• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 13 دی 1402
کد مطلب : 214384
+
-

با افتخار، ساخت ایران

بیش از ۱۰ هزار محصول دانش‌بنیان در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی با عنوان ایران‌ساخت عرضه می‌شود

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

ایران در سال‌های تحریم توانست به مدد دانش نخبگان و دانشمندان روی پای خود بایستد و نه ‌تنها از واردات در بسیاری از عرصه‌ها بی‌نیاز شود، بلکه به صادرات هم روی بیاورد. یازدهمین نمایشگاه «ایران‌ساخت» با هدف ارائه آخرین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته دیروز افتتاح شد که تا15دی ادامه دارد. به‌گفته روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، «ایران‌ساخت» امسال با رویکرد جدیدی بر مبنای صادرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی به کشورهای همسایه و تولیدات تجهیزات پیشرفته صنایع توسط دانش‌بنیان‌ها شروع به‌کار می‌کند.

خودکفایی در چند سال
شرکت‌های دانش‌بنیان کشور از اوایل دهه90حرکت رو به جلوی خود را برای پاسخ به نیازهای فناورانه آغاز کردند اما به‌گفته دهقانی در آن زمان بیشتر تجهیزاتی که به کشور می‌آمد با مشکل تمام شدن تاریخ انقضا و خرابی قطعات مواجه می‌شد که برای رفع این مشکل معاونت علمی ریاست‌جمهوری اقدام به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی کرد. ۱۰سال پیش در یک آزمایشگاه پیشرفته شیمی در یک دانشگاه سطح یک تنها به‌دلیل نداشتن مواد اصلی مورد نیاز، یک دستگاه تا ۵سال قابل استفاده نبود و شرکت تامین‌کننده آن نیز به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانست مواد مورد نیاز را به ایران تحویل دهد، اما به برکت برگزاری نمایشگاه ایران‌ساخت در ۱۰سال گذشته، تجهیزات آزمایشگاهی با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به نمونه خارجی، بومی‌سازی شد و حالا شرکت سازنده این تجهیزات برای خدمات پس از فروش درصورت نیاز به تعمیر در دسترس است.

صادرات تجهیزات
یکی از مهم‌ترین رویکردهای نمایشگاه امسال، صادرات محصولات و برقراری ارتباط با کشورهای خارجی است. دهقانی در این‌باره گفت: «براساس این رویکرد هیأت‌های خارجی که در این مدت با آنها همکاری فناوری و علمی داشتیم، در یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت حضور پیدا خواهند کرد و از این دوره به بعد یکی از سیاست‌های جدی ما این است که یک رویداد بزرگ فناوری چگونه می‌تواند به بازار شرکت‌های دانش‌بنیان برای کشورهای همکار با ایران تبدیل شود. پیش‌بینی ما این است که در پایان این نمایشگاه چند قرارداد بزرگ با کشورهای همسایه داشته باشیم.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید