• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
جمعه 15 دی 1402
کد مطلب : 214612
+
-

حمله تروریستی کرمان خشم و انزجار مردم را برانگیخته است

ایران در سوگ کرمان

ایران در سوگ کرمان

در پی حادثه تروریستی روز چهارشنبه در مسیر گلزار شهدای کرمان که تعداد زیادی از هموطنان مجروح و به شهادت رسیدند، معاون اول رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه پاسداران، وزیر کشور، فرمانده نیروی قدس سپاه، فرمانده انتظامی کل کشور، وزیر بهداشت و سایر مسئولان بلافاصله پس از انفجار تروریستی، در کرمان حضور یافته و ضمن بررسی ابعاد این انفجار، با حضور در بیمارستان از مجروحان این حادثه عیادت کردند و در این میان بسیاری از مقامات، هنرمندان، ورزشکاران و گروه‌های مختلف دیگر هم نسبت به این حادثه واکنش نشان داده‌اند.

2انفجار تروریستی
ساعت 14:50و ‌15:17،  13دی‌ماه در سالروز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، 2 انفجار تروریستی در محدوده گلزار شهدای کرمان اتفاق افتاد که حادثه اول در ورودی گلزار شهدای کرمان و حادثه دوم در ورودی تخت درگاه قلی‌بیگ بود که در این حادثه تعداد زیادی از مردم بی‌گنام به شهادت رسیدند و برخی هم مصدوم شدند.

نشان ضعف دشمن
سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل فراجا به‌منظور بررسی ابعاد حادثه تروریستی مسیر گلزار شهدای کرمان، به این شهر رفت. سردار رادان، گفت: این رخداد ناجوانمردانه و آسمانی‌شدن مریدان سردار دل‌ها در دیار فرمانده شهید، نشان از ضعف و ناتوانی دشمنان قسم‌خورده است. در این رابطه ضمن واکاوی دقیق این حادثه تروریستی، خود را خادم و جان‌فدای مردم می‌دانیم.

عیادت معاون اول رئیس‌جمهور از مجروحان

معاون اول رئیس‌جمهور که برای بررسی میدانی حادثه و رسیدگی به وضعیت مجروحان به کرمان رفته است بلافاصله به بیمارستان باهنر رفت. در این بازدید که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشت، مخبر بر بالین چند تن از مجروحان این حادثه حاضر شد و با آنها و خانواده‌هایشان گفت‌وگو کرد. باتوجه به اینکه در این بیمارستان تعداد زیادی از مجروحان حادثه بستری هستند، رئیس بیمارستان وضعیت رسیدگی به مجروحان را تشریح و عنوان کرد: اغلب عمل‌های ضروری صورت گرفته و هم‌اکنون مجروح بدحال و اورژانسی وجود ندارد.
محمد مخبر گفت: مردم ما مطمئن باشند که انتقام سخت حادثه تروریستی کرمان گرفته خواهد شد. فرهنگ مقاومت، اسرائیل و هیمنه آمریکا را از بین برده و به لحاظ فیزیکی هم آنها را از بین می‌برد.

دیدار سردار سلامی و زینب سلیمانی با مصدومان
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی که شب حادثه برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی انفجار به کرمان سفر کرده بود، پس از بازدید از محل انفجار و حضور در گلزار شهدای کرمان، به بیمارستان‌های محل بستری مجروحان رفت و ضمن عیادت از همه مجروحان در جریان وضعیت درمان آنها قرار گرفت. در این بازدید که زینب سلیمانی، دختر حاج قاسم سلیمانی و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز حضور داشتند، سرلشکر سلامی در گفت‌وگویی کوتاه با برخی مجروحان در جریان وضعیت آنها قرار گرفت و برای همه مجروحان آرزوی بهبودی کرد.

بررسی ابعاد امنیتی حادثه
وزیر کشور هم به کرمان سفر کرده تا از نزدیک روند درمانی و امنیتی استان را بررسی کند. احمد وحیدی، به همراه جمعی از مسئولان استانی از مجروحان حادثه تروریستی کرمان که در بیمارستان پیامبراعظم(ص) بستری شده‌اند، عیادت و آخرین روند درمانی آنها را جویا شد. او تأکید کرد: سربازان ملت در دستگاه‌های مختلف، با اقدامات همه‌جانبه، ریشه ترور را در کشور خشکانده و توطئه‌گر را پیشمان خواهند کرد.

حاشیه‌های حمله تروریستی
در پی شهادت زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان از جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان فلسطین تهران با تصویری از حاج قاسم سلیمانی به همراه جمله «سربازان سلیمانی در راهند» رونمایی شد.
در برخی از شهرها و استان‌ها ازجمله نیشابور، استان البرز و... در پی حادثه تروریسیتی کرمان مردم تجمع کرده و این عملیات تروریستی را محکوم کردند.
برخی از مسابقات ورزشی و فعالیت‌های هنری در پی حادثه تروریستی کرمان تعطیل شدند.
یک فروند هواپیمای سی۱۳۰ نیروی هوایی ارتش در اختیار اورژانس کرمان برای انتقال مجروحان قرارگرفت.
بعد از وقوع حادثه تروریستی کرمان، مردم این شهر تلاش کردند تا تصاویر شهدا و مجروحان تا حدممکن رسانه‌ای نشود و آرامش به محل بازگردد.
مردم کرمان در راستای کمک به مجروحان حادثه تروریستی به‌صورت گسترده به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند.

روایت مردم

مردمی که بعدازظهر ۱۳دی‌ماه در گلزار شهدای کرمان حضور داشتند روایت‌های دردناکی از حادثه تروریستی در این مکان دارند که برخی از این روایت‌ها به شرح زیر است:
انگار موج انفجار خورد توی کوه‌های بالای گلزار شهدا و برگشت. مردم در انفجار اول آرام بودند اما صدای انفجار دوم که آمد، ترسیدند.
من نزدیک محل انفجار بودم. صدای انفجار آمد، پسرم خیلی ترسیده بود، هوش و حواسم به بچه بود، اما دیدم چند نفر روی زمین افتاده‌اند.
وقتی صدای انفجار آمد و زمین لرزید در خانه بودم، فکر کردم زلزله آمده است، وقتی بیرون آمدم، گفتند: کپسول‌ها منفجر شده‌اند اما بعد فهمیدیم انفجار تروریستی بوده است.
یک بچه خردسال را خودم از روی زمین برداشتم و در آمبولانس گذاشتم، بچه نفس نمی‌کشید. بعد هم کمک دادم 2 تا از سربازهای بی‌جان را در آمبولانس گذاشتیم.


علیرضا زاکانی، شهردار تهران: بی‌تردید و به اذن‌الله، عاملان و آمران کوردل این فاجعه ناگوار، طعم تلخ انتقام و مجازات پشیمان‌کننده فرزندان حضرت زهرا(س) را به‌زودی خواهند چشید.

رضامراد صحرایی، ‌وزیر آموزش و پرورش: ضمن محکوم کردن جنایت ‌تروریستی گلزار شهدای کرمان‌، شهادت مظلومانه هموطنان عزیزمان را خدمت خانواده‌های ایشان و مردم شریف ایران تسلیت  گفت و برای مجروحان این حادثه آرزوی سلامتی کرد.

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین: قطعا خون مطهر شهدای کرمان صفحات درخشانی را برای ملت ایران رقم خواهد زد. امروز حتی در کشورهای غربی نیز شاهد تجمعات گسترده علیه رژیم صهیونسیتی هستیم و انزجار از رژیم صهیونیستی جهانی شده و این به برکت خون شهداست.

سردار سرتیپ دوم پاسدار علیرضا حیدرنیا فرمانده سپاه استان البرز: ملت ما ملت امام حسین(ع) است و از ترور و ارعاب دشمن نمی‌هراسد و دشمن یقین بداند که نسل سلیمانی‌ها کابوس او خواهد شد.




مکث
تشکیل جلسه شورای‌عالی امنیت ملی

جلسه شورای‌عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور برگزار و ۳تصمیم فوری برای شناسایی و برخورد قاطعانه با آمران و عاملان این جنایت اتخاذ شد:
دستگاه‌های اطلاعاتی سرنخ‌های به‌دست آمده از این عملیات تروریستی را با سرعت پیگیری و عاملان مزدور آن را شناسایی و معرفی کنند.
نقش مغز‌های مفسدی که همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان و مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، در این حادثه به‌طوری دقیق شناسایی و گزارش کنند.
دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به پیش‌بینی و پیشگیری و برخورد قاطع با عاملان و مجازات عادلانه آمران یا پشتیبانان این جنایت اقدام کنند.

واکنش‌ سلبریتی‌ها
در پی حادثه تروریستی کرمان، برخی از هنرمندان در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده و با مردم داغدیده ابراز همدردی کرده‌اند. تعدادی از این واکنش‌ها به شرح زیر است:
  ملیکا زارعی: تنها صدا نیست که می‌ماند، این فریاد بی‌گناهان غلتیده در خون است که این روزها ماندگار می‌شود. مادر، کودک، پیر و جوان ... تسلیت به مردم صبور کشور.
  لیندا کیانی: تسلیت به کرمان و هموطنانم.
  احسان علیخانی: لعنت بر هر تفکر و عقیده کثیفی که برای اثبات خود، جان انسان‌های بی‌گناه را می‌گیرد. کرمان تسلیت/ ایران تسلیت
  محسن کیائی: کشتن، ترور به هر نحوی و هرگونه‌ای محکوم است. مردم کرمان تسلیت.

خوانندگان و موزیسین‌ها
  روزبه بمانی: هیچ انسانی، هیچ انسانی را نمی‌کشد. انسان اگر انسان باشد، اما هنوز...
  علی قمصری: کشتن هموطنانم را تاب نمی‌آورم. تروریسم خوب و بد نداریم. ترور در نفس خود عملی شیطانی است. تسلیت به کرمان/ تسلیت به ایران.
  وحید تاج: دردا و دریغا که در این بازی خونین، بازیچه ایام دل آدمیان است. تسلیت به مردم کرمان
  بهزاد عبدی: به کدامین گناه کشته شدند؟ تسلیت به ایران و کرمان

شاعران، نویسندگان و مترجمان
  اسماعیل امینی، شاعر، نویسنده، طنزپرداز: ابرهای همه عالم شب و روز، در دلم می‌گریند.
  مهدی یزدانی‌خرم: دور بادا از تو اهرمن. نفرت از کشتن هول‌انگیز انسان‌ها هیچ اما و اگری ندارد. ایران هزاران سال است زنده است. این ترور کور مهوع جنایت محض است و کاش به جای خط و نشان خالی ببینیم مکافات‌کنندگانش را. ایران زنده است، زنده می‌ماند و خون هر انسانی که چنین ریخته شود یعنی غم و خشم. زنده‌باد وطن‌ام.

نقاش‌ها و کاریکاتوریست‌ها
  حسن روح الامین(هنرمند نقاش):
وقتی وجود یک دیو خون‌خواررو بعد از سال‌ها طی توفانی نابود می‌کنی و همینه نحسش‌رو می‌شکنی، باید بدونی که این وجود خبیثش و سراسر شر ممکنه در لحظات  جان‌دادنش دست و پایی بزند و احتمال داره پنجه به‌صورت نازنین مردمی بزند که سال‌ها آرزوی نابودیش‌رو داشتن و حالا که به آرزوشون رسیدن. آینده از آن اسلام است برادران. اینها خیلی زودتر از ۲۵سال دیگر وجود نخواهند داشت.
  جمال رحمتی (کاریکاتوریست): فرقی نمی‌کند که چه‌کسی کار تروریستی می‌کند، فرقی نمی‌کند که چه‌کسی افراد غیرنظامی را می‌کشد و فرقی هم نمی‌کند که افراد غیرنظامی از چه طیفی هستند. تروریسم محکوم است، کشتن افراد بی‌گناه محکوم است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید