• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 22 دی 1402
کد مطلب : 215340
+
-

عروس دریایی در سودوکو!

ناصر فروندیان

سلام. این جلسه در مورد آخرین تکنیک خانواده N Fish که به عروس دریایی یا Jelly Fish معروف است می‌آموزید. تکنیک‌های  این خانواده را بر اساس تعداد واحدهایش می‌شناسیم:
1 - دو واحدی X Wing
2 - سه واحدی SwordFish
3 - چهار واحدی JellyFish
4 - پنج واحدی Squirmbag
5 - شش  واحدی Whale
6 - هفت واحدی Leviathan

ما 3 تکنیک آخر را در این دوره آموزشی تدریس نمی‌کنیم و از این خانواده به همان عروس دریایی بسنده می‌کنیم که نیاز به چهار ردیف و چهار ستون مرتبط باهم دارد. اگر «شمشیرماهی» را خوب یادگرفته باشید، یادگیری عروس دریایی بسیار ساده است. برای مرور دروس قبلی، حتما از آرشیو همشهری، کلاس‌های گذشته را ببینید.
خب برای شناخت عروس دریایی، سراغ سودوکوی پایین می‌رویم:

کاندیدای مورد نظر ما رقم 2 است.  اول باید تمامی کاندیداهای 2 موجود در این سودوکو را رنگ کنیم و بعد باید «ارتباط‌های قوی» موجود بین ردیف و ستون‌ها را به رنگ دیگری دربیاوریم.  ما اول تمامی خانه‌هایی که دارای کاندیدای 2 هستند را سبزرنگ کردیم، بعد متوجه شدیم که ردیف‌های اول، چهارم، هفتم و نهم در ستون‌های اول، سوم، هفتم و نهم یک ارتباط معنا دار و قوی دارند! پس این‌ها  را به رنگ زرد درآوردیم.
از آنجایی که تکنیک ما به‌صورت ردیفی پیدا شد، انتظار داریم تمامی کاندیداهای ۲ موجود در بین ستون‌های زرد رنگ حذف شوند. برای همین رنگ کاندیداهای 2 موجود در ستون پنجم و هشتم را دوباره حذف کردیم(چون هیچ‌گونه ارتباطی به تکنیک مورد نظر ما ندارند). این‌طور شد که  به شکل بالا رسیدیم. شکل بالا یک نمونه کامل از JellyFish با فرمت 4-4-4-4  است. یعنی در هر واحد(ستون یا ردیف)، تمامی خانه‌های تکنیک شامل کاندیدای 2 هستند.
خب تمام حرف عروس دریایی این است که خانه هایی که به رنگ سبز هستند نمی‌توانند کاندیدای 2 صحیحی داشته باشند. دلیلش هم کاملا ساده و منطقی است و دقیقا مانند تکنیک SwordFish و Xwing است. صد البته طبق قانون ارتباط قوی و ضعیف، ما می‌دانیم که برای چهار ردیف موجود در سودوکوی بالا که به رنگ زرد در آمده است، ما نیاز به چهار کاندیدای 2 داریم. یعنی هر ردیف یک کاندیدای 2 نیاز دارد. نکته جالب اینجاست که هریک از خانه‌های زرد سودوکوی بالا اگر 2 شوند(چون یک ردیف و یک ستون کاندیدای2 را از دست خواهد داد) پس بدون شک ما به تکنیک سطح پایین‌تر یعنی SwordFish سقوط خواهیم کرد.
اما معنی جمله بالا این است که در صورتی که یکی از خانه‌های JellyFish صحیح شود، ما به SwordFish خواهیم رسید و بدون شک اگر یکی از خانه‌های SwordFish صحیح شود به Xwing خواهیم رسید.
این را هم فراموش نکنید که اگر یکی از خانه‌های سبزرنگ رقم 2 صحیحی را نشان دهد، حتما یکی از واحدهای ما بدون 2 خواهدشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید