• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 20 دی 1402
کد مطلب : 215099
+
-

تجارت کالا با پول خرد

چگونه با پول اندک در بازارهای زعفران و پسته سرمایه‌گذاری کنیم؟

تجارت کالا با پول خرد

صندوق کالایی، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که امکان خرید کالاهای خاص را برای افراد فراهم می‌کند. صندوق‌های کالایی به‌عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در بازار مالی بورس کالا، این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند که بدون دغدغه نگهداری کالا یا محدودیت‌های حجم و قیمت در کالاهای مورد نظر سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با دریافت کد بورسی و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی، از سود سرمایه‌گذاری در بازار کالای مورد نظر خود بهره‌مند شوند.

چگونه در صندوق سرمایه‌گذاری زعفران سرمایه‌گذاری کنیم؟
زعفران از کالاهای ارزشمند است که هر روز ارزش آن بیشتر می‌شود. طبق اعلام غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، امسال با توجه به شرایط جوی و سرمای هوا، تولید زعفران در ایران با کاهش همراه بوده است. بر همین اساس در سال‌جاری زعفران تحت‌تأثیر کاهش تولید، حدود 40تا45درصد گران شد. به‌گفته نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، زعفران پوشال خریداری‌شده از کشاورز 45میلیون‌و500هزار تا 46میلیون‌و500هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین، زعفران سرگل 47 تا 48 میلیون تومان و زعفران نگین 61 تا 70 میلیون تومان نرخ‌گذاری می‌شود. به‌علت ارزش بالای محصول زعفران، سرمایه‌گذاری روی این محصول بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد. امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری زعفران عموما روی گواهی سپرده زعفران سرمایه‌گذاری می‌کنند. از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری زعفران این است که سرمایه‌­گذاران قادر خواهند بود تا با بخشی از سرمایه­‌ خود از بازدهی موجود در این بازار بهره بگیرند. مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زعفران، حمایت از کشاورزان است. این صندوق‌ها به کشاورزان این امکان را می‌دهند تا با استفاده از سرمایه‌گذاری‌ها، به توسعه فعالیت‌های تولید زعفران مشغول شوند. این صندوق‌ها می‌توانند بستر تأمین مالی برای خرید تجهیزات، بهبود روش‌های کشت و بسترسازی برای توسعه صنعت زعفران را  ایجاد کنند.

بازار زعفران بورسی چگونه کار می‌کند؟
در حال حاضر، 2نماد نهال و سحرخیز به‌عنوان صندوق زعفران در بازار سرمایه ایران فعال هستند



کارشناس صندوق سرمایه‌گذاری نهال درباره نحوه عملکرد این صندوق گفت: محصولات کشاورزی از قبیل زعفران، پسته و غیره در بورس کالا به‌صورت گواهی‌ سپرده‌ کالایی معامله می‌شوند. معاملات به‌صورت سهام پیوسته است یعنی از ساعت 9صبح که معاملات شروع می‌شود تا ساعت 15همان روز معاملات جاری است و ادامه دارد. او ادامه داد: پرتفوی صندوق نهال از 96درصد محصول زعفران و حدود 4درصد پسته و یک مقدار کم برنج تشکیل شده است.
این کارشناس در مورد نحوه تعیین قیمت و سود سرمایه‌گذاری در صندوق زعفران توضیح داد: قیمت‌ها به‌صورت روزانه و لحظه‌ای مشخص می‌شود و ارزش دارایی با توجه به شرایط بازار تغییر می‌کند. برای مثال، وقتی گواهی سپرده زعفران منفی باشد روی ارزش خالص دارایی یک صندوق (NAV) تأثیر می‌گذارد و NAV هم افت می‌کند. وقتی هم روند صعودی باشد NAV صعودی می‌شود. او در مورد نحوه واریز سود به‌حساب سرمایه‌گذاران صندوق‌های زعفران گفت: روزی که سرمایه‌گذار تصمیم به فروش سهام خود بگیرد، با قیمت تابلو می‌فروشد و سود به‌صورت تجمیعی برای او حساب می‌شود. سود، مابه‌التفاوت قیمت خرید تا فروش است و هر چه قیمت فروش از قیمت خرید بیشتر باشد، سرمایه‌گذار سود کرده است. اگر هم قیمت فروش پایین‌تر از قیمت خرید باشد، زیان است.
این کارشناس در پاسخ به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار زعفران چقدر سود به همراه دارد؟ اعلام کرد: سود و زیان هر سرمایه‌گذاری به بازه زمانی‌ای که فرد سرمایه‌گذاری می‌کند، بستگی دارد. در این میان، با توجه به روند صعودی تورم در ایران، کسی که بلندمدت خریدش را انجام می‌دهد قطعا ضرر نخواهدكرد. اگر او سود نکند، حداقل ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید