• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 11 دی 1402
کد مطلب : 214085
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8q0rr
+
-

7نکته و توصیه‌ حقوقی در زمان خرید خودرو

تلنگر
7نکته و توصیه‌ حقوقی در زمان خرید خودرو

 سیدمهرداد عرب، کارشناس رسمی دادگستری امور وسایل نقلیه موتوری زمینی توضیح می‌دهد

عقد قرارداد به‌صورت حضوری و با مالک اصلی خودرو در جای مطمئنی انجام شود. بعضی بنگاه‌ها خودشان با خریدار قرارداد می‌بندند و خریدار، فروشنده اصلی (مالک) را نمی‌بیند. این موضوع ممکن است بعدا مشکل‌ساز شود.
خریدار قبل از انجام کارشناسی و مراجعه به مراکز تعویض پلاک، تمام مبلغ را یک‌جا پرداخت نکند.
در مراکز تعویض پلاک ممکن است مشخص شود ارکان خودرو مانند موتور بدون مجوز تعویض شده یا دستور توقیف خودرو صادر شده یا خلافی خودرو سنگین باشد یا خودرو سرقتی بوده و پلاک خودروی دیگری روی آن نصب شده باشد. اگر خریدار تمام پول خودرو را پرداخت کرده و وکالت دریافت کرده باشد با مشخص‌شدن مشکلات خودرو دستش به جایی بند نیست و ممکن است خودرو را در مراکز تعویض پلاک بخوابانند یا پای خریدار به دادسرا باز شود.
با کارشناس معتبرفنی  مشورت شود. کلاهبرداران، ماشین تصادفی را رنگ کرده و به جای خودروی سالم می‌فروشند. حتی با کارشناس صوری تماس می‌گیرند و او خودرو را چک و تأیید می‌کند درحالی‌که اصلا کارشناس نیست. این مشکلات در زمان فروش خودرو عیان خواهد شد.
برگ سبز خودرو، سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه محسوب می‌شود و دیگر نیازی نیست که خریدار به دفترخانه مراجعه کند اما در مورد خودروهای خارجی وارداتی قبل از سند رسمی یا همان برگ سبز گمرکی نیاز است. اگر خودرو را شرکت‌های حقوقی وارد کرده باشند گواهی فروش شرکت فروشنده در کنار برگ سبز لازم است.
 در مورد خودروهای داخلی، کارخانه یک سند فروش اولیه صادر می‌کند که به سند فروش کمپانی معروف است که در کنار برگ سبز رسمی لازم است.
 نقل و انتقال خودروی لیزینگی یا خودرویی که در رهن شرکت دیگری است، شرایط مشخصی دارد و اگر خریدار اطلاع نداشته باشد زمانی که خودرو در مرکز تعویض پلاک کارشناسی و بازدید می‌شود امکان نقل و انتقال آن وجود ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید