• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 20 دی 1402
کد مطلب : 215145
+
-

تبدیل زباله به پول جلوی در خانه

اجرای طرح « نوماند» در مناطق 22گانه تهران امکان فروش زباله خشک به شهرداری ‌را برای همه شهروندان فراهم آورده است

گزارش
تبدیل زباله به پول جلوی در خانه

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

تهرانی‌ها دائم تشویق می‌شوند به تفکیک زباله در مبدأ؛ یعنی همان خانه یا مغازه‌هایشان. این هم کار سخت و طاقت‌فرسای کارگران شهرداری را در مراکز تفکیک آسان‌تر می‌کند و هم از حجم دورریز هزاران تن زباله خشک که بازباله‌ تر دفن می‌شوند، جلوگیری می‌کند؛ طلای کثیفی که ارزش بالای مالی دارد و درآمد هنگفتی را به جیب مافیای چراغ خاموش زباله در تهران می‌ریزد.
حالا شهرداری تهران این معادله را با طرح « نوماند» به نفع شهروندان تغییر داده، تا هم دست این مافیا را که معتادان دوره‌گرد و کودکان کار را برای جمع‌آوری زباله خشک در کوچه و خیابان به استثمار کشیده، کوتاه و هم شهروندان را از فروش زباله‌های ارزشمندشان بهره‌مند کند؛ طرحی که یک هفته در همه مناطق تهران کلید خورده  و در حال اجرا شدن است.

چگونه از زباله‌هایمان پول دربیاوریم؟
نرم‌افزار کاربردی «نوماند» از ۱۱آذرماه درمناطق ۸، ۱۳ و ۱۴ به‌صورت آزمایشی کارش را شروع کرد تا از این طریق نقاط قوت و ضعف طرح، شناسایی و اواخر دی‌ماه در مناطق 22گانه اجرایی شود. به‌گفته مدیرعامل پسماند، در این مناطق، جمع‌آوری زباله خشک در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۹صبح تا ۱۲ظهر، ۱۳ تا ۱۶ بعدازظهر و در آینده نزدیک از ساعت ۱۸ تا ۲۰شب انجام می‌شود.
برای شرکت در طرح نوماند، شهروندان تهرانی می‌توانند سوپراپلیکیشن «شهرزاد» را نصب و با مراجعه به بخش «نوماند» درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماندهای خشک ثبت و روز و ساعت مراجعه ناوگان دریافت پسماند را طبق زمانبندی دلخواه خود اعلام کنند.این طرح موجب می‌شود تا روش تحویل پسماند آسان‌تر شود و شهروندان در کنار گزینه مراجعه حضوری به غرفه‌های جمع‌آوری پسماند خشک، در خانه خود هم بتوانند منتظر مراجعه ناوگان خدمات شهری برای تحویل پسماند بمانند؛ به‌عبارت دیگر با هوشمند‌سازی‌ جمع‌آوری زباله‌های خشک، دیگر نیاز نیست که شهروندان برای رساندن پلاستیک‌ها و کاغذهایی که در گوشه‌ای از خانه جمع کرده‌اند به‌خود زحمت بدهند و فقط باید سوپراپلیکیشن شهرزاد را در گوشی خود نصب کنند. با این روش هم از دست زباله خود خلاص می‌شوند و هم از آن پول درمی‌آورند.رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت اجرای این طرح توضیح داد: با اجرای طرح آزمایشی نوماند به این نتیجه رسیدیم که این طرح پتانسیل اجرا در ۱۹منطقه دیگر شهر را دارد  و از اواخر دی‌ماه با استقرار ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله، در همه مناطق شهر تهران اتفاق خواهد افتاد و زیرساخت‌ها برای اجرای طرح نوماند در تمامی مناطق شهر تهران آماده خواهد شد.به‌گفته او «جمع‌آوری زباله از طریق سامانه حمل‌ونقل پیمانکاران سازمان پسماند انجام می‌شود و ثبت سفارش جمع‌آوری زباله خشک در همه مناطق ۲۲گانه شهر تهران توسط سرویس نوماند انجام خواهد شد.»

با پول زباله‌تان از میادین میوه و تره‌بار و شهروند خرید کنید
ماموری که به در خانه‌ یا مغازه‌تان آمده، میزان زباله را بررسی و مبلغی را براساس وزن آن پیشنهاد می‌کند که یا می‌توانید شماره شبا بدهید که پول آن به حسابتان بیاید یا بلافاصله این رقم در کیف پول شهروندی‌تان واریز می‌شود و می‌توانید با آن از میادین میوه‌وتره‌بار و فروشگاه‌های شهروند خرید کنید.همچنین می‌توانید با این پول کارت بلیت مترو و اتوبوس‌تان را شارژ و از آن استفاده کنید.

خداحافظی با زباله‌گردهای تا کمر خم شده در مخازن
در طرح نوماند قرار است که فصل جدیدی در حوزه تفکیک پسماند رقم بخورد و نه‌تنها جمع‌آوری این زباله‌ها آسان و مبلغی به‌حساب شهروندان واریز خواهد شد، بلکه منبع تأمین‌کننده نیاز زباله‌گردها نیز حذف می‌شود؛ چراکه به‌گفته رضا محمدی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران «تفکیک از مبدأ به حل معضل زباله‌گردی تا ۹۰درصد کمک می‌کند. زمانی که پسماند خشکی نیاید دیگر زباله‌گردی هم نمی‌آید تا دنبال آن بگردد.»زباله‌گردها برای جمع‌آوری پسماند ارزشمند بر سر مخازن می‌روند، اما با این اتفاق، دیگر مخازن زباله جذابیتی برای زباله‌گردها و سرشبکه‌های غیرمجاز آن نخواهد داشت و شاید از این طریق بتوان نقطه پایانی بر این پدیده نامبارک گذاشت.



چرا شهرداری تهران زباله‌های خشک را می‌خرد؟
رضا محمدی ،مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران: اپلیکیشن « نوماند» یک سرویس خدماتی و نرم‌افزار کاربردی پسماند خشک در مناطق 22گانه و زیرمجموعه سوپراپلیکیشن شهرزاد است.زمانی که شهروندان وارد سوپراپلیکیشن شهرزاد می‌شوند، می‌توانند به بخش نوماند بروند و پس از انتخاب موقعیت مکانی، زمان تحویل را تعیین کنند. در حال حاضر این اپلیکیشن در تهران فعال است، شهروندان می‌توانند انواع پسماند شامل کاغذ، فلز، ‌نان خشک و... را با وزن تقریبی انتخاب کنند.در حال حاضر 2نوبت جمع‌آوری در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت 9تا 12و 12تا 16انجام می‌شود. براساس زمان تعیین شده در هر منطقه، راننده به در منازل مراجعه می‌کند و پسماند با ترازوی دیجیتال وزن و فاکتوری صادر می‌شود. در همان لحظه کیف پول شهروندی در اپلیکیشن شهرزاد به مبلغ فاکتور شارژ می‌شود.براساس تجربه باید گفت که هر شهروند تهرانی در بازه زمانی 2هفته‌ای نزدیک به 2.5کیلوگرم پسماند خشک تولید می‌کند. شهروندان می‌توانند از یک کیلوگرم تا 4هزار کیلوگرم پسماند به نیروهای نوماند تحویل بدهند که این امر قابلیت افزایش دارد. براساس لیست تعیین‌شده باید گفت که هر کیلوگرم نان خشک 2هزار تومان، کاغذ و روزنامه 3هزار تومان، مقوا و کارتن 2هزار تومان، انواع پلاستیک 4هزار تومان، شیشه سالم 400تومان، آهن سبک 4هزار تومان، مس 100هزار تومان، آلومینیوم خشک 2هزار و 500تومان و... قیمت‌گذاری شده است.تعداد نیروهای طرح نوماند براساس وسعت و نیاز شهروندان هر منطقه متغیر خواهد بود.
قرار است که به ازای هر ناحیه در مناطق یک خودرو تحویل پسماند خشک درنظر بگیریم، اما در مرحله ابتدایی با تعداد خودروهای کمتری کار را شروع خواهیم کرد تا به‌درستی دست به نیازسنجی بزنیم.در گذشته اگر یک شهروند به غرفه‌های تحویل پسماند مراجعه می‌‌کرد انتخاب های کمی داشت و اغلب در قبال دریافت پسماند خشک متصدی غرفه، شوینده به شهروندان تحویل می داد ،اما ما در تلاش هستیم که در مراحل بعدی غرفه‌ها نیز به اپلیکیشن‌ها وصل شوند تا به شکل سازماندهی شده، کیف پول شهروندان شارژ شود.شهروندانی که از این شیوه برای تحویل پسماند خود استفاده می‌کنند، می‌توانند از خدماتی مانند خرید طرح ترافیک، کارت بلیت، بازار میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند بهره ببرند. همچنین شهروندان می‌توانند با ثبت شماره شبای خود در این سامانه، مبلغ فاکتور را به‌حساب خودبازگردانند.در این طرح به زمان حضور شهروندان کارمند نیز توجه شده و قرار است که ساعت 18تا 20نیز برای رفع نیاز کارمندان به طرح نوماند، افزوده شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید