• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
جمعه 15 دی 1402
کد مطلب : 214581
+
-

کاهش 8 درصدی مصرف بنزین با راه‌حل نوین

کاهش 8 درصدی مصرف بنزین با راه‌حل نوین

عباس شعبانی-معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران

آلودگی هوا چالش اصلی تهران و ترافیک، دومین چالش مهم این کلانشهر است و مدیریت شهری در دوره ششم برای هر دو چالش اقدامات مهمی انجام داده است. یکی از کارهای ارزشمند این دوره مدیریت شهری، اصلاح تقاطع‌های غیرهمسطح بود که انجام این کار به کاهش چشمگیر مسیر پیموده شده توسط خودروها، کاهش زمان تردد، کم شدن ترافیک و کاهش آلودگی هوا در محدوده این تقاطع‌ها منجر شده است.
در بررسی‌های میدانی، 98تقاطع کشف شد که دارای نقص بودند؛ به این معنا که مردم ناچار بودند برای پیدا کردن دوربرگردان، مسیر بیشتری را بپیمایند که در نتیجه این کار، هم سوخت بیشتری مصرف می‌کردند و هم باعث افزایش ترافیک می‌شد.
جمع جبری تقاطع‌های ناقص، ما را به رقم چشمگیر 782کیلومتر راه اضافه رساند که درصورت اصلاح، کل مسیر تا عدد 57کیلومتر کاهش پیدا می‌کرد. به این معنا که با اصلاح این تقاطع‌ها  زمان صرف شده برای رسیدن به مقصد و همچنین آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کرد.
 برای اجرای این طرح 22 تقاطع را به‌طور میدانی بررسی کردیم تا ببینیم مردم چگونه مسیریابی می‌کنند. نتیجه پایش یکی از این تقاطع‌ها نشان داد حدود 1800ماشین در ساعت از بزرگراه محلاتی تا 20متری افسریه می‌روند و برمی‌گردند تا به بسیج شمال بروند که  بی‌دلیل پیموده می‌شود. درنهایت طبق محاسبات مشخص شد یک‌میلیون لیتر مصرف سوخت در روز کاهش پیدا می‌کنند. به این موضوع دقت کنید که مصرف سوخت در تهران بیش از 12میلیون لیتر در روز است. به این معنا که با تکمیل یک زیرساخت عمرانی می‌توانیم مصرف روزانه سوخت را 8درصد کاهش دهیم؛ این در حالی است که خودروسازان دنیا برای اینکه مصرف سوخت یک خودرو را نیم‌درصد کاهش دهند سال‌ها تلاش می‌کنند. در این طرح علاوه بر اینکه مصرف سوخت را کاهش دادیم و در نتیجه آن آلودگی را کم کردیم، کاهش مسافت را هم داشتیم که نتیجه آن کاهش ترافیک بود. این طرح، کاهش زمان مصرف شده را نیز به همراه داشت که علاوه بر احترام به وقت شهروندان، زمان رسیدن خودروهای امدادی را نیز کاهش می‌داد. برای اینکه ابعاد گسترده این کار مشخص شود، بهتر است بدانید 780کیلومتر به این معناست که هر ساعت یک‌هزار خودرو از تهران تا ارومیه و از ارومیه به مهاباد بروند و با در نظر گرفتن این موضوع به اقدام مهم و ارزشمند مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف بنزین و وقت مردم و همچنین کاهش مسافت می‌رسیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید