• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 19 دی 1402
کد مطلب : 215028
+
-

شبرنگ‌های فسفری ناجی موتورسواران بی‌خیال

مهدی اسماعیل پور؛ روزنامه‌نگار

در شرایطی که پلیس راهور تهران بزرگ تا به امروز طرح‌های مختلفی را با هدف ساماندهی و نظم‌بخشی موتورسیکلت‌ها اجرا کرده، پلیس راهنمایی و رانندگی از شروع طرح تازه‌ای در این رابطه خبر داد. حالا سؤال اینجاست که طرح تازه پلیس راهور که با هدف نظم‌بخشی و ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها و برخورد با رانندگان متخلف از دیروز آغاز شده چه تفاوتی با دیگر طرح‌های اجرا شده دارد؟ در همین رابطه سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص طرح جدید به همشهری می‌گوید: «طرح ساماندهی و انضباط‌بخشی موتورسیکلت‌سواران از دوشنبه هجدهم دی‌ماه آغاز شده است و احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این طرح در فاز نخست در خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل سه‌راه جمهوری تا پل پارک‌وی اجرا می‌شود و در طول این مسیر مأموران پلیس در 20نقطه مستقر هستند. این طرح به نوعی ترکیبی از چند طرح قبلی است که هرکدام به شکل مجزا اجرا می‌شدند. به این ترتیب که هم بحث توقیف و کفی را داریم و هم آموزش و طرح «موتوریار» باتوجه به نوع تخلف موتورسوار اعمال می‌شود.»

از کفی تا توقیف ساعتی
سرهنگ مومنی تأکید می‌کند که انجام 4تخلف از سوی موتورسواران منجر به توقیف موتورسیکلت و انتقال آن به پارکینگ می‌شود: «اگر موتورسوار یکی از 4تخلف حرکت برخلاف جهت، حرکت در مسیر ویژه، پلاک مخدوش و عبور ممنوع را مرتکب شود، وسیله نقلیه توقیف شده و از طریق کفی به پارکینگ منتقل می‌شود. درصورتی که تخلف صورت گرفته غیراز موارد ذکر شده باشد، موتورسیکلت به شکل ساعتی توقیف و به محل‌های مشخص شده، منتقل می‌شود. همچنین راننده متخلف در این مدت به‌عنوان موتوریار در برقراری نظم و انضباط‌بخشی به پلیس راهور کمک می‌کند. همچنین بحث آموزش به موتورسواران را هم داریم. مدت زمان توقیف ساعتی هم بین یک تا 3ساعت است.» به‌گفته سرهنگ مومنی این طرح در فاز نخست در محور خیابان ولیعصر(عج) آغاز می‌شود.

آموزش و ارتقای ایمنی
در کنار برخوردهای قانونی، این طرح موضوعات آموزشی را هم دنبال می‌کند. معاون عملیات پلیس راهور تهران در این رابطه می‌گوید: «در قالب این طرح بحث آموزش به‌صورت جدی پیگیری و دنبال می‌شود. اهمیت روشن‌کردن چراغ‌ها حتی در طول روز، نصب برچسب‌های زرد شبرنگ در ابتدا و انتهای موتورسیکلت‌ها تا در هنگام تردد در معابر به‌ویژه در ساعت‌های شب به خوبی توسط خودروها و دیگر رانندگان دیده شوند. طبق آمارها علت 50درصد تصادفات بی‌توجهی به جلوست. حرکت با چراغ روشن و این برچسب‌های شبرنگ تأثیر زیادی در دیده‌شدن موتورسیکلت‌ها به‌عنوان یک وسیله نقلیه کوچک و کم‌عرض دارد. سیستم چراغ و روشنایی بسیاری از موتورسیکلت‌ها خراب بوده یا دارای ایراد و نواقص است که این موضوع برای افزایش ایمنی رانندگان موتورسیکلت‌ها باید برطرف شود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید