• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214479
+
-

گیاهان مریخی!

سید سروش طباطبایی پور

کاوش‌های‌دانشمندان نشان می‌دهد که خاک مریخ، غنی از آهن است و این موضوع، بدین معناست که سبزی‌های پهن‌برگی مثل اسفناج، کاهو، چغندروکلم اگر مریخی شوند، کلی صفا می‌کنند و رشدشان چندین برابر رشد در زمین می‌شود.

کشاورزی در دیگر سیارات!
کاوشگران، شرایط کشت در سیاره‌های دیگر را هم بررسی کرده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام مثل سیاره سرخ، برای کشاورزی مناسب نیستند. مثلاً شرایط سیاره زهره، بسیار شبیه زمین خودمان است، آن‌قدر که به این سیاره، خواهر زمین هم می‌گویند؛ اما دمای زهره، گاهی به 471درجه سانتیگراد هم می‌رسد؛ به‌شکلی که برخی فلزات در آن دما، ذوب می‌شوند، چه برسد به گیاهان!

انقراض گیاهان!
باغ‌های گیاه‌شناسی کیو در انگلستان، مجموعه‌ای به مساحت 121هکتار در جنوب غربی لندن است که در آن تحقیقات گسترده‌ای را روی گیاهان انجام می‌شود. گزارش‌ماه اکتبر این باغ، اعلام کرده که 75درصد از گیاهان تازه و بدون نام زمین، در حال انقراضند و این خبر، زنگ خطری برای دیگر گیاهان شناخته شده هم هست. حالا این‌پرسش وجود دارد که اگر گیاهان مناسب غذای انسان با تغییرات آب و هوایی، منقرض شوند، ما انسان‌ها برای زنده‌ماندن باید چه کنیم؟

راه‌حل
این روزها، برخی کارشناسان معتقدند به‌جای اینکه میلیاردرها را به مریخ بفرستیم، بهتر است تعدادی کشاورز را با بذر گیاهان قابل کشت در مریخ، به‌سوی سیاره‌ سرخ بفرستیم تا شاید کشت و زرع را در مریخ رونق بدهند و کاری کنند که ما اهالی زمین، دیگر نگران انقراض کلم و اسفناج و کاهو نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید