مسئولیت مدیر ساختمان در حوادث
مسئولیت مدیر ساختمان تنها به محاسبه شارژ و پرداخت قبوض محدود نمیشود بلکه آپارتمان مسئولیتهای دیگری هم برای مدیر ساختمان ازجمله تعمیر و نگهداری دورهای آسانسور، بیمه کردن ساختمان در برابر حوادث و... ایجاد میکند که درصورت انجام ندادن این وظایف ممکن است مدیر به دردسر بیفتد.پروین رضازاده، وکیل دادگستری و عضو مرکز وکلای قوه قضاییه استان البرز درباره مسئولیت مدیر ساختمان در قبال بیمه کردن یک آپارتمان میگوید: در ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمانها بیان شده است که «مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را بهعنوان یک واحد در مقابل آتشسوزی بیمه کنند. سهم هریک از مالکان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آنها به وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکا اخذ و به بیمهگر پرداخت خواهد شد. درصورت اقدام نکردن و بروز آتشسوزی مدیر یا مدیران، مسئول جبران خسارات وارده هستند.»او میافزاید: مدیر ساختمان در قبال این حوادث مسئولیت کیفری ندارد و تنها دارای مسئولیت مدنی است، یعنی درصورت بیمه نکردن ساختمان از سوی مدیر ساختمان و بروز حادثه هر یک از ساکنان میتوانند برای جبران خسارت از طریق مراجع قضایی علیه مدیر یا مدیران ساختمان اقدام قانونی کنند. این وکیل ادامه میدهد: 5بیمه اجباری برای مدیر ساختمان وجود دارد. بیمه آتشسوزی(بیمه آتشسوزی حوادثی را پوشش میدهد که موجب آتش گرفتن ساختمان شود، حوادثی مثل ایجاد آتش، صاعقه و انفجار). بیمه مسئولیت مدنی آسانسور(حوادث ناگواری مثل سقوط، پاره شدن فنر و حتی گیر کردن میان طبقات). بیمه حوادث داخل ساختمان(مراحل ساختوساز مثل گودبرداری، سفتکاری، اجرای پی یا سیمکشی و لولهکشی یا هرگونه حادثهای که داخل چهارچوب ساختمان اتفاق میافتد). بیمه حوادث سرایدار، نگهبان یا کارگر (مدیر ساختمان، نسبت به هر فردی که به هر عنوانی مانند سرایداران، نگهبانان و کارگران در ساختمان مشغول بهکار است کارفرما محسوب میشود و اگر حادثهای تهدیدشان کند، مسئولیت جبران آن متوجه مدیر ساختمان است). بیمه سرایت آتشسوزی به مکانهای مجاور (آتشسوزی ساختمان یا منزل به سایر ساختمانها سرایت کند و موجب وارد شدن خسارت به اشخاص ثالث شود).