• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 19 دی 1402
کد مطلب : 215092
+
-

قانون هوای پاک، ویترینی است

«قانون هوای پاک، از حل مشکل آلودگی هوا عاجز است.» این‌ جمله رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس جمهوری است که در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهوری به زنجان مطرح کرده است. علی سلاجقه در این سفر درخواست کرده است که بخشی از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط‌ زیست تخصیص یابد.
معاون رئیس‌جمهور حتی قانون مصوب مجلس برای کنترل آلودگی هوا را ویترینی خواند و افزود: در بحث قوانین مربوط به محیط ‌زیست کشور مشکل داریم. مجلس شورای اسلامی سال۱۳۹۶ قانون هوای پاک را مصوب کرد که یک قانون ویترینی است و قابلیت اجرایی و باز کردن گره از مشکل کشور را ندارد.
به ‌گزارش سازمان حفاظت محیط ‌زیست، سلاجقه افزود: در این قانون آمده است که در کشور بنزین یورو۶ تولید و توزیع شود، اما آیا خودروهای ما می‌توانند بنزینی با این کیفیت را بسوزانند؟ بنزین یورو۶ در خودروهای ما مانند این است که در ظرف زنگ زده، آب زلال بریزیم. خودروهای ما استاندارد نیستند و نمی‌توانند این بنزین را بسوزانند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: در دنیا به‌طور میانگین ۲۵درصد ازمساحت کشورها پهنه حفاظتی است، اما این آمار در کشور ما ۱۱درصد است.
وی با اشاره به طرح طبیعت‌گردی آشوراده نیز گفت: کاملا عالمانه با حفظ ضوابط محیط ‌زیستی گام برداشتیم و طرحی را که سال‌ها در کشور معطل مانده بود، بر مبنای کار علمی به انجام رساندیم.
معاون رئیس‌جمهور در رابطه با خلیج گرگان نیز گفت: این مهم براساس تحقیقات کنسرسیوم دانشگاه‌های شمال کشور و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی اجرا شد و دیدیم که آب خزر شروع به حرکت به سمت خلیج کرد و در یک مدت کوتاه ۵۰هزار هکتار به وسعت خلیج اضافه شد.
سلاجقه با اشاره به افزایش مناطق حفاظت شده در کشورگفت: پهنه‌های محیط‌زیستی، با حضور وزارت صمت، سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط‌زیست مشخص می‌شوند؛
اما اکنون می‌بینیم که همین دستگاهی که زیر برگه انتخاب پهنه حفاظتی را امضا کرده است، نخستین دستگاهی است که دریل و بولدوزرهایش به مناطق حفاظت شده یورش می‌برند.
وی اضافه کرد: یک‌بار در شورای‌عالی محیط‌زیست، منطقه‌ای به‌عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب می‌شود، اما دقیقا روز بعدش یک نماینده مجلس درخواست توسعه در همین منطقه را می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید