• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 13 دی 1402
کد مطلب : 214426
+
-

حاج قاسم معمار دیپلماسی مقاومت

یادداشت
حاج قاسم معمار دیپلماسی مقاومت

منصور حقیقت‌پور؛ فعال سیاسی

سردار حاج‌قاسم سلیمانی شخصیت برجسته دیپلماسی جهادی در میدان مقاومت بود. دیپلماسی جهادی مکمل دیپلماسی سیاسی دولت است؛ نه‌تنها مکمل بلکه در مواقعی محرک و مشوق اصلی دیپلماسی عمومی کشور است. این نوع دیپلماسی برگرفته از اندیشه‌ها و تفکرات برآمده از انقلاب اسلامی و مکتب انقلابی است و با محوریت مردم و جوامع مظلوم شکل می‌گیرد و بر مبنای آن حرکت می‌کند.
در دیپلماسی جهادی هدف، ایجاد ظرفیت و بستر مقاومتی بین مردم مظلوم و محروم است برای تقابل جدی با چهره استکبار جهانی. این سبک دیپلماسی که ما نامش را دیپلماسی جهادی می‌گذاریم در بسیاری از مواقع به یاری کشورهای همسو و همراه می‌آید و نمونه بارز آن را می‌توان در اتفاقات منطقه جست‌وجو کرد. این مدل دیپلماسی وارد عراق و سوریه شد و در آنجا اثرگذاری قابل توجهی داشت. از این حیث باید گفت دیپلماسی جهادی و سیاسی همراه و هم‌طراز یکدیگرند که باهم به تکامل می‌رسند.
نکته قابل توجه در مورد دیپلماسی جهادی این است که برعکس بسیاری از خط‌مشی‌های دیپلماسی‌های مرسوم، در گیرودار قید و بندها و ملاحظه‌کاری‌های مختلف نیست. از این جهت یک حرکت و سیاست‌ورزی چابک و نافذ به شمار می‌آید؛ به این مفهوم که برخلاف نشستن پای میز مذاکره و سازش با هدف پیگیری امور محرومان و مظلومان، در میادین مختلف جهاد، اعم از نظامی، سیاسی، تبلیغی و... حاضر و فعال است.
قبل از حاج قاسم سلیمانی کلیت این سیاست‌ورزی و دیپلماسی وجود داشت اما نکته قابل توجه این است که سردار سلیمانی کسی بود که در ایران و منطقه این سیاست‌ورزی را مهندسی معقول و پایدار کرد. به‌طور مثال به تحولات اخیر و جنگ غزه نگاه کنید که شاهدیم نیروهای فلسطینی امروزه به جایگاهی رسیده‌اند که می‌توانند در برابر قدرت برتر نظامی منطقه ایستادگی کرده و آن را زمینگیر کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید