• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214865
+
-

تلخ و شیرین یحیی

سرانجام پايان رسمي کار گل‌محمدي در پرسپوليس اعلام شد؛ مربي پرحاشيه‌اي که نقاط ضعف و قوت خودش را داشت

تیتر یک
تلخ و شیرین یحیی

بهروز رسایلی- روزنامه‌نگار

از همان روز اول هم مشخص بود این بار داستان استعفای یحیی گل‌محمدی جدی‌تر از هر زمان دیگری است و عملا باید سرمربی سرخپوشان را جدا شده دانست. در نهایت هم بعد از کمی کش‌و‌قوس و یک نوبت مخالفت فرمالیته رضا درویش و هیأت‌مدیره قرمزها، آنها رسما اعلام کردند دوران همکاری با یحیی به پایان رسیده است. به این ترتیب گل‌محمدی که بین 2نیم‌فصل لیگ نوزدهم جانشین گابریل کالدرون شده بود، حالا بعد از 4سال کامل، بین 2نیم‌فصل لیگ بیست‌وسوم از این تیم کنار می‌رود. نیازی به تحلیل و موشکافی نیست که بدانیم برآیند کار یحیی در پرسپولیس موفقیت‌آمیز بوده اما طبیعتا او هم مثل هر آدم دیگری نقاط ضعف و قوت خودش را داشت و خاطرات تلخ و شیرینی به جا گذاشت که بازخوانی آنها در این مقطع زمانی خالی از لطف نیست.

   فتوحات فراموش‌نشدنی
یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس صاحب 3قهرمانی لیگ برتر شد. او اولی را با گابریل کالدرون شریک است، چرا که تیم را در صدر جدول و 3امتیاز فاصله نسبت به رقبا از این مربی تحویل گرفت. به علاوه آن فصل عدم‌حضور سپاهان در زمین مسابقه هم باعث شد پرسپولیس یک گام بلند دیگر به سمت قهرمانی بردارد. قهرمانی‌های لیگ بیستم و بیست‌ودوم اما تمام و کمال متعلق به‌خود گل‌محمدی است. به علاوه این مربی فصل گذشته موفق به قهرمانی در جام‌حذفی هم شد؛ فتح بزرگی که حلاوت آن با پیروزی بر استقلال در فینال مسابقات دوچندان شد. به این ترتیب یحیی در کنار علی پروین و برانکو ایوانکوویچ به سومین سرمربی تاریخ پرسپولیس تبدیل شد که در یک فصل دوگانه به‌دست می‌آورند. حالا که بحث استقلال به میان آمد باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که یحیی هرگز در جریان بازی بازنده دربی نشد و نبرد حیثیتی سرخابی‌ها را بدون شکست ترک خواهد کرد. از همه اینها که بگذریم بی‌گمان بزرگ‌ترین افتخار گل‌محمدی در این مدت، رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. قرمزها که در نخستین فصل بعد از کرونا با استفاده از غیبت الهلال در مسابقات موفق شده بودند به‌عنوان نماینده منطقه غرب به فینال برسند، حتی فاصله‌ای تا کسب عنوان قهرمانی نداشتند، اما 2پنالتی عجیب مقابل اولسان‌هیوندای در فینال همه‌‌چیز را خراب کرد و باعث شد گل‌محمدی از یک‌قدمی جاودانگی به عقب برگردد.

   نقاط ضعف
در کنار وزنه سنگین موفقیت‌ها، کاستی‌هایی هم در کارنامه گل‌محمدی وجود داشت. او لیگ بیست‌ویکم در حالی قهرمانی مسابقات را به فرهاد مجیدی داد که بسیاری عقیده دارند عملکرد ضعیف این مربی در رقم خوردن «جام طلایی» یا بدون شکست استقلال مؤثر بود. نقطه اوج داستان هم به دربی برگشت مربوط می‌شد که یحیی نتوانست از برتری تیمش استفاده کند. همچنین اگرچه گل‌محمدی در جریان بازی بازنده دربی نبود اما 2فصل پیاپی در جام‌حذفی طی ضربات پنالتی مغلوب استقلال مجیدی شد. در آسیا هم سیر عملکرد پرسپولیس نزولی بود. بعد از صعود به فینال در همان فصل اول، سرخپوشان یک سال با شکست سنگین مقابل الهلال اوت شدند، یک سال از حضور در مسابقات محروم بودند و امسال هم در همان مرحله گروهی کنار رفتند. نقطه‌ضعف دیگر یحیی، به نرخ بالای قهر و اخم‌های او مربوط می‌شد که این اواخر حتی سرسخت‌ترین حامیانش را هم خسته کرده بود. همچنین برخی اهالی فن عقیده دارند فهرست خریدهای ناموفق گل‌محمدی برای سرخپوشان در این سال‌ها، از سیاهه بازیکنان اثرگذار طولانی‌تر بود و او کم‌کم پرسپولیس را تبدیل به یک تیم معمولی کرد. همین حالا حداقل می‌توان 5بازیکن در پرسپولیس فعلی پیدا کرد که نظر مثبت منتقدان را با خود ندارند. هر چه هست، حالا گل‌محمدی رفته و شاید گذر زمان حتی عیار کار او را روشن‌تر هم کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید