• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 19 دی 1402
کد مطلب : 215033
+
-

عاشقان موتورسیکلت به شهر آفتاب بروند

در شهر
عاشقان موتورسیکلت به شهر آفتاب بروند

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

چهارمین نمایشگاه تخصصی «دوچرخه، موتورسیکلت، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی» برای دومین بار در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود. این نمایشگاه که سال گذشته نیز در این محل برگزار شده بود، توانست مخاطبان زیادی را به‌خود جذب کند و استقبال خوبی از این نمایشگاه شد. برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب یکی از اهداف جدی مدیریت شهری بوده تا بتواند برگزارکنندگان نمایشگاه را مجاب کند که این محل را برای اجرای نمایشگاه‌های خود انتخاب کنند، چراکه این اقدام سبب کاهش ترافیک داخل شهر خواهد شد.  این اقدام با همت جدی شورای شهر و شهرداری دنبال شده و توانسته تا حدودی در کوچ نمایشگاه‌های پرمخاطب از سئول به حاشیه حریم جنوبی تهران موفق باشد. برهمین اساس روز گذشته، مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب، نشست خبری برگزار کرد. عباس تقدسی‌نژاد ضمن تشریح برگزاری چهارمین نمایشگاه «دوچرخه، موتورسیکلت، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی» از رونمایی موتورسیکلت‌های جدید برقی خبر داد.

برگزاری نمایشگاه موضوع محور، شعار شهر آفتاب
سال گذشته این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد و رکورد بازدید مردمی نمایشگاهی در سطح کشور شکسته شد. امسال نیز نمایشگاه با وسعت بیشتر و صددرصد رشد نسبت به سال گذشته و در فضای بیش از ۳۰هزار مترمربع و با حضور ۱۲۰شرکت و بیش از ۴۰۰برند در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار خواهد شد. شعار نمایشگاه شهر آفتاب، برگزاری نمایشگاه‌های موضوع محور و حل مشکلات است، ما بنا داریم در هر نمایشگاه حداقل یک مشکل کشور را برطرف کنیم و نمایشگاه در این حوزه تأثیرگذار باشد.

حل مشکل آلودگی هوا با موتورسیکلت‌های برقی
برگزاری نمایشگاه موتورسیکلت می‌تواند اثرات خوبی را در پی داشته باشد. یکی از مشکلات کلانشهری مانند تهران موضوع آلودگی هواست و چنانچه ما به‌سمت موتورسیکلت‌های برقی برویم می‌توانیم این مشکل را در سطح کلانشهرها و به‌ویژه تهران مرتفع کنیم.

برگزاری نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب
در بهمن‌ماه نیز نمایشگاه خودرو در محل شهر آفتاب برگزار می‌شود و ما می‌توانیم در قالب این نمایشگاه گفتمان‌سازی جدی را برای حل مسئله خودرو با توجه به همکاری شهرداری و دولت داشته باشیم.

رونمایی از موتورسیکلت‌های جدید برقی
برگزاری نمایشگاه موتورسیکلت از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ دی‌ماه با توجه به نیاز کشور برای نوسازی ناوگان موتورسیکلت بسیار مهم است و براساس آمار در حال حاضر ۱۲میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که ۹میلیون از این تعداد شرایط استاندارد را ندارند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند جهت نوسازی موتورسیکلت‌ها مؤثر باشد. در این دوره از نمایشگاه شاهد رونمایی از موتورسیکلت‌های جدید برقی خواهیم بود.

اهمیت برقی‌سازی موتورسیکلت‌های فرسوده
موتورسیکلت‌ها بخش اعظمی از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص دادند، به‌گونه‎‌ای که 20 درصد آلودگی هوا ناشی از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری بوده که تعدادشان هم در سطح شهر کم نیست. از همین رو حرکت به سمت برقی‌شدن ناوگان به‌خصوص موتورسیکلت‌ها می‌تواند سهم بزرگی را در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشند. در همین رابطه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این نشست به این موضوع پرداخت.

افزایش سهم موتورسیکلت‌ها در جابه‌جایی مسافران
در حال حاضر بر اساس مطالعات، سهم موتور سیکلت‌ها در جابه‌جایی روزانه در شهر تهران حدود ۱۳ درصد است که این عدد در سال‌های قبل ۵ تا ۶ درصد بود. بنابراین باید موتورسیکلت را به عنوان یکی از مدهای اصلی حمل‌ونقل در نظر بگیریم و درباره آن برنامه‌ریزی‌های لازم را در بخش تولیدکنندگان، استفاده‌کنندگان و سیاستگذاران داشته باشیم.

سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا
موتورسیکلت‌ها یکی از منابع اصلی انتشار آلودگی هوا شناخته می‌شوند، براساس اطلاعات سال‌۹۶ سهم ۲۱.۳ درصد در آلایندگی هوا و ۱۰.۱‌درصد در انتشار ذرات معلق دارند. بر اساس مدل‌سازی که در شرکت کنترل کیفیت هوا انجام دادیم، هر موتور فرسوده کاربراتوری ۱۰‌برابر نسبت به موتورهای به‌روز و ۱۳‌برابر نسبت به خودروی استاندارد یورو ۵ آلایندگی دارد و بر اساس سهم استفاده از آن باید نسبت به جایگزینی این موتورسیکلت‌های کاربراتوری برنامه‌ریزی کنیم.

جایگزینی موتورهای برقی با کاربراتوری فرسوده
برنامه ما جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده است که براساس آن طرح سوآپ باتری در بحث موتور‌سیکلت برقی مطرح است. در سفر اخیر شهردار تهران به چین، بحث واردات ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی در دستور کار قرار‌گرفت که بر اساس برآوردها اگر جایگزینی آنها با موتورهای فرسوده انجام شود، هم به جهت کاهش آلاینده‌های هوا و هم کاهش مصرف سوخت موثر خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید