• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214870
+
-

امیر مثل کارلوس

کی‌روش تیم‌هایش را در فاصله یکساله جام‌جهانی تا جام‌ملت‌ها جوان نمی‌کرد قلعه‌نویی هم در این فاصله فقط توانسته میانگین سنی را ثابت نگه دارد

امیر مثل کارلوس

 لیست نهایی تیم‌ملی ایران که برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا اعلام شده‌، نسبت به لیستی که سال گذشته در جام‌جهانی شرکت کرده بود، دارای 7چهره جدید است. در جام‌جهانی کارلوس کی‌روش ترجیح داد 25بازیکن را به همراه خودش به قطر ببرد و از سهمیه بیست‌وششم استفاده نکند. اما قلعه‌نویی از هر 26سهمیه استفاده کرده ‌و به این ترتیب خروج 6بازیکن و ورود 7بازیکن جدید، کل تغییرات تیم ملی را در این یک سال نشان می‌دهد. امیر عابدزاده، مرتضی پورعلی‌گنجی، ابوالفضل جلالی، احمد نوراللهی، علی کریمی و وحید امیری از لیست خارج شده‌اند که خروج 2نفر از آنها به‌دلیل آسیب‌دیدگی است. به جای این نفرات، سامان فلاح، آریا یوسفی، امید ابراهیمی، محمد محبی، مهدی قائدی، رضا اسدی و شهریار مغانلو وارد لیست شده‌اند. در بین تازه‌واردها از جوان 21ساله دیده می‌شود تا ابراهیمی 36ساله که حالا مسن‌ترین بازیکن تیم محسوب می‌شود. میانگین سنی نفراتی که وارد لیست شده‌اند، 26.5سال و میانگین سنی آنهایی که تیم‌ملی را ترک کرده‌اند 30سال است. اما در مجموع میانگین سنی تیم‌ملی نسبت به سال گذشته و جام‌جهانی هیچ تغییری نکرده است؛ چراکه تمام بازیکنان جام‌جهانی، حالا یک سال مسن‌تر شده‌اند و اگر لیست هیچ تغییری نمی‌کرد، میانگین سنی آنها از 28.8 به 29.8 می‌رسید. اما ورود نفرات جدید و نسبتا جوان، میانگین سنی تیم را روی همان 28.8 نگه داشته است؛ میانگینی که البته خیلی بالاست و ایران را به یکی از مسن‌ترین تیم‌های حاضر در جام‌ملت‌ها تبدیل کرده است. در واقع امیر قلعه‌نویی فقط توانسته میانگین سنی تیم ملی را ثابت نگه دارد و هنوز در اردوی او خبری از جوانگرایی نیست. او احتمالا این کار را بعد از جام‌ملت‌ها و در فاصله 3ساله تا جام‌جهانی بعدی انجام خواهد داد. کارلوس کی‌روش هم در سال‌های گذشته همین رویه را داشت و در فاصله یکساله میان جام‌جهانی تا جام‌ملت‌های آسیا تقریبا خبری از جوانگرایی در تیم او نبود.

بهترین بیرو باش!
دروازه‌بان اصلی تیم ملی در 6بازی اخیر فقط یک کلین‌شیت داشته است

هیچ شکی وجود ندارد که علیرضا بیرانوند یکی از مهم‌ترین وزنه‌های تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا به‌شمار می‌آید. دروازه‌بان شماره یک تیم ملی در چندین تورنمنت بزرگ حاضر بوده و با انبوهی از تجارب، حتما می‌تواند در قطر به‌کار امیر قلعه‌نویی بیاید، البته مشروط به اینکه بیرو در بهترین فرم خودش باشد. آیا نسخه فعلی علیرضا کاملا ایده‌آل است؟ شاید آمار همه‌‌چیز را نشان ندهد اما به هر حال بیرانوند در 6مسابقه اخیر فقط یک‌بار موفق شده دروازه‌اش را بسته نگه‌دارد. او در آخرین دقایق دربی تهران از روی نقطه پنالتی تسلیم کوین یامگا شد، بعد 2گل عجیب و بحث‌برانگیز از استقلال خوزستان دریافت کرد، سپس بار دیگر مقهور ضربه پنالتی حسین گودرزی از شمس‌آذر شد. در نهایت بیرانوند مقابل نساجی مازندران کلین‌شیت کرد اما در دیدار با مس رفسنجان باز هم از روی نقطه پنالتی مقابل پریرا شکست خورد.
بیرو با این شرایط به اردوی تیم ملی پیوست اما آنجا هم در مسابقه دوستانه با بورکینافاسو گل خورد. نگران‌کننده‌تر اینکه بیرانوند در بازی ملی قبلی مقابل ازبکستان هم طی یک‌نیمه 2گل دریافت کرده بود و اگر قرار باشد روی عملکرد او در لیگ هم متمرکز شویم، با 7کلین‌شیت در 15مسابقه، پشت سر حسین پورحمیدی و حسین حسینی قرار گرفته که 10و 8کلین‌شیت دارند. قطعا هیچ‌کدام از اینها به منزله افت اساسی بیرانوند نیست، چرا که شرایط او تا حد زیادی هم می‌تواند متاثر از وضعیت کلی پرسپولیس بوده باشد، اما آنچه مسلم است اینکه تیم ملی برای محقق کردن رؤیای حضور در فینال جام ملت‌ها به بهترین بیرانوند ممکن نیاز دارد؛ سطحی که امیدواریم علیرضا در روزهای آینده به آن برگردد.

4سال قبل؛ رفت‌وآمدهای کم‌تعداد
4سال قبل، تغییراتی که کارلوس کی‌روش در فاصله جام‌جهانی تا جام‌ملت‌های آسیا در تیم ملی ایجاد کرد، از امسال هم کمتر بود. رشید مظاهری، رضا قوچان‌نژاد، سعید عزت‌اللهی و محمدرضا خانزاده بعد از جام‌جهانی تیم‌ملی را ترک کردند و به جام‌ملت‌های آسیا نرسیدند. جای این 4نفر را در اردوی تیم ملی وریا غفوری، احمد نوراللهی، حسین کنعانی‌زادگان و پیام نیازمند گرفتند که این تغییرات اصلا در راستای جوانگرایی نبود. عزت‌اللهی مصدوم شد و جای او را بازیکنی مسن‌تر به نام نوراللهی گرفت؛ درست مثل امسال که نوراللهی کنار رفته و جایش را ابراهیمی گرفته که مسن‌تر از اوست. یکی از ورودی‌های سال2019 هم وریا غفوری بود که 32سال داشت. وریا در آستانه جام‌جهانی2018 یکی از آخرین خط‌خورده‌ها بود اما برای جام‌ملت‌ها دوباره به تیم ملی دعوت شد. رضا قوچان‌نژاد هم بعد از جام‌جهانی2018 از تیم ملی خداحافظی کرد و رفت. در مجموع بعد از این 4تغییر میانگین سنی تیم ملی از 26.9 به 27.6 رسید.

8سال قبل؛ تغییرات حداکثری
4سال دیگر به عقب برویم؛ در سال2015 و یک سال بعد از جام‌جهانی2014 کارلوس کی‌روش بیشترین تغییرات را در تیم ملی ایجاد کرد. از جمع بازیکنانی که همراه با کی‌روش به برزیل رفته بودند، 9بازیکن تیم ملی را ترک کردند و 9بازیکن جدید جای آنها را گرفتند. رحمان احمدی، احمد آل‌نعمه، پژمان منتظری، قاسم حدادی‌فر، حسین ماهینی، مهرداد بیت‌آشور، دانیال داوری، رضا حقیقی و بختیار رحمانی 9نفری بودند که تیم ملی را ترک کردند و جای آنها را محسن فروزان، علیرضا بیرانوند، وریا غفوری، امید ابراهیمی، وحید امیری، رامین رضاییان، سروش رفیعی، مرتضی پورعلی‌گنجی و سردار آزمون گرفتند. ورود فروزان، غفوری، ابراهیمی و امیری که طبعا در راستای جوانگرایی نبود، چون همگی آنها بالای 27سال ‌داشتند. اما سردار، پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان و بیرانوند جوانانی بودند که به تیم ملی تزریق شدند و تا همین الان در تیم مانده‌اند. در آن سال میانگین سنی رفته‌ها 27.9سال و میانگین سنی بازیکنان جدید 24.8سال بود که در مجموع میانگین سنی تیم ملی را از 27.9 به 27.2 کاهش داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید