• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214536
+
-

شهرداری به وظایف خود در قانون هوای پاک عمل کرده است

4700 اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت اضافه می‌شود

حمل‌ونقل
شهرداری به وظایف خود در قانون هوای پاک عمل کرده است

شهردار تهران گفت: با حمایت دولت و بانک مرکزی تامین ارز نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از طریق وام خارجی به‌خوبی صورت می‌گیرد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره شرایط فعلی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت افزود: روزی که بنده شهردار شدم ۱۸۶۰اتوبوس تحویل شهرداری شد که عمده آنها فرسوده بودند؛ چراکه در 4سال قبل از آن فقط حدود ۱۰۰ اتوبوس و 100مینی‌بوس نوسازی شده بودند.
او با اشاره به تفاوت آماری تعداد اتوبوس‌های فعال در خط و اتوبوس‌های فعالی که در خط نیستند، افزود: از مجموع 1860 اتوبوسی که 2سال پیش تحویل شهرداری شد، 1000 اتوبوس فعال در خط بودند؛ این در حالی است که تا به امروز بالغ بر ۷۰۰ اتوبوس نوسازی شده و در حال حاضر حدود 3هزار اتوبوس داریم که دیروز ۲۰۷۱ اتوبوس فعال برخط بودند؛ به این معنا که تعداد اتوبوس‌های در خط تهران نسبت به زمان آغاز به‌کار مدیریت شهری ششم، بیش از دوبرابر شده است.
زاکانی با تأکید اینکه با وجود افزایش تعداد اتوبوس‌های شهری در مدت 2سال گذشته، این تعداد را کافی نمی‌دانیم، درباره فعالیت‌های شهرداری در زمینه تامین اتوبوس‌های بیشتر برای پایتخت گفت: ما علاوه بر این تعداد، ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس نیز از شرکت‌های معتبر داخلی خریداری کرده‌ایم و در کنار آن، واردات ۲۱۹۴ اتوبوس دیگر از خارج کشور نیز در حال انجام است که مجموع این خریدها به رقم 4694دستگاه اتوبوس می‌رسد. شهردار پایتخت با بیان اینکه در هیچ دوره تاریخی در تهران این تعداد اتوبوس فعال نبوده است، گفت: تا امروز بالاترین میزان اتوبوس فعال در تهران 4960دستگاه مربوط به سال89 بوده است، اما با الگویی که ما در پیش گرفته‌ایم تا پایان سال آینده به نقطه‌ای می‌رسیم که بیش از ۷هزار اتوبوس در تهران فعال می‌شود و اساسا بر حمل‌ونقل شهر تهران آثار ویژه‌ای ایجاد می‌کند. به‌گفته زاکانی 90درصد اتوبوس‌هایی که قرار است به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شود، نو هستند و قرار نیست خودروی عمومی دست دوم به کشور وارد شود. بخش کوچکی از نیاز ناوگان حمل‌ونقل نیز با بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های موجود تامین می‌شود.
واردات خودرو طرحی است که از سال گذشته در برنامه دولت قرار گرفته، اما با توجه به محدودیت‌های ارزی، اجرای این طرح با تأخیر همراه بوده است. زاکانی هرگونه مشکل در تامین ارز واردات اتوبوس را رد کرد و گفت: دولت محترم کاملا پشت این ماجراست و از این موضوع حمایت می‌کند. به‌گفته زاکانی، ارز مورد نیاز برای واردات اتوبوس از طریق وام خارجی تامین شده که بانک مرکزی با تامین مقدمه این وام به شهرداری کمک می‌کند و تضمین این وام نیز قرار است با استفاده از امکانات شهرداری از طریق بانک شهر انجام شود.
 زاکانی همچنین گفت: در کنار اتوبوس‌هایی که قرار است تامین شود، 10هزار ون، 25هزار تاکسی و 100هزار موتورسیکلت‌برقی که همگی این خودروها برقی هستند هم قرار است با واردات تامین شوند.
گفتنی است؛ همچنین شهردار تهران در سفر به چین قراردادها و تفاهمنامه‌هایی منعقد کرد که براساس این ۵قرارداد بناست تا هزار دستگاه اتوبوس 2کابینه ۱۸متری گازسوز، هزار دستگاه اتوبوس برقی ۱۲متری، ۱۰هزار دستگاه ون برقی، ۱۰هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت به تهران اضافه شود.
ازسوی دیگر علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران از اقدامات دیگر شهرداری تهران گفت. او افزود: سال گذشته در طرح «من شهردارم» ۳۶۰ هزار نظر برای بهبود شرایط شهر ارائه شد و مردم هزار و ۶۰ پروژه را انتخاب کردند. در مرحله عمل دیدند که نظرات آنها عملیاتی می شود.  او درباره میزان استقبال مردم از دومین دوره طرح من شهردارم، افزود: یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر امسال نظرات خود را برای پروژه‌های شهری ثبت کردند. در عمل کار خوبی که سال گذشته انجام شد، امسال هم مورد استقبال مردم قرار گرفت.
شهردار تهران درباره بازارچه‌های تولیدی در سطح شهر، خاطرنشان کرد: در سطح شهر صنایع فعال و صنایع دستی انتخاب شدند تا تمام ظرفیت‌های شهر برای توزیع در نمایشگاه‌های داخلی برنامه ریزی شود و در شروع سال آینده شرایطی در تهران فراهم خواهد شد تا افراد در خانه های خود درآمد داشته باشند و در سطح شهر عرضه کنند.
زاکانی همچنین درخصوص آلودگی هوای پایتخت تاکید کرد: شهرداری حدود 7-6 وظیفه در قانون هوای پاک داشته که همه وظایف‌مان را به خوبی انجام دادیم و کارهایی که کردیم حتی فراتر از آن هم بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که ۱۰۰ درصد تکالیف خود در قانون هوای پاک را انجام دادیم.  وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع طرح جدید ترافیک پایتخت پرداخت و گفت: زیرساخت طرح ترافیک جدید تهران در حال آماده‌سازی است. زیرا با ناوگان جدیدی که به شهر اضافه می‌شود این طرح نیاز به تمهید مجدد دارد.  شهردار پایتخت تاکید کرد: در زمینه رعایت عدالت در زمینه دریافت عوارض هم در حال تهیه زیرساخت‌های هوشمند هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید