• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 دی 1402
کد مطلب : 214978
+
-

توّاب معروف دروازه غار

توّاب معروف دروازه غار

ساکنان محله هرندی نسبت به سال‌های پیش کم و بیش تغییر کرده‌اند، اما هنوز هم این محله با نام مردی شناخته می‌شود که ماه‌های پایانی زندگی‌اش با تحولی بزرگ همراه بود. مردی لوطی مسلک که عاشق امام حسین(ع) بود و دسته‌های عزاداری پرشوری در کوچه و خیابان محله برپا می‌کرد.
محمد احمدی از شورایاران محله هرندی با مرور شنیده‌های خود برایمان از طیب حاج رضایی می‌گوید:«طیب از بچه‌های دروازه غار بود. آنطور که بزرگان محله نقل می‌کنند، او یکی از بزرگ‌ترین دسته‌های عزاداری در جنوب تهران را تشکیل می‌داد. دسته عزاداری طیب از دروازه غار شروع می‌شد و وقتی به چهارراه مولوی می‌رسید دسته‌های دیگر نیز به آن ملحق می‌شدند. این دسته به دسته عزاداری بچه‌های جنوب شهر تهران مشهور بود. حسین رمضان یخی و دیگر لوطی‌ها همراه با مردم عزادار، از میدان دروازه غار شروع به حرکت می‌کردند و در میانه راه به جمعیت‌شان افزوده می‌شد. عزاداران با پرچم و علامت‌هایی سنگینی که روی دست و شانه خود حمل می‌کردند به سمت مولوی می‌رفتند. دسته عزاداری مصطفی دیوانه هم اضافه می‌شد و به محله هرندی می‌رسید.»

در انتهای چهارراه عظیمی، خانه‌ای 200متری طیب با معماری به سبک و سیاق خانه‌های قدیمی تهران هست که سال‌هاست در آن بسته است. به‌گفته احمدی، تلاش و پیگیری شورایاری در دوره‌های گذشته برای احیای خانه طیب که هویت محله به شمار می‌رود بی‌نتیجه مانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید