• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 17 دی 1402
کد مطلب : 214843
+
-

کرمان؛ ‌مهد شهاب‌سنگ‌ها

از 384شهاب سنگی که به نام ایران به ثبت رسیده 80درصد آن متعلق به کرمان است

گزارش
کرمان؛ ‌مهد شهاب‌سنگ‌ها

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

17دی، روز بزرگداشت خواجوی کرمانی از 5سال پیش به‌نام «روز فرهنگی کرمان» مصوب شد؛ شهری که با داشتن موزه‌های تخصصی گوناگون به نام شهر موزه‌ها و به‌دلیل داشتن صدها اثر شناخته شده تاریخی به بهشت باستان‌شناسان مشهور شده و همچنین پایتخت گردشگری مقاومت نیز هست. به این جذابیت‌های خاص گردشگری باید قطب شهاب سنگ ایران را هم اضافه کرد، زیرا از 384شهاب سنگی که به نام ایران در بولتن جهانی شهاب سنگ به ثبت رسیده، حدود 80درصد آنها متعلق به کرمان است.‌

کرمان؛ دروازه ورود شهاب‌سنگ‌
شهاب سنگ، قطعه کوچکی از یک سیارک (جسم سنگی کوچک که به دور خورشید می‌چرخد) است و درحالی‌که می‌سوزد وارد جو زمین می‌شود. حجت کمالی، کاوشگر شهاب سنگ متولد کرمان‌اما می‌گوید که شهاب ‌سنگ در مناطق دیگر ازجمله خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، قم و کاشان هم وجود دارد. او به همشهری می‌گوید: «کرمان به‌عنوان مهد شهاب‌سنگ کشور شناخته ‌ شده که علت آن جغرافیای کرمان است. به‌دلیل شرایط آب و هوایی منطقه کویر لوت، شهاب سنگ‌ها در کرمان ماندگاری بیشتری دارند.»
کمالی قدیمی‌ترین شهاب سنگ یافت شده در کویر لوت (محدوده‌ای بین خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان) را مربوط به 50هزار سال پیش می‌داند که به‌دلیل بارندگی بسیار اندک و کندی فرسایش در سطح زمین مانده ‌است.


تماشای شهاب سنگ‌ها در موزه
جای موزه تخصصی شهاب سنگ در کرمان خالی است. کمالی می‌گوید: «4سال در اداره میراث کرمان پیگیر راه‌اندازی موزه بودیم که به نتیجه نرسید و موزه شهاب سنگ ایران را در برج آزادی راه‌اندازی کردم.»
موزه شهاب سنگ رتبه ایران را در بولتن جهانی ثبت شهاب سنگ از 122 در بین 136کشور به رتبه2 ارتقا داد. کمالی اهمیت این شهاب‌ سنگ‌ها را در به‌دست آوردن اطلاعات علمی از کره‌ها و سیاره‌های دیگر می‌داند.

رونمایی از بزرگ‌ترین شهاب سنگ
تا پایان سال جاری کشف بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران هم برای حجت کمالی با خاطره‌ای خوشایند رقم خورده است. شهاب سنگی که تا 2‌ماه آینده ثبت و رونمایی می‌شود. وی می‌گوید:«طوفان شبانه در کویر لوت ما را مجبور کرد تا مسیرمان از شمال کویر لوت را به سمت جنوب تغییر دهیم و به بزرگ‌ترین شهاب سنگی که تا به حال کشف کردیم رسیدیم؛ شهاب سنگ 132کیلوگرمی ایران که برای یک دانشگاه فرانسوی فرستادیم و 2‌ماه دیگر ثبت جهانی می‌شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید