ها در مرکز استفاده می‌کند.» به‌گفته پروفسور لیپسون هم او و هم گیب گوئو، دانشجوی مقطع کارشناسی، هر دو از این نتیجه شگفت‌زده شدند. گراهام ویلیامز، استاد علوم‌پزشکی‌قانونی در دانشگاه هال، گفت که ایده اثر انگشت منحصربه‌فرد هرگز قاطعیت نداشته است: «ما در واقع نمی‌دانیم که اثر انگشت منحصربه‌فرد است. فقط تا جایی که می‌دانیم، هنوز هیچ 2 نفری اثر انگشت یکسانی را نشان نداده‌اند.»
تیم دانشگاه کلمبیا که هیچ‌یک از آنها سوابق پزشکی قانونی ندارند، اعتراف کردند که برای رسیدن به قطعیت، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. ابزارهای هوش مصنوعی معمولاً روی حجم وسیعی از داده‌ها آموزش می‌بینند و برای توسعه بیشتر این فناوری به تعداد زیادی اثر انگشت نیاز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید