• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214543
+
-

زمستان گرم 1402رکورد زد

رکورد گرما در 2شهر شکسته شد

با وجودی که هواشناسی از ورود سامانه بارشی از جنوب کشور خبر می‌دهد که با خود بارش‌های پراکنده و رگبار را به همراه دارد، اما زمستان گرم و تقریبا بدون برف امسال رکورد زده است.
 به گزارش همشهری، گرمای بی‌سابقه در پایتخت موجب شده است تا تهران رکورد دمای هوا در زمستان را بشکند. اینطور که محمد اصغری، کارشناس هواشناسی خبر داده کمترین دمای تهران ۷ درجه بود و عدد به این درشتی برای ۱۳ دی در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در کرمانشاه هم کمینه دما در دهه اول زمستان 1402، رکورد زمستان گرم ۷۳ سال اخیر را شکسته است. به‌طوری که میانگین کمینه دما در 10روز زمستان ۳.۵ درجه سلسیوس بوده که نسبت به سال گذشته با دمای یک دهم درجه سلسیوس زیر صفر، ۳.۶ درجه گرم‌تر و نسبت به نرمال(بلندمدت) که 2 درجه سلسیوس زیر صفر است، ۵.۵ درجه سلسیوس گرم‌تر بوده است و این میانگین دمای شبانه، دومین رکورد گرم ۷۳ سال گذشته پس از سال ۱۳۷۵ محسوب می‌شود.
دانشمندان اعلام کرده‌اند که سال 2023که حالا فقط 4روز است با آن خداحافظی کرده‌ایم، گرم‌ترین سالی بود که تاکنون ثبت شده است؛ نگاهی به چند‌ماه گذشته در کشورمان نیز این موضوع را تأیید می‌کند.
در گیلان هم پاییز 1402رکورد جدید گرمای هوا با 29.5درجه سانتيگراد در روزهای واپسین پاییز را نسبت به سال گذشته برای خود ثبت کرد.
پیش از این هم خبرهایی از شکسته شدن رکورد گرما در شهرهای مختلف منتشر شده بود؛ عصر روز ۳۱ خرداد 1402رکورد دمای هواي زابل در سیستان و بلوچستان بعد از ۵۳ سال شکسته شد به‌طوری که دما در این شهرستان به ۵۱ درجه رسید. در همین روز بیشینه دمای هواي زهک در سیستان و بلوچستان به 50.6درجه سلسیوس رسید و گرم‌ترین روز این شهر از زمان تاسیس ایستگاه هواشناسی(سال 1387) تاکنون را رقم زد.
دمای شهرستان کلیبر در آذربایجان شرقی در 21مرداد امسال نیز به ۳۸.۳ درجه سانتیگراد رسید که نسبت به آمار ۳۰ ساله که ۳۸.۲ درجه بوده، رکورد ۳۰ ساله این شهرستان را شکست.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :