• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213942
+
-

این آلاینده‌ها را هم جدی بگیرید

توصیه
این آلاینده‌ها را هم جدی بگیرید

این درست که یکی از رایج‌ترین آلاینده‌های هوای داخل منزل، گردوغبار ورودی از خارج خانه است، اما عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند منجر به این مسئله شوند.

مواد شیمیایی
شامل تمیزکننده‌ها، حشره‌کش‌ها، مواد بهداشتی و آرایشی و... که سرگیجه، تهوع، حساسیت چشمی و تحریک راه‌های تنفسی ایجاد می‌کنند.

خوشبو‌کننده‌های هوا
مطالعات هم نشان می‌دهد که نزدیک به یک‌سوم افراد مبتلا به آسم وقتی در معرض خوشبوکننده‌های هوا قرار می‌گیرند، مشکلات تنفسی‌شان تشدید می‌شود.

رنگ‌آمیزی منزل
رنگ کردن خانه باعث انتشار گازهای خطرناک در داخل خانه می‌شود؛ حتی ظروف رنگ دربسته هم ممکن است این گازها را منتشر کنند.

دخانیات
دود سیگار و قلیان هم حاوی مونواکسید کربن، فرمالدئید، گازها و ذرات ریزند که برخی از آنها سرطان‌زا هستند. اگر لباس، بالش و فرش شما بوی دود بدهد، برای کودکانی که در خانه حضور دارند و روی زمین بازی می‌کنند، آسیب‌زاست.

ظروف نچسب
ظروف نچسب هم می‌توانند در دمای بسیار بالا بخار و دودهای سمی آزاد کنند. از محصولاتی مثل تفلون زمانی که در دمای بالای 260درجه حرارت داده می‌شوند، مواد شیمیایی متصاعد می‌شود.  همیشه موقع پخت غذا، از هود یا هواکش آشپزخانه استفاده کنید.

وسایل پخت‌وپز
وسایل گرم‌کننده و خوراک‌پزی هم که با گاز کار می‌کنند، اگر به درستی نصب نشوند، مقدار زیادی دی‌اکسید نیتروژن و مونواکسید‌کربن تولید می‌کنند که بسیار مضر هستند. اگر آشپزخانه شما به‌اصطلاح اپن است، این گازها در سطوح پایین می‌توانند سبب تحریکات تنفسی و چشمی، سردرد و تهوع و در سطوح بالاتر به مرگ شخص منجر شوند. مونواکسیدکربن در غلظت کم می‌تواند باعث خستگی هم شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید